دستورمحرمانه دولت برای سانسور رسانه‌ها در زمان اجلاس غیرمتعهدها + سند

دستورمحرمانه دولت برای سانسور رسانه‌ها در زمان اجلاس غیرمتعهدها + سند


 

یک وبلاگ‌نویس ایرانی دستورالعمل معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی خطاب به روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری اینترنتی را منتشر کرده که بر اساس آن از رسانه‌های ایران خواسته شده تا در زمان برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، موارد مطرح‌شده در این دستور‌العمل را اجرا کنند.

به گزارش بامدادخبر، بر اساس این نامه که بر روی آن مهر «خیلی محرمانه» دیده می‌شود و امضای پدرام پاک‌آیین، مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد در زیر آن به چشم می‌خورد، از جمله به مدیران رسانه‌ها توصیه شده تا «رویکرد ویژه‌ای» به پیام رهبر جمهوری اسلامی به اجلاس یا سخنرانی وی در آن داشته باشند و همچنین سخنان رییس‌جمهور اسلامی و سایر مقام‌های مسوول در این اجلاس را به صورت «شاخص» منتشر کنند.

در این بخش از این به اصطلاح «توصیه‌نامه» نوشته شده که فتوای علی خامنه‌ای پیرامون «حرمت ساخت سلاح هسته‌ای» در «اولویت» قرار گیرد.

«تاکید بر موثر بودن جنبش عدم تعهد در معادلات جهانی»، «تاکید بر برگزاری اجلاس تهران در مقطع حساس تاریخی و تاثیرگذار بودن ریاست سه ساله‌ی ایران بر این جنبش در تحولات منطقه‌ای و جهانی»، «تاکید بر موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای و معرفی آنها»، «انعکاس شایسته‌‌ی هرگنه اظهارنظر مدعوین درباره حق مسلم هسته‌ای ایران و مخالفت با تحریم‌های جهانی»، «انعکاس رشد علمی و مصادیق پیشرفت‌های ایران اسلامی»، «انعکاس مواضع انتقادی نسبت به اسراییل و حمایت از مردم فلسطین» از جمله دیگر مواردی است که به رسانه‌ها توصیه شده است.

از دیگر نکات جالب توجه این دستورالعمل، درخواست از رسانه‌ها برای انتشار اخبار «مثبت و مفرح» (به جز اخبار مربوط به اجلاس) و پرهیز از انتشار اخبار «تلخ» و «رویکردهای توأم با تخریب و سیاه‌نمایی» می‌باشد که از جمله نسبت به انتشار «هر گونه اظهارنظر یا گزارشی که منجر به نگرانی پیرامون امنیت تهران شود نظیر قطع برق، پیش‌بینی زلزله، نشست زمین در معابر، اخبار قتل و ضرب و جرح و سرقت و نظایر آن»، هشدار داده شده است.

همچنین از رسانه‌ها خواسته شده که در طول زمان اجلاس، در خصوص اظهارات احتمالی شخصیت‌های داخلی و خارجی در خصوص فقدان آزادی و نقض حقوق بشر در ایران «دقت و هوشیاری» به خرج دهند.

گفتنی است اجلاس عدم تعهد از روز یکشنبه (۵ شهریور) با حضور کارشناسان کشورهای عضو این جنبش آغاز شده و تا روز جمعه (۱۰ شهریور) ادامه پیدا می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *