اردوغان شورای امنیت را به تعلل در مورد سوریه متهم کرد

اردوغان شورای امنیت را به تعلل در مورد سوریه متهم کرد

 

 

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز شنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر تعلل در مورد مقابله با بحران انسانی در سوریه انتقاد کرد و گفت ساختار شورای امنیت زمینه ساز ناتوانی این شورا شده است.

 

به گزارش صدای امریکا، آقای اردوغان در افتتاحیه اجلاس جهانی استانبول گفت شورای امنیت باید مورد اصلاحات ساختاری و بنیادین قرار گیرد.
نخست وزیر ترکیه گفت: «هیچ کس نمی تواند بگوید که ساختار سازمان ملل بر اساس عدالت است. شورای امنیت پنج عضو دائم و ده عضو غیردائم دارد. وقتی یکی از پنج عضو دائم به مسئله ای رأی منفی بدهد و آن را منتفی کند، وجود آن ده عضو غیردائم چه معنایی دارد؟»

سوریه در ۱۹ ماه گذشته درگیر جنگ داخلی بوده است اما به دلیل آرای منفی روسیه و چین، این شورا نتوانسته گامی در جهت حل بحران سوریه بردارد. این دو عضو دائم شورای امنیت، بارها تلاش ها برای اعمال تحریم بر حاکمیت سوریه از جمله تحریم ارسال اسلحه به این کشور را خنثی کرده اند.

چهارشنبه گذشته (۱۹ مهر) ترکیه یک هواپیمای روسی حامل تجهیزات رادار را که در آسمان سوریه پرواز می کرد و عازم دمشق بود وادار به فرود کرد و پس از ضبط وسائل ارتباط نظامی به هواپیما اجازه پرواز داد. وزارت خارجه آمریکا اقدام مسکو برای ارسال تجهیزات نظامی رادار برای بشار اسد را «غیراخلاقی» خواند و در عین حال گفت این اقدام غیرقانونی نبوده است.

رجب طیب اردوغان در سخنان روز شنبه خود، علی رغم تنش ها میان ترکیه و سوریه سعی کرد بیشتر بر تراژدی انسانی در آن کشور تمرکز کند. او گفت: «چه چیز می تواند ناتوانی و بی عدالتی موجود در سوریه را توجیه کند؟ تصریح می کنم شورای امنیت که از اعمال سیاست های موثر و کافی در سوریه عاجز است، اعتبار خود را در مقابل دیدگان مردم بی گناه و بی دفاع از دست می دهد.»

به دنبال حمله هفته گذشته نیروهای سوری که پنج غیرنظامی ترک را به کشتن داد، ترکیه حضور نظامی خود در مرز با سوریه را افزایش داده است.

همایش جهانی استانبول، که رهبران کشورهای جهان، چهره های معتبر دانشگاهی، رهبران اقتصادی، سازمان های غیردولتی، هنرمندان و نویسندگان اروپا، آسیا و جهان عرب را گردهم آورده، روز شنبه ۲۲ مهر، با موضوع «عدالت» آغاز به کار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *