ایران در مورد استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی به سوریه تذکر داد

ایران  در مورد استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی به سوریه تذکر داد 

 

خبرگزاری فرانسه از نیویورک گزارش داد: ایران به هم پیمان خود سوریه، به صورت ضمنی درباره هر گونه استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی هشدار داد.

به گزارش تابناک، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد در پاسخ به سؤالی درباره واکنش تهران به اقدام احتمالی حکومت بشار اسد در استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفانش گفت: اگر این فرضیه، تحقق یابد، این موضوع “پایان همه چیز” خواهد بود.

 

 

 

وی افزود: اگر هر کشوری از جمله ایران از سلاح کشتار جمعی استفاده کند این اقدام پایانی بر مشروعیت این حکومت خواهد بود. صالحی این سخنان را در نشست گفتگو در محل شورای تحقیقاتی روابط خارجی آمریکا بیان کرد. او گفت: استفاده از سلاح کشتار جمعی، همانطور که قبل از این هم گفتیم، اقدامی ضد انسانی است و به هیچ عنوان نمی توان چنین رفتاری را پذیرفت. صالحی همچنین گفت که نیروهای نظامی ایران خود در جنگ هشت ساله میان با عراق در سال های 1980 تا 1988 ، قربانی سلاح های شیمیایی در حملات نیروهای عراقی شدند.

قبل از این هم شماری از مقامات غربی به دمشق درباره استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مخالفان یا امکان دست یابی گروه های افراط گرا به این سلاح ها، هشدار داده بودند. سخنگوی وزارت خارجه سوریه برای نخستین مرتبه در اواخر ژوئیه گذشته به مالکیت سلاح های شیمیایی توسط کشورش اعتراف کرد. این سخنگو با رد استفاده از این سلاح در ناآرامی های داخلی تهدید کرده بود امکان استفاده از این سلاح در مقابله با متجاوزین خارجی وجود دارد.

توقف تحویل سلاح به مخالفان سوریه توسط قطر و ترکیه روزنامه انگلیسی ایندیپدنت هم نوشت: قطر و ترکیه توزیع محموله های سلاح از جمله سلاح های ضد تانک و هواپیما را در میان مخالفان مسلح بشار اسد را متوقف کرده اند . دلیل این اقدام، اختلاف و چند دستگی میان مخالفان مسلح دولت سوریه عنوان شده است.

نمایندگان قطر و ترکیه به نمایندگان مخالفان مسلح دولت سوریه گفته اند تا زمانی که فرماندهی مشترکی را تشکیل ندهند و یکپارچه نشوند، سلاح های سنگین و نیمه سنگین را دریافت نخواهند کرد. قطر و ترکیه در کنار عربستان سعودی مهمترین حامیان تسلیحاتی مخالفان مسلح در سوریه هستند. مخالفان مسلح در چند ماه اخیر توانسته اند با دریافت تسلیحات ضد هوایی، چند فروند هواپیما و بالگرد ارتش سوریه را در مناطق مختلفی از این شهر سرنگون کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *