جزئیات بسته جدید تحریم ها علیه ایران

وزیران خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه تشکیل جلسه می دهند

جزئیات بسته جدید تحریم ها علیه ایران

 

 

اتحادیه اروپا که از نخستین روز ماه جولای تحریم های نفتی را علیه ایران اعمال می کند در روز جمعه به طور مقدماتی در خصوص طرح تحریم بانکداری، صنایع و کشتیرانی جمهوری اسلامی به توافق رسید.

این خبر در حالی اعلام می شود که روز جمعه روزنامه گاردین چاپ انگلیس گزارش داده بود تلاش های تازه ای در راه است تا پس از انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر در آمریکا و پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده، رویکرد دیپلماتیک جدیدی در مذاکرات هسته ای با ایران به بوته آزمون گذاشته شود.

اما تحریم هایی که قرار است در نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به تصویب برسد، گامی جدی و قاطع از سوی 27 کشور عضو بلوک اروپایی در جهت اعمال فشار بر ایران به شمار می رود.

همچنین اقدامات تازه اتحادیه اروپا می تواند تکمیل کننده تلاش های ایالات متحده به منظور افزایش فشار اقتصادی بر ایران باشد. اقتصاد ایران در حال حاضر با مشکل کاهش ارزش ریال در مقابل دلار مواجه است و از سال گذشته تا کنون ریال بیش از دو سوم ارزش خود را از دست داده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به تحریم های جدید اتحادیه اروپا به نقل از مارک فیزپاتریک، کارشناس منع اشاعه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک گزارش داد: تحریم های جدید اتحادیه اروپا پاسخی است به موضع غیر مصالحه ای ایران در گفت و گو های دیپلماتیک. ماه گذشته انگلیس، فرانسه و آلمان که طرف مذاکرات هسته ای با ایران در گروه 1+5 به شمار می روند ، هشدار داده بودند به دنبال اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران هستند.

یک مقام اروپایی که تمایلی به ذکر نام خود ندارد در توصیف دامنه تحریم های جدید گفت: این تحریم ها مبادله های مالی با برخی ملاحظات در زمینه کمک های بشردوستانه، غذا و خرید دارو  را شامل می شود. این در حالی است که هم اکنون نیز قیمت دارو در ایران تحت تاثیر تحریم ها به شدت افزایش یافته و برخی دارو های وارداتی نیز کمیاب یا نایاب شده اند.

از سوی دیگر از این پس تاجران اروپایی ناگزیر خواهند بود که برای هرگونه نقل و انتقال مالی با ایران به منظور تجارت کالاهای مجاز از دولت مجوز دریافت کنند. این در حالی است که در گذشته برای تجارت کالاهای مجاز با ایران به مجوز دولت های کشور های اروپایی نیازی نبود.

همچنین با ممنوعیت های جدید اتحادیه اروپا  در زمینه ضمانت نامه های تجاری کوتاه مدت، آسیب های بیشتری به اقتصاد جمهوری اسلامی وارد خواهد شد.

علاوه بر این کشور های اروپایی از فروش فلزات و گرافیت که نوعی فولاد بسیار مورد نیاز برای ایران است، منع می شوند. در اقدامی سمبولیک نیز اتحادیه اروپا از خرید گاز از ایران خودداری خواهد کرد.

این اقدام از آن جهت سمبولیک است که مقادیر گازی که از مبداء ایران به مقصد اتحادیه اروپا می رسد بسیار ناچیز است و در حدی نیست که بتواند پیامد های اقتصادی برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد. گزارش ها حاکی از آن است که ترکیه بخشی از گاز وارداتی از ایران را با گاز وارداتی از آذربایجان ترکیب کرده و به اتحادیه اروپا صادر می کند.

یک دیپلمات اروپایی اعلام کرده است که کمیته ای از سفرای کشور های اتحادیه اروپا در مورد بسته تحریمی علیه برنامه های هسته ای ایران به توافق رسیده اند.

اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد صنعت کشتیرانی ایران را نیز به طور وسیع تری تحریم کند. هدف از این اقدام کاهش توانایی جمهوری اسلامی برای فروش نفت و کسب درآمد عنوان شده است. در تحریم های جدید شرکت های اروپایی از فروش تکنولوژی کشتی سازی به ایران و توانمندی های ذخیره سازی منع می شوند. از سوی دیگر ارائه خدماتی مانند طبقه بندی و پرچم گذاری به تانکر های ایرانی نیز ممنوع می شود.

کارشناسان می گویند با توجه به اهمیت تامین قطعات برای موتور تانکر ها و ناوگان تجاری ایران که ساخت اروپاست، این ممنوعیت، کشتیرانی تجاری ایران را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

علاوه بر این 34 شرکت یا موسسه ایرانی دیگر نیز به فهرستی از 400 شرکت ایرانی افزوده می شوند که هم اکنون تحت تحریم های اتحادیه اروپا قرار دارند. نام این شرکت ها پس از تصویب نهایی تحریم ها اعلام خواهد شد.

این در حالی است که ایالات متحده نیز در صدد اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران است.

کلیف کاپچان؛ تحلیلگر امور خاورمیانه در موسسه اوراسیا می گوید، پیام این تحریم ها این است که در صورتی که مذاکرات جدی آغاز نشود، اقتصاد ایران شرایط وخیم تری را تجربه خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *