سازمان ملل خبر خبرگزاری سپاه را تکذیب کرد

سازمان ملل خبر خبرگزاری سپاه را تکذیب کرد

 

سازمان ملل خبر خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران درباره بازدید دبیر کل سازمان ملل  از تاسیسات اتمی نطنز را تکذیب کرد.

 

 

پیش از این تکذیب اخبار خبرگزاری فارس درباره مصاحبه با محمد البرادعی سیاستمدار مصری و مصاحبه با محمد مرسی رییس جمهوری این کشور که بعد از انتشار مشخص شد جعلی بوده اند، باعث رسوایی این خبرگزاری وابسته به سپاه شده بود.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه گزارش های منتشر شده در مورد حضور بان گی مون، دبیرکل این سازمان در تاسیسات اتمی نطنز را رد کرد و گفت وی فقط برای حضور در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، به ایران سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دفتر دبیرکل ضمن تکذیب گزارش خبرگزاری فارس در مورد سفر بان گی مون به نطنز گفت، وی فقط روزهای چهارشنبه تا جمعه این هفته، در تهران خواهد بود.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان گی مون گفت: «دبیرکل سازمان ملل هیچ برنامه ای  برای چنین دیدار هایی (بازبینی از تاسیسات اتمی) یا چیزهایی مانند آن ندارد و فقط برای اجلاس آن جا خواهد بود.»

به گزارش رادیو فردا سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: البته اگر مقامات ایران به دیگران این اجازه دیدار را بدهند که می تواند دستکم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باشند، ما از چنین همکاری هایی استقبال می کنیم. هرچند نیاز برای بازرسی بر اساس برنامه ای است که آژانس دنبال می کند و شاید به این تاسیسات دسترسی کافی داشته باشد.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل در جریان سفر خود به ایران با مقامات عالی رتبه از جمله رهبری جمهوری اسلامی ایران قرار است دیدار کند و نگرانی های جهانی از مسئله اتمی، نقض حقوق بشر، تروریسم و اسرائیل را با مقامات ایرانی در میان خواهد گذاشت.

محمدمهدی آخوندزاده، معاون بين‌الملل وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه ششم شهريور گفته بود «در صورت صلاح ديد مسئولان ایران، این کشور آمادگی دارد تا زمينه بازديد ديپلمات های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از سايت نظامی پارچين را فراهم کند.»

وی همچنين گفته بود: «در صورت صلاحديد مسئولان جمهوری اسلامی ايران امکان بازديد دبير کل سازمان ملل از مراکز هسته‌ای ایران نيز وجود خواهد داشت.»

در حالی ايران از پيشنهاد بازديد از سايت نظامی پارچين خبر داده که سه روز پيش از اين در جريان مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين با  در خواست آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديداز اين سايت مخالفت کرد.

مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در روز جمعه سوم شهريورماه در وين بدون دستيابی به توافقی پايان يافت و هرمان ناکارتس، رئيس هيات مذاکره‌کننده آژانس، نيز گفت که اختلافات بين ايران و آژانس همچنان پابرجاست.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهان بازرسی از سايت نظامی پارچين در ايران است و اعلام کرده است که تصاوير ماهواره‌ای احتمال عمليات پاکسازی و خاک‌برداری در اين منطقه را نشان می‌دهند و به همين دليل بايد در اين زمينه تحقيق شود. ايران در مقابل می‌گويد پارچين نه سايت هسته‌ای، که سايت نظامی است، و هيچ کار پاکسازی‌ای نيز در آن صورت نگرفته است.

بیش از چهارصد فعال سیاسی و حقوق بشر ایرانی پیشتر از دبیرکل سازمان ملل خواسته بودند در سفر خود به ایران با میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و نیز مهدی کروبی، از سران معترضان که هر سه در حصر خانگی به سر می برند، دیدار کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *