اظهارات تند مرسي عليه بشار اسد: نظام سوريه بايد از صحنه حذف شود

اظهارات تند مرسي عليه بشار اسد: نظام سوريه بايد از صحنه حذف شود

 

 

محمد مرسي رييس جمهوري مصر در آستانه نشست سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران خواستار كمك هم پيمانان دمشق براي بركناري بشار اسد رييس جمهوري سوريه شد. 

 

 
به گزارش خبرگزاری آریا ، وي كه پیش از این از ارائه طرحي به منظور حل بحران سوريه ارائه خبر داده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز در ادعایی که پیش از آن هم انتظار آن می‌رفت؛ گفت: زمان آن فرا رسيده كه خونريزي در سوريه متوقف شده، ملت سوريه به طور كامل به حقوق خود دست يافته و اين رژيم كه ملتش را به قتل مي‌رساند، از صحنه حذف شود.
مرسي در ادامه بدون اشاره به این موضوع که اگر آزادی خوب است و رژیم‌ها باید آزادی ملت‌ها را به رسمیت بشناسند چرا خود به دیدار دیکتاتور عربستان رفته و از دیکتاتور قطر در قاهره استقبال کرد، افزود: ملت سوريه بايد آزادي‌اش را به دست آورده و خود زمام امور را در دست گيرد. 
این سخنان توسط مرسی که در نوع خودش بی‌نظیر و جالب توجه است در حالی بیان می‌شود که  مصطفي عبدالعزيز معاون وزير خارجه سابق و سفير پیشین مصر در دمشق نسبت به عملكرد گروه تماس چهارجانبه كه قاهره در تلاش است آن را با عربستان، تركيه و ايران تشكيل دهد، خوش بين است.  
وي در همین رابطه به روزنامه الاخبار لبنان گفت: تداوم کشته شدن مخالفان در جريان درگيري‌هاي روزمره و نااميدي نظام سوريه از سيطره بر عمق مناطق كشور نشانه تحليل توان مادي و معنوي دو طرف است تا جايي كه همه در نهايت مجبورند با طرح مصر به منظور برون رفت از بحران سياسي سوريه همراه شوند.    

 
وی بدون اشاره و یا اطلاع از این مساله که رئیس جمهور مصر با درخواست خود برای کناره‌گیری اسد از قدرت عملاً همه طرح‌های موجود را در نطفه خفه کرده است، افزود: نقش اخضر ابراهيمي فرستاده بين‌المللي – عربي به منطقه به طور حتم كمك موثري در زمينه فعاليت كميته چهارجانبه است.
وي با اشاره به دستيابي طرف‌هاي درگير در جريان جنگ داخلي لبنان به پيمان طائف در قرن گذشته، احتمال شكست كميته به خاطر اختلاف نظر ميان عربستان و ايران را تا حدود زيادي بعيد دانست.
عبدالعزيز تاكيد كرد: البته اختلاف نظر ميان اعضاي كميته را نمي توان تكذيب كرد اما به نظر من همه طرفها به ويژه عربستان و ايران براي حل اختلافات خواهند كوشيد. 
پايگاه اينترنتي وزارت خارجه مصر نيز چند روز قبل اعلام كرد كه محمد كامل عمرو وزير خارجه مصر در تماس تلفني با ابراهيمي حمايت كامل كشورش از ماموريت وي را به منظور جلوگيري از متشنج تر شدن اوضاع اعلام كرد.         
مصطفي اللباد رييس مركز مطالعات منطقه‌اي و راهبردي الشرق نيز به الاخبار گفت: بهبود روابط مصر و ايران از مهمترين عوامل تقويت فرصت موفقيت طرح مصر است. 
وي افزود: فعاليت مشترك دو كشور در كميته تماس چهارجانبه به معناي تحكيم پايه هاي اعتماد متقابل پس از سال‌ها تنش است. اما عبدالعزيز معتقد است كه سخن درباره نزديكي مصر و ايران هنوز زود است.   
از سوي ديگر، برخي منابع به الاخبار گفته اند كه ايران خواستار مشاركت الجزاير و عراق در كميته یاد شده است.
آنان معتقدند، چنين درخواستي به منظور ايجاد موازنه ميان موافقان و مخالفان نظام سوريه است كه در اين بين، مصر و الجزاير طرفهاي ميانه‌رو محسوب مي‌شوند.
به گزارش خبرگزاري الشرق الاوسط، قرار است مرسي صبح پنجشنبه پكن را پس از سه روز سفر به مقصد تهران ترك كرده و در مراسم افتتاح نشست سران كشورهاي عضو عدم تعهد شركت نمايد.
حال باید دید که مرسی با این نگاه و دیدگاه می‌تواند در چنین کمیته‌ای را تشکیل دهد؟ کشوری در طرح‌های احتمالی خود موفق است که یا بی‌طرف بوده و یا اینکه هر دو طرف را قبول داشته و با همه آنها در ارتباط باشد.     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *