بخشی از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره سوریه و ایران

بخشی از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره سوریه و ایران

 

 

 

در سوریه، آینده نباید متعلق به دیکتاتوری باشد که مردمش را قتل عام می کند. اگر امروزه در جهان ما دلیلی برای گلایه وجود داشته باشد، آن شکنجۀ کودکان و حملات موشکی به ساختمان های مسکونی است. ما باید خودمان را درگیر این امور کنیم تا تضمینی باشد برای آنکه اگر مردمی مطالبۀ حقوق خود را آغاز کردند، به خشونت های فرقه ای ختم  نخواهد شد.

ما دست به دست یکدیگر، باید در کنار آن دسته از مردم سوریه باشیم که نگاهی متفاوت دارند، سوریه ای متحد و یکپارچه. جایی که کودکان از حکومت خود هراسی نداشته باشند و همۀ مردم – اعم از سنی، علوی، کرد و مسیحی – این حق را داشته باشند که در مورد نوع حکومت اظهار نظر کنند. این چیزی است که آمریکا برایش ایستاده و نتیجه ای است که برای رسیدن به آن در تلاش است؛ با تحریم و تنبیه آنهایی که به مردم آزار می رسانند، و کمک و یاری به آنهایی که برای نیل به این هدف مشترک در تلاش اند.
معتقديم مردم سوریه، که چنین نگاهی دارند، از توانایی و مشروعیت کافی برای نیل به این هدف برخوردارند.

در ایران، شاهد هستیم که مسیر یک ایدئولوژی خشن و غیرمسول دنبال می شود. مردم ایران دارای تاریخ کهن و درخشانی هستند و بسیاری از ایرانیان می خواهند که در کنار همسایگان شان از صلح و کامیابی برخوردار باشند. اما حکومت ایران، در عین حال که حقوق مردم خودش را محدود می کند، برای سرپا نگه داشتن یک دیکتاتور در دمشق تلاش می کند و از گروههای تروریستی در خارج حمایت می کند. همچنین از فرصت های پیش رویش، برای نشان دادن آنکه برنامۀ هسته ای اش صلح آمیز است، بارها غافل شده و نتوانسته به تعهداتی که سازمان ملل متحد دارد، پایبند باشد.

بگذارید صریح باشم: آمریکا می خواهد که این مساله را از راه دیپلماسی حل و فصل کند و معتقدیم که هنوز زمان برای این منظور در اختیارمان هست. اما این زمان بی انتها نیست.

ما حقوق ملت ها برای دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز را محترم می شماریم، اما یکی از کاربردهای سازمان ملل متحد آن است که بتوان آن انرژی را، تنها در خدمت صلح نگه داشت. اشتباه نکنیم: ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای چالشی قابل مهار نیست، تهدیدی است علیه اسرائیل، علیه امنیت کشورهای حوزۀ خلیج فارس و علیه ثبات اقتصاد جهانی. اين چالش می تواند موجب شروع مسابقۀ تسلیحاتی در منطقه شود و معاهدۀ منع گسترش جنگ افزار کشتار جمعی را بی اثر کند.
ازاین روست که ائتلاف کشورهای جهان، حكومت ایران را مسول می داند و از این روست که ایالات متحده هر کاری که باید را انجام داد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *