وندی شرمن: مذاکرات با ایران شکست نخورده است

وندی شرمن: مذاکرات با ایران شکست نخورده است 

 

آمریکایی ها نفر سوم وزارت خارجه خود را برای مذاکره با ایران فرستاده اند. .«وندی شرمن» در وزارت خارجه آمریکا به بن بست شکنی و باز کردن درهای بسته روابط آمریکا با دیگر کشورها مشهور است ، به همین خاطر به وی لقب دربازکن را داده اند. وی آنقدر نفوذ هم داردکه برای دستگیری دشمنان آمریکا جایزه تعیین کند . حال خانم درباز کن معتقد است مذاکرات با ایران شکست نخورده است .

 

 

به گزارش تابناک، این روزها تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره حمله احتمالی به ایران آنچنان جو کلی بین المللی را تحت تأثیر قرار داده که کمتر کسی اشاره می کند ایران همواره برای مذاکره و گفت و گو با جامعه بین المللی پیرامون مسائل موجود اعلام آمادگی کرده است. در این میان، مشخص نیست که غرب واقعاً تا چه حد به پیشبرد مسیر دیپلماسی با ایران پایبند است.«وندی شرمن»، معاون وزارت خارجه آمریکا که نمایندگی آمریکا در مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران را نیز بر عهده دارد، اظهار داشته این مذاکرات در مرحله دشواری به سر می برد. با این حال، وی اظهار داشته که این به معنای شکست و توقف مذاکرات نیست.شرمن که روز گذشته در سفری دیپلماتیک به مسکو رفته بود، در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اینترفاکس» گفته: «من اعتقاد ندارم که مذاکرات شکست خورده؛ اما در مرحله دشواری به سر می برد».وی همچنین مدعی شده کشورهای عضو ۱+۵ قدم های اعتماد ساز اساسی را در قبال ایران برداشته اند و اکنون ایران باید به میز مذاکره برگشته و جدیت بیشتری از خود در این زمینه نشان دهد.ادامه….

این سخنان در حالی از سوی شرمن مطرح می شود که در آخرین دور از مذاکرات مستقیم برگزار شده میان ایران و کشورهای ۱+۵، این طرف ایرانی بود که با یک بسته پیشنهادی مشخص و منسجم پای میز مذاکره حاضر شد و علاقه خود را به گرفتن نتیجه ای مشخص ابراز داشت.

با این حال، طرف مقابل ضمن اصرار بر خواسته های قبلی خود (تعطیلی تأسیسات فردو، تعلیق غنی سازی بالای ۲۰ درصد و خارج کردن اورانیوم های با غنای بالا از کشور) حتی حاضر نشد درباره ماهیت پیشنهادهای ایران به بحث و مذاکره بپردازد.

این بار نیز شرمن ضمن تکرار موضع پیشین این گروه، خواسته های ایران مبنی برداشته شدن تحریم های در ازای همکاری های متقابل و دیگر موارد مطرح شده از سوی ایران را غیرمنطقی دانسته و مدعی شده در صورت تن ندادن ایران به خواسته های غرب، تحریم های بیشتری در انتظار کشور خواهد بود.

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، طرف غربی همچنان قصد ندارد از خواسته های غیرمشروع و غیرعقلانی خود در رابطه با برنامه هسته ای ایران دست بردارد و رسیدن به «توافق» را به معنای موافقت ایران با تمامی خواسته های خود تعبیر می کند.

همین عامل باعث شکل گیری این گمانه زنی شده که گویا غرب اصولاً قصد رسیدن به توافق را ندارد و تنها درصدد است با تطویل مذاکرات و همزمان، افزایش فشارها بر ایران، زمینه را برای تحقق خواسته های خود فراهم نماید.

وندی شرمن کیست ؟

سایت ایرانی خبر آنلاین در معرفی شرمن می نویسد :

نیمه آذر نود تاسیس سفارت مجازی امریکا برای خدمات دهی به ایرانیان بهانه ای بود که چهره دیپلملت کهنه‌کار امریکایی در امور ایران آفتابی شود. «وندی شرمن» ۱۵ آذر ۹۰ هنگام افتتاح و آغاز به کار این سفارتخانه مجازی گفت:«ما می خواهیم به صورت مستقیم با مردم ایران ارتباط برقرار کنیم. ما می خواهیم همه مردم ایران به ویژه جمعیت بزرگ جوانان درداخل ایران بدانند که ایالات متحده به مردم ایران و تمدن آنها عمیقا احترام می گذارد.»

وندی شرمن که به عنوان سومین مقام ارشد در وزارت خارجه ایالات متحده امریکا شناخته می شود گرداننده مراسم رونمایی سایت سفارت مجازی امریکا بود. وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در ماموریتی جدید نمایندگی این کشور را در مذاکرات هستهای با ایران برعهده دارد. او سفرهای متعددی برای توجیه سیاست های ضد ایرانی امریکا و همراه کردن کشورهای حوزه خلیج فارس در تحریم های ضد ایرانی داشته است. وندی شرمن زمانی که به هندوستان سفر کرده بود با خبری داغ به صدر اخبار جهان صعود کرد.

او با اعلام جایزه ای ۱۰ میلیون دلار برای دستگیری «حافظ سعید» که وی را بنیانگذار گروه موسوم به «لشگر طیبه» پاکستان معرفی کرده، مبلغ ۱۰ میلیون دلار به عنوان جایزه دستگیری او تعیین کرد. شرمن بدلیل فعالیت هایی که منجر به توافق هسته ای آمریکا به کره شمالی در سال ۱۹۹۷ در زمان ریاست جمهوری کلینتون شد به «درب باز کن» در وزارت امور خارجه امریکا معروف است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه امریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رئیس مذاکرات هسته ای با کره شمالی بوده است. که به همراه مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت امریکا ریاست مذاکره کننده هسته ای امریکا را بر عهده داشته که منجر به توافق هسته ای کره شمالی و امریکا شد . این توافق نامه تا چندین سال برجا بود و طرفین به مفاد آن تعهداتی داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *