۵ میلیارد دلار خسارت ماهانه به ایران به علت تحریم نفتی

۵ میلیارد دلار خسارت ماهانه به ایران به علت تحریم نفتی

 

 

آمریکا می‌گوید صادرات نفت جمهوری اسلامی به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و این موضوع درآمد نفتی ایران را ماهانه ۵ میلیارد دلار کاهش داده است. میزان تولید نفت ایران در ماه اوت هم به سطح تولید نفت عراق نرسید.

 

 

به گزارش دویچه وله فارسی، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه (۱۳ سپتامبر / ۲۳ شهریور – به وقت محلی) گزارشی از تأثیر تحریم‌ها بر صادرات نفت و درآمدهای ارزی ایران از این محل ارائه داد. این وزارتخانه ادامه‌ی این مسیر را ابزاری کارآمد برای “جلوگیری حکومت ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای” ارزیابی کرد.

از آغاز سال جاری میلادی ایالات متحده برخی بنگاه‌های اقتصادی خارجی را به محرومیت از بازارهای آمریکا تهدید کرد، مگر این‌که شریکان تجاری اصلی ایران واردات نفت از این کشور را کاهش دهند.

حال وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید اقدامات این کشور موجب کاهش فروش روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران نسبت به سال گذشته شده است. در سال ۲۰۱۱ برآورد می‌شد که ایران روزانه ۴/ ۲ میلیون بشکه بفروشد.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک گفت که این میزان کاهش صادرات ماهانه حدود ۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران کم کرده و دولت این کشور را به کاستن هزینه‌های جاری واداشته است.

به گفته‌ی کوهن، معاون اداره ضدتروریسم و مبارزه با جرایم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا: «هدف ما این نیست که تولید ناخالص ملی آنان [ایران] را تحت تأثیر قرار دهیم، بلکه هدف تغییر محاسبات سیاسی آنان است».

تأثیر بر سیستم بانکی

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا از طریق محدودیت‌های بانکی نیز بر صادرات نفت ایران تأثیر می‌گذارند؛ بدین ترتیب که از نقل‌وانتقال ارزهای نفتی بین مؤسسات مالی بین‌المللی و بانک مرکزی ایران پیشگیری می‌شود.

دیوید کوهن روز چهارشنبه در نیویورک گفت: «تحریم‌ها به‌طور محسوسی دسترسی‌های بین‌المللی بیشتر بانک‌های ایرانی را قطع کرده‌اند. در حال حاضر حکومت ایران به حاشیه‌ی سیستم بانکی جهانی رانده شده و خود نیز به این موضوع واقف است».

به اعتقاد این معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، وضع تحریم گزینه‌ای به مراتب بهتر از جنگ است. وی در عین حال بدون این‌که توضیحات بیشتری ارائه کند، تأکید کرد که زمان برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک در پرونده‌ی هسته‌ای ایران “نامحدود” نیست.

با وجود این، اسرائیل معتقد است که فشار ایالات متحده بر تهران باید افزایش یابد. میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه باراک اوباما در انتخابات پیش رو، هم چندی پیش پرونده‌ی هسته‌ای ایران را شکست اوباما خوانده بود. به اعتقاد وی، دولت کنونی آمریکا در قبال اسرائیل سختگیر است و در برابر ایران بیش از اندازه نرمخویی نشان می‌دهد.

درخواست دو سناتور آمریکایی برای ادامه فشار بر ایران

دو سناتور آمریکایی روز چهارشنبه (به وقت محلی) در نامه‌ای به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی کابینه‌ی اوباما، خواستار ادامه‌ی فشار بر تهران شده‌اند.

بنا بر قوانین آمریکا در مورد تحریم نفتی ایران، کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را به “نحو چشمگیری” کاهش می‌دهند، موقتا – ۱۸۰ روز – از رعایت تحریم‌ها معاف می‌شوند. بسیاری از کشورها از جمله چین و هند، بزرگ‌ترین مشتریان نفتی جمهوری اسلامی، مشمول این قاعده شده‌اند. مارک کرک و رابرت منندز در نامه‌ی خود تعریف روشنی از واژه‌ی “چشمگیر” ارائه داده‌اند.

به این دو سناتور، کشورهایی که دست‌کم ۱۸ درصد از واردات نفت خود از ایران بکاهند، مشتریانی هستند که در خرید آنها “کاهش چشمگیر” دیده می‌شود و این کشورها می‌توانند موقتا از تحریم‌های ایالات متحده معاف شوند.

به نوشته‌ی این دو سناتور آمریکایی، بنا بر داده‌های اداره اطلاعات انرژی – شاخه مستقل وزارت انرژی آمریکا – تولید نفت کشورهای عربستان سعودی، عراق و لیبی افزایش یافته و تا حدودی جای خالی نفت ایران در بازار را پر کرده است. کرک و منندز به همین دلیل خواستار تلاش برای کاهش بیشتر صادرات نفت ایران شده‌اند.

ایران همچنان از عراق عقب‌تر است

ایران پس از عربستان سعودی دومین تولیدکننده‌ی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود. این جایگاه از ماه ژوئیه به عراق رسیده است. بنا بر تازه‌ترین گزارش اوپک، ایران در ماه اوت – برای دومین ماه متوالی – هم از نظر صادرات در مقام سوم اوپک باقی ماند.

بنا بر آماری که از سوی منابع ثانویه (منابعی غیر از منابع رسمی جمهوری اسلامی) ارائه شده است، ميزان توليد نفت ایران در ماه اوت تنها ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار بشكه در روز بوده است. عراق در مدت مشابه ۳ میلیون و ۱۱۳ هزار بشکه نقت تولید کرده است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *