رویارویی و جنگ لفظی ایران و اسرائیل در نشست عمومی آژانس

رویارویی و جنگ لفظی ایران و اسرائیل در نشست عمومی آژانس

 

 

نمایندگان ایران و اسرائیل طی روز پنجشنبه، ۳۰ شهریور در اجلاس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، طرف مقابل را به تهدید هسته‌ای امنیت منطقه متهم کردند.
به گزارش جرس، اتهامات متقابل ایران و اسرائیل به یکدیگر، امید‌ها به کنفرانس ۲۰۱۲ ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را هرچه بیشتر در تردید فرو برد. این کنفرانس قرار است قبل از پایان سال جاری میلادی در فنلاند برگزار شود.
علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در اجلاس سالانه نمایندگان ۱۵۵ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که اسرائیل باید کنوانسیون منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای، ان پی تی، را بپذیرد.
به گفته نماینده ایران در آژانس، اسرائیل به رغم درخواست مکرر جامعه جهانی، هنوز هم تنها کشور منطقه خاورمیانه است که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده است.
سلطانیه در ادامه گفت که صلح و امنیت در خاورمیانه با ادامه تهدید زرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیل برای منطقه و خارج از منطقه هرگز به دست نخواهد آمد.
بر اساس این گزارش، اهود آزولای، نماینده اسرائیل در آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، نیز در واکنش به گفته‌های سلطانیه، با نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران و سوریه اذعان داشت که “مهم‌ترین تهدید برای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای آنها (ایران و سوریه) هستند که زیر پوشش عضویت در پیمان ان پی تی، برنامه ساخت سلاح هسته‌ای خود را دنبال می‌کنند.”
به گفته وی، این ایران است که مهم‌ترین تهدید برای صلح خاورمیانه و فرا‌تر از این منطقه است و هیچ صحبتی در این جلسه (توسط نماینده ایران) نمی‌تواند این واقعیت مسلم که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است را به انحراف بکشاند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نه نماینده اسرائیل و نه ایران اعلام نکردند که آیا برنامه‌ای برای حضور در کنفرانس ۲۰۱۲ ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای دارند یا خیر.
اما شائول هورِو رئیس کمیسیون انرژی هسته‌ای اسرائیل روز چهارشنبه در اجلاس آژانس گفته بود که وضعیت ناپایدار و خصومت آمیز جاری در منطقه منجر به ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای نشده است.
به گفته وی، این روند تنها زمانی می‌تواند به نتیجه برسد که روابط صلح آمیز بر کشورهای منطقه برای مدت زمان معنی داری حاکم باشد.
اما آقای سلطانیه در اجلاس روز پنجشنبه اظهار داشت که “رفتار غیرمسئولانه چنین رژیمی (اسرائیل) برقراری یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای را برای آینده نزدیک در تردید قرار داده است”. وی اسرائیل را تنها مانع پیش روی منطقه برای غیرهسته‌ای شدن نامید.
در اجلاس آژانس، اعضا طی قطعنامه‌ای که به تصویب اکثریت نماینگان رسید، خواهان پیوستن همه کشورهای خاورمیانه به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شدند، موضوعی که با واکنش رابرت وود نماینده آمریکا در آژانس مواجه شد و آن را تقبیح کرد.

 

با این حال دیوید دانیل معاون کمیسیون انرژی هسته‌ای اسرائیل روز یکشنبه اذعان داشت که اسرائیل اهمیت رژیم منع تسلیحات هسته‌ای را مد نظر دارد… اما تجربه در خاورمیانه نشان می‌دهد که پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای علاج چالشهای امنیتی منطقه نیست.
کشورهای غربی به خاطر تشویق کشورهای عربی برای عدم مذاکره تصویب قطعنامه‌ای جداگانه علیه اسرائیل، به جای دادن رای منفی به قطعنامه لزوم پیوستن همه کشورهای خاورمیانه به پیمان ان پی تی، موضع بی‌طرف گرفتند.
این گزارش می‌افزاید که کشورهای عربی نیز بخاطر اینکه کنفرانس ۲۰۱۲ فنلاند را به خطر نیندازند، از مذاکره تصویب قطعنامه جداگانه علیه اسرائیل اجتناب کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *