انتقاد شدید محمود احمدی نژاد از علی لاريجانی و نهادهای امنیتی

انتقاد شدید محمود احمدی نژاد از علی لاريجانی و نهادهای امنیتی

 

 

رييس جمهوری اسلامی  روز سه شنبه از افزايش قيمت ارز در بازار آزاد ارز انتقاد کرد و آن را به «دشمنان» نسبت داد و گفت که «اين يک جنگ روانی است». وی علی لاريجانی را نیز مورد انتقاد قرار داد و اظهارات وی در بی تاثيری تحريم ها را رد کرد.

آقای احمدی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران داخلی و خارجی تاييد کرد که صادرات نفت ايران کاهش پيدا کرده است ولی اظهار داشت که «انشاء الله جبران خواهیم کرد.»

وی با بیان اینکه «کاهش درآمدهای نفتی را در بودجه اعمال کرده ايم» اظهار داشت: «همه می دانند که تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد اما دستمایه یک جنگ روانی گسترده است و آثار روانی آن در بازار بالا است  والا در يک اقتصاد ۱۲۰۰ هزار ميليارد تومانی ايران، ۱۰۰ ميليارد دلار مبادلات ارزی، رقم بالايی نيست».

بر اساس گزارش نهادهای بین المللی، میزان فروش نفت ایران اکنون به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و تهران ماهانه پنج میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را از دست می دهد.

محمود احمدی نژاد در ادامه مصاحبه خود به نابسامانی در بازار آزاد ارز اشاره کرد و افزایش قیمت ارز را ناشی از «جنگ روانی» دانست و گفت که بر اساس گزارش یک نهاد اطلاعاتی، در اين بازار ۲۲ نفر سرحلقه هستند و تمام سرنخ ها در دست آنهاست.

احمدی نژاد ادامه داد: من حالا بايد چه کار کنم؟ مشخص است چه نهادهايی بايد وارد عمل شوند. 

وی گفت:‌ آنجا ايستاده‌اند و موبايل دست شان است و با هم در تماس هستند و يک دفعه می‌گويند «۲۰۰ تا بنداز بالا»، «۵۰۰ تا بنداز بالا»! اينها هيچ ربطی به اقتصاد ايران ندارد فقط يک التهاب درست کرده‌اند تا بعضی ها عجله کنند که می‌خواهند کالای بيشتری بخواهند و پول‌های شان را به طلا و چيزهای ديگر تبديل کند و اين مشخص است که کار غلطی است.

وی از مردم ایران خواست تا فعلا دست نگه دارند و در بازار ارز حضور پیدا نکنند.

بازار ارز در يک هفته اخير به شدت آشفته شده و قيمت دلار در اين مدت ۳۰ درصد افزايش يافته است.  بازار ارز تهران روز سه شنبه، يازدهم مهرماه، بار ديگر شاهد افزايش قيمت دلار بود و به سه هزار و ۶۰۰ تومان رسيد. قيمت يورو نيز چهار هزار و ۶۰۰ تومان و هر پوند انگليس نيز پنج هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

آقای احمدی نژاد بیان قیمت ارز را «جنگ روانی» دانست و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس که از وی پرسيد شما گفته ايد ارزش دلار ۹۰۰ تومان است ولی الان دلار در خيابان فردوسی چهار هزار تومان است گفت: «اينکه شما می‌گوييد الان قيمت دلار چهار هزار تومان است بدون اينکه توجه کنيم قيمت واقعی آن چند است، جنگ روانی به وجود می‌آورد و جنگ روانی موضوع شاخ و دم داری نيست.»

در ادامه اين مصاحبه، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از آقای احمدی نژاد پرسيد که علی لاريجانی، رييس مجلس، در گفت و گو با يکی از خبرگزاری ها گفته اند که تحريم ها تاثير چندانی در وضعيت فعلی اقتصاد ندارند.

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: «لابد تصميم های ايشان تاثير دارد و نه تحريم ها. گفتم بعضی ها فقط در موقع خوشی همراه دولت هستند. من احترام زيادی برای ايشان قائل هستم ولی ايشان می دانند که نفت چقدر فروش می رود، چقدر بانک مرکزی تلاش می کند برای جابجايی ارز و تامين نيازهای کشور.»

وی افزود: «من مصاحبه ايشان را ديدم و متاسفم که با يک خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی و همه اش عليه دولت (مصاحبه شده است).  امروز هم همين حرفها در همين خبرگزاری است. دو سه نکته را دارند می‌زنند که ملت ايران بايد توجه داشته باشند. یک خبرگزاری که وابسته به يک نهاد امنيتی است نبايد به مسائل سياسی ورود کند.»

به نظر می رسد که اشاره آقای احمدی نژاد به خبرگزاری فارس است که گفته می شود وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه درباره نابسامانی بازار ارز به این خبرگزاری گفته بود: «گاهی غربی‌ها در موضوع تحريم‌ها خيلی رجز می‌خوانند که ديديد ايران را تحريم کرديم و چه شرايط اقتصادی در داخل ايران پيش آمد؟ ولی واقعيت اين است که بخش کمی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحريم‌هاست و مشکلات اقتصادی ما از ساز و کارهای درونی نشأت می‌گيرد.»

آقای احمدی نژاد در ادامه انتقاد خود از ریس قوه مقننه گفت: «رييس مجلس به جای اينکه پنج صفحه مصاحبه کند و انتقاد کند، کمک کند تا معوقات بانکی پرداخت شود.»

وی افزود: «شش ماه بازار را به هم ریختند و حالا می‌گویند چرا رییس جمهوری نمی‌آید کارها را درست کند و جوری می‌گویند که انگار دولت نشسته تا به مردم فشار وارد شود.»

رییس جمهوری جمهوری اسلامی در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود درباره عملکرد خبرگزاری فارس گفت: «رييس بانک مرکزی گفت که در يکی از روزهای تعطيل عمومی در مراسم عزاداری نشسته بوديم که ديديم پيامکی از اين خبرگزاری آمد که قيمت سکه اين قدر است و قيمت ارز اين. رييس کل بانک مرکزی در جلسه ای که همه مسوولين کشور بودند اين را گفت. گفت که من شک کردم. کجا؟ لابد يک اتفاقی افتاده است. سوار شدم رفتم خيابان فردوسی و خيابان های اطراف، ديدم همه جا تعطيل است. امروز هم همين حرف ها در همين خبرگزاری مطرح می شود.»

آقای احمدی نژاد اظهار داشت: «خبرگزاری وابسته به نهادهای امنيتی و دستگاه‌های تبليغاتی که از دولت پول می‌گيرند نبايد اين قدر عليه دولت سياسی‌کاری کنند؛ عيب ندارد ما اين را هم بخشيديم و سخت نمی‌گيريم.»

وی افزود: «می گويند که وضعیت بازار ناشی از سياست های دولت است. سياست های دولت هميشه به نفع مردم است. يا می گويند دولت می خواهد دولت بعدی را بگيرد و خودش را برای انتخابات بعدی تجهيز می کند و بعد جايی می گويند دولت بازار را به هم می زند تا دولت بعدی دچار مشکل شود. اين حرف ها خيلی سبک است. يا می گويند هدفمندی يارانه ها باعث اين مشکل شده است. از اول با هدفمندی مشکل داشتند و نمی خواستند دوزار توی جيب مردم برود!»

محمود احمدی نژاد از زير سوال بردن دولت انتقاد کرد و گفت که چرا از قوه قضاييه، مجلس شورای اسلامی و شهرداری تهران انتقادی نمی شود؟

وی افزود: «امروز درباره هزينه‌کردها هيچ خبر و سؤالی مطرح نمی‌شود و معلوم است که اقدامات رسانه‌ها يک طرفه است و انگار کسی در کشور جز دولت ايراد ندارد.»

توقيف شرق

رييس جمهوری ايران در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری درباره توقيف روزنامه شرق و اظهارنظر وزير ارشاد در اين زمينه گفت: «مشی دولت در هفت سال گذشته روشن است و دولت حداکثر آزادی ممکن را داشته است و در واقع ما آزادی نزديک به مطلق برقرار کرده‌ايم. نظر من در اين باره نيز مشخص است و به نظرم کار وزير ارشاد قطعاً اشتباه بوده است.»

به دنبال چاپ کاريکاتوری در شماره روز چهارم مهرماه روزنامه «شرق» که با انتقاد اصولگرايان روبرو شد، محمد حسينی، وزير ارشاد اسلامی، گفته بود که «اين کاريکاتور به “رزمندگان اسلام” توهين کرده است و هيات نظارت بايد روزنامه شرق را توقيف کند.»

ساعاتی پس از اين اظهار نظر، هيات نظارت بر مطبوعات اين روزنامه را توقيف و پرونده آن را به دادگاه فرستاد. مهدی رحمانيان، مدير مسوول اين روزنامه، نيز بازداشت شد و هادی حيدری، کاريکاتوريست شرق نيز به دادگاه احضار شد.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود درباره روزنامه شرق گفت: «مه بايد به ارزشهای دفاع مقدس عمل کنند و البته ملت ايران احترام می‌گذارد، حالا اگر روزنامه‌ای اقدام کرده بايد به دادگاه صالحه رفته و در هيات منصفه به آن رسيدگی شود. چرا که کسی نمی‌تواند نظر شخصی خود را اعمال کند.»

وی افزود: «قطعاً اين تصميم اشتباه بوده اما من نمی‌توانم در اين باره دستور دهم، اميدوارم قوه قضاييه در اين امر وارد شده و رسيدگی کند و بايد توجه داشت که اين تصميم در غياب بنده گرفته شده است.»

انتقاد از بازداشت جوانفکر

رييس جمهوری ايران در بخشی ديگر از اين گفت و گو از بازداشت علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی، خود از سوی قوه قضاييه انتقاد کرد و گفت: «لابد ضرورت خيلی مهمی بود که ۱۰ دقيقه مانده به سخنرانی رييس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل آقای جوانفکر را دستگير کردند.»

وی افزود: «اين کار اصلا کار خوبی نبود و من از اين مسئله متاسفم و حتما خودشان هم متوجه شدند که اين کار جز آنکه به خبر اول رسانه‌ها تبديل شود فايده‌ای نداشته است.»

آقای احمدی نژاد گفت که در حال پيگيری موضوع بازداشت مشاور مطبوعاتی خويش است و حتما در خصوص جوانفکر با کسانی که بايد صحبت‌ کند، صحبت خواهد کرد.

پيش از اين اعلام شده بود که قرار است محمود احمدی نژاد با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره اين موضوع مذاکره کند.

آقای جوانفکر که رياست خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران بر عهده داشت، روز پنجم مهرماه از سوی ماموران دادستانی تهران برای اجرای حکم يکسال حبس خود بازداشت و روانه زندان اوين شد.

دادگاه کيفری استان تهران در ۲۵ آبان ماه سال گذشته، آقای جوانفکر را به تحمل شش ماه حبس تعزيری به اتهام «نشر مطالب خلاف موازين اسلامی» و شش ماه حبس تعزيری ديگر به اتهام «انتشار مطالب خلاف عفت عمومی» محکوم کرده بود.

 

 

 

 

منبع: رادیو فردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *