واکنش رهبر جمهوری اسلامی به تظاهرات بازاريان در اعتراض به وضعيت اقتصادی

واکنش رهبر جمهوری اسلامی به تظاهرات بازاريان در اعتراض به وضعيت اقتصادی

 

 

 

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ، در جمع صدها نفر از مردم بجنورد گفت که «تحريم های وضع شده عليه ايران، وحشيانه است» و به تظاهرات بازاری ها در هفته گذشته واکنش نشان داد.

آیت الله خامنه ای  در سخنان روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، خود که مستقیم از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، با اشاره به تحريم های بين المللی عليه تهران گفت: «امروز دشمنان ما، راديوها و بعضی ها هم با اينها همراه می شوند و مسئله تحريم را بزرگ می کنند. تحريم مال امروز و ديروز نيست. از اوايل وجود داشته است ولی آن را تشديد کرده اند.»

وی اظهار داشت: «امروز تحريم را، دشمنان ما، چه دولت آمريکا و چه بعضی از دولت های اروپايی، تحريم را به مسئله انرژی هسته ای مرتبط کرده اند. اينها دروغ می گويند. آن روزی که اينها تحريم ها را در کشور برقرار کردند مسئله انرژی هسته ای در کشور نبود. وانمود می کنند که اگر ملت ايران از انرژی هسته ای دست بردارد تحريم ها برداشته می شود، دروغ می گويند.»

کشورهای غربی در سه دهه گذشته جمهوری اسلامی را به دليل «حمايت از تروريسم بين المللی»، پيگيری برنامه هسته ای که به گفته آنها ماهيت نظامی دارد و همچنين موضوع حقوق بشر و سرکوب های سياسی در ايران، هدف تحريم های شديد قرار داده اند.

سازمان ملل و کشورهای غربی از ایران خواسته اند تا برای راستی آزمایی برنامه هسته ای خود به میز مذاکره بازگردد و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از مراکز هسته ای ایران بازدید کنند. تهران می گوید که برنامه هسته ایش ماهیت صلح آمیز دارد.
مقامات جمهوری اسلامی پیش از این تاکید می کرند تحریم ها هیچ اثری بر اوضاع اقتصادی کشور نگذاشته است اما در ماه های اخیر دیدگاه خود را تغییر داده و این تحریم ها را در بروز گرانی ها و وضعیت بازار ارز موثر ارزیابی می کنند.

به نظر می رسد سخنان روز چهارشنبه رهبر ایران درباره تحریم ها نشانه دیگری باشد از تاثیر شدید مجازات های بین المللی بر وضعیت اقتصادی ایران.

رهبر جمهوری اسلامی اعمال تحريم ها را «وحشيانه» توصيف کرده و می گويد: «از روی بغض و کينه ای که دارند، تصميم می گيرند تا تحريم های غير منطقی، تحريم هايی که همه عقلا و انسان های با انصاف آنها را وحشيانه می دانند، وضع کنند. اين يک جنگ با ملت است. ولی در اين جنگ هم مغلوب ملت ايران خواهند شد.»

وی جمهوری اسلامی را نظامی خوانده که به گفته وی، قادر به حل مشکلات است و با اشاره به تظاهرات بازاريان در اعتراض به وضعيت اقتصادی و نابسامانی بازار ارز گفت: غربی ها «اندک مشکلی پيش می آيد ابراز خوشحالی می کنند. در همين چند روز که نوسان قيمت ارز و ريال خبر اصلی خبرگزاری های آنها را تشکيل می داد، صريحا ابراز خوشحالی کردند. متانت و وقار ديپلماسی را هم رعايت نمی کنند. بچگانه و کودکانه ابراز خوشحالی می کنند که برای ملت ايران و جمهوری اسلامی مشکل درست کرديم.»

وی افزود: «دو ساعت، سه ساعت يک عده ای در دو خيابان تهران می آيند و چند سطل زباله را آتش می زنند. آنها آن طرف دنيا ابراز خوشحال می کنند که شلوغ شد. وضع ما بدتر است يا وضع شما. شما که نزديک به يکسال است که خيابان های کشورهای اروپايی مرتب تظاهرات است. مشکل شما به مراتب پيچيده تر است. اقتصاد شما قفل است.»

آيت الله علی خامنه ای اظهار داشت: «در تهران يک عده ای به نام بازاری وارد خيابان شدند که اغتشاش کنند که فورا بازاری ها اطلاعيه دادند. اينکه هوشياری و وقت شناسی مردم به موقع سراغ آنها بيايد اين با ارزش است.»

روز چهارشنبه، دوازدهم مهرماه، جمعیتی که بالغ بر سی هزار نفر تخمین زده می شد در خیابان های مرکزی تهران در اعتراض به «بی ثباتی اقتصادی»، «سوء مديريت دولتی» و «افزايش شديد قيمت ارز» دست به راهپیمایی زده و بر ضد مقام های جمهوری اسلامی ایران شعار سر دادند.

پلیس برای برخورد با معترضان اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و گاز اشک آور به سوی آنها پرتاب کرد.

بازار تهران و مراکز کسب کار از هفته گذشته تاکنون وضعیت نامشخصی داشته و نیروهای پلیس و لباس شخصی با حضور سنگین خود در محدوده بازار بزرگ تهران و مراکز خرید و فروش ارز، فضا را امنیتی کرده اند.

دادستانی تهران نیز خبر داده است بیش از سی از نفر کسانی که آنها را «اخلالگر ارز» خوانده است بازداشت شده اند.

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود، «ثبات سياسی ايران» را يکی از نشانه های پيشرفت دانسته و گفته است که «منازعات و درگيری های سياسی نتوانسته است ثبات سياسی کشور را از بين ببرد.»

رهبر جمهوری اسلامی، قشر جوان را يکی از سرمايه های ايران دانسته و از سياست کنترل جمعيت انتقاد کرد و گفت که خود وی نيز در اين خطا «سهيم است».

آيت الله خامنه ای اظهار داشت: «يکی از خطاهايی که ما کرديم و خود من هم در اين خطا سهيم هستم، اين است که ما مسئله تحديد نسل را دنبال کرديم. اول اين سياست خوب بود ولی بايد از اواسط دهه هفتاد اين متوقف می شد. اين کار نشد و مسوولين کشور در اين اشتباه سهيم هستند و خود من هم در اين اشتباه سهيم هستم. اين را خدای متعال و تاريخ بر ما ببخشد.»

وی افزود: «با اين روند، جمعيت پير خواهد شد. خانواده ها و جوانان بايد توليد مثل را بيشتر کنند.محدود کردن فرزندان به اين شکلی که هست خطاست. اگر بتوانيم اين نسل جوان فعلی را حفظ کنيم تمام مشکلات رفع خواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی، مشکلات ايران را بالا رفتن قيمت ها، اشتغال و بيکاری دانست ولی گفت: «مشکلات اساسی که ملت و مسوولين نتوانند آن ها را حل کنند وجود ندارد. در طول ۳۳ سال گذشته خطرهای بزرگتری روی داده است ولی توانسته اند آنها را حل کنند.»

تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی از ساعت ها قبل از برگزاری سخنرانی آیت الله خامنه ای، در لابلای برنامه های خود افرادی را نشان می داد که برای شنيدن سخنرانی آيت الله خامنه ای به محل آورده شده بودند.

پخش ترانه ها و موسيقی های حماسی بخش ديگری از برنامه های تلويزيون ايران برای تبليغ سفر آيت الله خامنه ای به استان خراسان شمالی بود.

رهبر جمهوری اسلامی قرار است هشت روز در اين استان اقامت کند و بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، با اقشار مختلف مردم ديدار و گفت و گو نمايد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *