محکومیت مجدد ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

محکومیت مجدد ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

امروز طی قطع نامه جدیدی که با اکثریت قاطع آرا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی همراه بود، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محکوم شد.

در این قطعنامه، که روسیه، چین و آمریکا از پیشنهاددهندگانش بودند، نسبت به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، نگرانی جدی ابراز کرده و از تهران خواسته شده است که با آژانس همکاری کند.

پیش از این خبرهایی در رابطه با تلاش غرب برای همراه ساختن روسیه و چین علیه ایران منتشر شده بود، اما آن طور که بی‌بی سی امروز (۱۳ سپتامبر – ۲۳ شهریور) به جز کوبا که رای منفی داد و سه کشور مصر، تونس و اکوادور که رای منفی دادند، ۳۱ عضو شورای حکام رای به محکومیت ایران صادر کردند.

بسیاری معتقدند این تلاش غرب برای محکومیت مجدد ایران در شورای حکام، به دلیل نشان دادن عزم کشورهای دنیا برای متوقف کردن برنامه هسته ایران و جلوگیری از حمله نظامی اسرائیل به این کشور است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز چهارشنبه (۱۲ سپتامبر – ۲۲ شهریور) در گزارشی از وین به نقل از دیپلمات‌ها گفت در حالی که اسراییل بر استفاده از زور به عنوان گزینه‌ای بجای کوشش‌های نافرجام بین المللی برای مهار فعالیت‌های اتمی مظنون ایران پافشاری می‌کند، قطعنامه بر قاطعیت قدرت‌های جهانی به دنبال کردن راه حل دیپلماتیکی برای برطرف کردن مناقشه تاکید می‌کند.

آسوشیتد پرس می‌گوید با افزایش نگرانی از امکان حمله اسراییل و به بن بست رسیدن دیگر کوشش‌های دیپلماتیک، دیپلمات‌ها گفتند قطعنامه، که شش قدرت از آن حمایت کنند، به ارجحتی برای بحث در بالا‌ترین سطوح تبدیل شده است.

گرچه این اقدام گویای وحدت قدرت‌های بزرگ در این مورد است، اما بعید بنظر می‌رسد بر سیاست گذاران در تهران، که به رغم تحریم‌های اقتصادی سخت و روبه تشدید برنامه اتمی خود را پیش می‌برند، تاثیری فوری بجا بگذارد.

قطعنامه پیشنهادی حاوی «نگرانی جدی» در باه تمرد ایران از خواست‌های سازمان ملل متحد برای تعلیق فعالیت هائی اتمی است که می‌تواند هر دو کاربرد غیرنظامی و نظامی را داشته باشد.

متن بیانیه بخصوص نگرانی در باره تاسیسات زیر زمینی غنی سازی اورانیوم در فردو را منعکس می‌کند، که به گفته دیپلمات‌ها، گزارش ماه اوت آزانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ظرفیت آن را در سه ماه گذشته دوبرابر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این قطعنامه همچنین نگرانی‌ آژانس در مورد فعالیت‌های ایران در پادگان پارچین بازتاب یافته و آمده است پاکسازی در این محوطه به طور جدی بازرسی ماموران آژانس ( در صورت اجازه دسترسی ایران) با اختلال مواجه می‌کند.

اخیرا و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست اعضای شورای حکام رسید که نشان از تلاش ایران برای نزدیک شدن به روند تولید سلاح هسته‌ای داشت.

ایران تا کنون این مساله را تکذیب کرده است و کلیه فعالیت‌های خود را صلح آمیز معرفی کرده است.

منبع: بامداد خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *