آمانو: همکاری ايران در زمينه پرونده اتمی اش «نااميد کننده» بوده است

آمانو: همکاری ايران در زمينه پرونده اتمی اش «نااميد کننده» بوده است

 

 

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در نشست شورای حکام گفت که عدم پيشرفت در وادار کردن ايران به همکاری برای راستی آزمايی تحقيقات نظامی در پرونده هسته ايش «نا اميدکننده» بوده است.

آقای آمانو در سخنرانی افتتاحيه نشست شورای حکام آژانس که پرونده هسته ای ايران نيز در دستور کار آن است، تصريح کرد: «به رغم گفت و گوهای فشرده ميان آژانس و ايران از ژانويه سال ۲۰۱۲، هيچ دستاورد مشخصی هنوز به دست نيامده است.»

وی اظهار داشت: «اين موضوع نا اميدکننده است چرا که بدون همکاری کامل ايران، ما قادر نيستيم تا پروسه حل تمام مسائل در دست بررسی از جمله جنبه های احتمالا نظامی در برنامه اتمی ايران را آغاز کنيم.»

مديرکل آژانس بين الملی انرژی اتمی افزود: «از نظر ما ضروری است که ايران بدون فوت وقت به نگرانی های ما پاسخ دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس در ماه های اخير مذاکرات بی حاصلی را با ايران برای دسترسی به سايت های اتمی و دانشمندان هسته ای اين کشور صورت داده است تا بتواند ادعاهای مطرح در زمينه ابعاد نظامی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را بررسی و راستی آزمايی کند. 

مقام های ايرانی هرگونه تحقيقات نظامی- هسته ای را رد کرده و می گويند که اسناد ادعايی آژانس بين المللی انرژی اتمی بی پايه و اساس، و ساختگی است. آقای آمانو حتی برای متقاعد کردن رهبران ايران به همکاری با آژانس اوايل سال جاری ميلادی به تهران سفر کرد.

مديرکل آژانس در سخنرانی روز دوشنبه خود همچنين گفت که اقدامات ايران در پايگاه نظامی پارچين، «اثرات نامطلوبی بر توانايی ما برای راستی آزمايی فعاليت های صورت گرفته در آنجا برجای خواهد گذاشت.»

ايران از سوی آژانس متهم شده است که در حال انجام تحقيقات نظامی- اتمی در پايگاه پارچين است و برای نابودی شواهد مربوط به آزمايش های خود دست به پاکسازی وسيع اين محل و خاکبرداری های گسترده زده است.

يوکيو آمانو می گويد که «ايران در نامه ای به تاريخ ۲۹ اوت ۲۰۱۲، اعلام کرده که اتهام های مربوط به فعاليت های هسته ای در پايگاه پارچين بی اساس است.»

وی افزود: «معهذا، اقدامات صورت گرفته، تقاضای ما را مبنی بر دسترسی به منطقه پارچين برای راستی آزمايی فعاليت ها در اين محل را بدون فوت وقت، بيشتر تقويت می کند.»

آژانس درتازه ترين گزارش خود که روز نهم شهريور منتشر شد ضمن تاکيد بر «دو برابر» شدن تعداد سانتريفوژهای تاسيسات فردو در نزديکی قم، بار ديگر اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در منطقه نظامی پارچين «عمليات پاکسازی» انجام داده‌است.

ايران در واکنش به گزارش تازه آژانس خواستار مشاهده اسنادی شده‌است که «مبنای نگرانی‌های آژانس هستند» اما آژانس می‌گويد اين اسناد به دليل محرمانه بودن نمی‌تواند در اختيار ايران قرار بگيرد.

با آغاز نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين، ديپلمات‌های غربی گفتند که اميد دارند در اين نشست با رسيدن به اجماع در مورد افزايش فشارها بر ايران، اسرائيل متقاعد شود که رويکرد ديپلماتيک هم‌چنان بر اقدام نظامی ارجحيت دارد.

ادامه برنامه هسته‌ای ايران و در عين حال ادامه تهديدات لفظی مقامات ايرانی عليه اسرائيل باعث تشديد نگرانی‌ها در اسرائيل و افزايش تعداد گزارش‌ها در مورد احتمال حمله این کشور به تأسيسات ايران شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *