اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکا به خاورمیانه، چهار ماه پیش از موعد

اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکا به خاورمیانه، چهار ماه پیش از موعد

 

 

در حالیکه یک ناو هواپیمابر آمریکا چهار ماه پیش از موعد راهی خاورمیانه شده است، وزير دفاع آمريکا در این خصوص اعلام کرده است که «آمریکا برای تهدید از سوی ایران و بحران سوریه خود را آماده می کند».

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه، اول شهریورماه، در ایالت واشینگتن که مقر ناو «يو اس اس جان استِنس» است، سوار بر عرشه این کشتی گفت که «تسریع در اعزام این ناو هواپیمابر به منظور مقابله با تهدیدهای زیادی است که در حال حاضر در خاورمیانه وجود دارد».

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناو «يو اس اس جان استِنس» چهارماه زودتر راهی منطقه شده است تا به يک ناو ديگر آمريکايی که هم اکنون در منطقه است، بپیوندد.

آقای پانه‌تا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «روشن است که ایران یکی از تهدید‌هایی است که باید قادر به تمرکز در مورد آن باشیم.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «ما آماده هستیم با تمامی تهدیدهایی که میتواند از ایران ناشی شود مقابله کنیم.»

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا ناآرامی‌های سوریه را نیز از نزدیک تحت نظر دارد.

ايران چندين بار تهديد کرده است که در پاسخ به تشدید تحریم‌ها علیه تهران، ممکن است تنگه هرمز را به روی کشتی‌ها ببندد.

در واکنش به اين تهديدها، آمريکا و متحدانش دست به اقداماتی مانند آماده‌سازی نيروهایشان برای مين‌زدايی تنگه هرمز زده‌اند‌، تا مانع از اين کار شوند.

مقام‌های آمريکايی بارها اعلام کرده‌اند که اقدام احتمالی ايران در بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد و اين اقدام، «خط قرمز» ايالات متحده محسوب می‌شود.

لئون پانه‌تا، پیشتر گفته بود اگر ایران بخواهد کشتیرانی در خلیج فارس را مختل کند، با شکست مواجه خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز اخیرا در مورد تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز گفته بود: «من شک دارم که این تهدیدها به عملیاتی جدی منجر شود… ین تصمیم مجلس ایران بود ولی چند روز پس از این تصمیم علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفت که چنین موضعی واقع‌گرایانه نیست.»

هر روز حدود شانزده ميليون بشکه نفت از تنگه هرمز به طرف بازارهای جهانی می‌رود، ولی با توجه به تهديدهای جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد که همسايگان عرب ايران بيش از پيش به مسيرهای جایگزین روی می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *