مرسی درنشست عدم تعهد: «رژیم اسد سرکوبگر است »؛ ترک سالن توسط هیئت سوری

مرسی درنشست عدم تعهد: «رژیم اسد سرکوبگر است »؛ ترک سالن توسط هیئت سوری 

 

 

 

 

محمد مرسی در سخنان خود حمایت از انقلاب مردم سوریه را «یک وظیفه‌ اخلاقی و هم‌زمان یک ضرورت سیاسی و استراتژیک» اعلام کرد.

محمد مرسی رئيس‌جمهور مصر در افتتاحيه اجلاس سران غيرمتعهدها رژیم سوریه را “سرکوبگر” خواند و هیات سوری حاضر در اجلاس به نشانه اعتراض سالن اجلاس را ترک کرد. رسانه‌های ایران اما انتقادات مرسی از سوریه را سانسور کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بنا بر گزارش‌ خبرگزاری‌ها محمد مرسی، رئيس‌جمهور مصر، در افتتاحيه شانزدهمین اجلاس سران غيرمتعهدها در سخنرانی خود با انتقاد از رژیم سوریه، حکومت این کشور را “سرکوبگر” خواند. به گزارش رویترز، محمد مرسی در این اجلاس گفت: «هم‌اکنون در سوریه یک انقلاب در برابر ظلم وجود دارد.»

بنا بر گزارش‌ها هنگامی که محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر، در سخنرانی خود به “سرکوبگر” بودن حکومت سوریه اشاره کرد، نخست‌وزیر و هیات سوری به نشانه اعتراض جلسه سران غیرمتعهدها را ترک کردند.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس اما در گزارشی مدعی شد که خروج ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، هنگام سخنرانی محمد مرسی برای انجام یک مصاحبه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه در گفتگو با شبکه خبری العالم، اظهارات محمد مرسی رئیس جمهوری مصر را دخالت در امور داخلی کشورش دانست.

محمد مرسی همچنین گفته است که مردم سوریه و فلسطین به‌طور جدی به دنبال آزادی، شرافت و عدالت انسانی هستند. رئیس‌جمهور مصر اتحاد مخالفان سوریه را بسیار حیاتی خواند و افزود: «مصر آماده همکاری با دیگر کشورها برای توقف خونریزی در سوریه است.»

شانزدهمین اجلاس سران غيرمتعهدها روز پنج‌شنبه (۹ شهریور / ۳۰ اوت) با حضور مقامات ارشد و نمایندگان برخی کشورها و چند سازمان بین‌المللی در تهران گشایش یافت. آقای مرسی که دومین سخنران این اجلاس پس از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بود از حکومت بشار اسد به‌عنوان یک “رژیم سرکوبگر” نام برد که «هر نوع مشروعیتی را از دست داده است».

خبرگزاری‌های رسمی و غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران اما در گزارش‌های منتشر شده درباره سخنرانی مرسی، به سانسور بخشی از سخنان او درباره انتقاد از حکومت سوریه دست زده‌اند.

خبرگزاری‌های رسمی ایران گزارش داده‌اند که آقای مرسی در سخنان خود خواستار افزایش نقش مجمع عمومی سازمان ملل در مسائل امنیت و ثبات بین‌المللی شده است.

مرسی: رژیمی که مردم خود را می‌کشد باید از صحنه ناپدید شود

جمهوری اسلامی ایران از نادر هم‌پیمانان رژیم سوریه است و می‌کوشد بشار اسد را بر سریر قدرت نگاه دارد. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهور مصر به ایران از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بدین سو است.

رئیس‌جمهور مصر پیش از سفر خود به تهران نیز از قدرت‌های جهانی روسیه و چین و هم‌پیمانان سوریه خواسته بود به بشار اسد کمک کنند تا از قدرت کناره‌گیری کند. مقام‌های جمهوری اسلامی امیدوار بودند به همراه مصر زمینه‌ها را برای حمایت از بشار اسد فراهم کنند.

جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده است که یک گروه تماس متشکل از سه کشور غیرمتعهد به همراه لبنان و عراق برای رسیدگی به بحران سوریه تشکیل شود. این پیشنهاد در روز چهارشنبه (۸ شهریور / ۲۹ اوت) در اجلاس تهران مطرح شده و شامل ایران، مصر و ونزوئلا می‌شود.

محمد مرسی روز دوشنبه (۶ شهریور / ۲۷ اوت) پیش از آنکه رهسپار ایران شود در نخستین مصاحبه بین‌المللی خود با خبرگزاری رویترز گفته بود: «زمان آن فرا رسیده که به این خونریزی پایان داده شود و مردم سوریه به حقوق کامل خود دست یابند.» وی افزوده بود: «رژیمی که مردم خود را می‌کشد باید از صحنه ناپدید شود.»

پیش از سخنرانی محمد مرسی در افتتاحیه اجلاس سران غیرمتعهدها، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در حضور بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، شورای امنیت را یک “دیکتاتوری آشکار” خواند و گفت: «ساختار شورای امنیت سازمان ملل غیرعقلانی، غیرعادلانه و کاملا غیردموکراتیک است.»

آغاز ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد

در پایان سخنرانی رئیس جمهور مصر، محمد مرسی، جمهوری اسلامی رسما ریاست جنبش غیر متعهدها را برای سه سال آینده بر عهده می‌گیرد. سخنران پس از محمد مرسی، محمود احمدی‌نژاد است و بعد از او نوبت به بان‌کی‌مون می‌رسد. بان کی‌مون روز گذشته با خامنه‌ای و برخی دیگر از مقام‌های ارشد ایران دیدار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل در دیدار با تمام مسئولان ایرانی از نقض گسترده حقوق بشر در این کشور و عدم همکاری با نهادهای بین‌المللی در مورد برنامه‌های هسته‌ای به شدت انتقاد کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: دویچه وله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *