پایان بدون توافق مذاکرات وین؛ ساختمان‌های پارچین با «پوشش صورتی» مخفی شده است

پایان بدون توافق مذاکرات وین؛ ساختمان‌های پارچین با «پوشش صورتی» مخفی شده است

 

 

آخرین دور مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه (۲۴ آگست-۳ شهریور) در وین پایتخت اتریش، بدون رسیدن به توافقی به پایان رسید.

به گزارش یورونیوز، هرمان ناکارتس، معاون آژانس و رییس هیات مذاکره‌ کننده با ایران پس از پایان بی‌نتیجه‌ی هشت ساعت مذاکرات، در جمع خبرنگاران گفت: «بحث و تبادل نظرهای فشرده‌ای را امروز پشت سر گذاشتیم اما اختلافات عمده‌ای بین ایران و آژانس وجود دارد که مانع رسیدن به هر توافقی می‌شود.»

وی اضافه کرد: «ما فعلا برنامه‌ای برای دور دیگری از مذاکرات نداریم.»

این درحالی است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن مثبت برشمردن فضای کلی این مذاکرات گفت: «مسلما پیشرفت‌هایی حاصل شد اما اختلافاتی هم وجود دارد زیرا بحث و مسأله پیچیده و مهمی مطرح است. موضوع مربوط به امنیت ملی یک کشور از جمله مسائل بسیار حساس است.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تا به بازرسان این آژانس اجازه بازدید از تاسیسات نظامی پارچین که مشکوک به انجام آزمایش مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای در یکی از ساختمان‌های آن است، داده شود.

از سوی دیگر، انتشار گزارشی در خبرگزاری رویترز، یک روز پیش از انجام مذاکرات، مبنی بر نصب سانتریفوژهای جدید غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو، بر اختلافات پیشین افزوده است.

پیش‌تر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که از این مذاکرات توافقی حاصل نخواهد شد.

هم‌زمان با برگزاری نشست وین نیز، نخست‌وزیر اسراییل گفت که ایران «به سرعت در حال پیشرفت برای دست یافتن به تسلیحات هسته‌ای است».

بنیامین نتانیاهو، روز جمعه و در دیدار با یکی از نمایندگان کنگره آمریکا گفته که حکومت ایران درخواست‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای خود را «کاملا نادیده» گرفته است.

 

 

پلاستیک صورتی بر روی ساختمان‌های پارچین

 

 


در همین حال، روز جمعه، موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) که ریاست آن را دیوید آلبرایت، بازرس پیشین تسلیحاتی بر عهده دارد، تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای مربوط به روز (۱۵ آگست-۲۵ مرداد) را از مجتمع نظامی پارچین منتشر کرده که در آن، دو ساختمان موجود در محوطه‌‌ی این مجتمع با «پوشش صورتی‌رنگی» مخفی شده‌اند.

یکی از این ساختمان‌ها، همان ساختمانی است که کارشناسان می‌گویند، یک آشیانه انفجاری مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای در آن واقع شده است.

این مخفی‌سازی، پس از آن صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته، تصاویر ماهواره‌ای از شستشو، جابجایی خاک، پاکسازی و تخریب دست کم دو ساختمان کوچک در این سایت نظامی حکایت داشتند.

با این وجود ISIS در گزارشی پیشین خود اعلام کرده بود که عملیات پاکسازی در پارچین به صورت کامل انجام شده است.

 

 

منبع: بامداد خبر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *