سیل در بهشهر و آمار متناقض آسیب دیدگان و کشته شدگان

سیل در بهشهر و آمار متناقض آسیب دیدگان و کشته شدگان 

 

درحالی که پزشکی‌قانونی استان مازندران اسامی 6 قربانی سیل بهشهر را اعلام کرد مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران آمار قربانیان را 8 نفر اعلام کرد.

 

 

 

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران گفت: پزشکی قانونی شهرستان بهشهر برای پنج کشته سیل بهشهر جواز دفن صادر کرد و متأسفانه یک گواهی فوت و جواز دفن علی رغم آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت توسط پزشک بخش خصوصی صادر شد.

دکتر علی عباسی، در این باره گفت: روز گذشته پزشکی قانونی شهرستان بهشهر برای یک دختر 11 ساله و یک زن 30 ساله که مادر و دختر بودند و سه مرد که دو نفر از آنان 54 ساله و یک تن 48 ساله بودند، جواز دفن صادر کرد.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران متوفی دیگری که گواهی فوت و جواز دفن وی توسط پزشک بخش خصوصی صادر شده زن و 67 ساله است.

به گزارش ایسنا، وی گفت: اسامی درگذشتگان سیل بهشهر عبارتند از «نگین افغان‌نژاد» 11 ساله، «علیا کاظمی» 30 ساله، «حسین علی‌کوچک» 54 ساله، «غلامعلی محمدزاده» 54 ساله و «علی کاظمی» 48 ساله. همچنین خانم «ربابه باقری» نیز که گواهی فوت وی خارج از سازمان پزشکی قانونی صادر شده، 67 ساله بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران در خصوص آمارهای ارائه شده متوفیان حادثه سیل بهشهر گفت: در حوادث جمعی، آمار تلفات بر اساس جواز دفن صادر شده توسط سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود و آمارهای اولیه بیشتر حدس و گمان است.

وی همچنین از پزشکان درخواست کرد به این نکته دقت داشته باشند که مطابق مندرجات ظهر پروانه‌های دفن وزارت بهداشت، صدور گواهی فوت و جواز دفن برای مرگ‌های غیرطبیعی حتما باید توسط پزشکی قانونی صورت گیرد و از صدور گواهی فوت و جواز دفن در این موارد جدا خودداری کنند.

 

 

افزایش کشته ها در سیل بهشهر به 8 نفر 

 


این درحالی است که واحد مرکزی خبر گزارش داده است شمار کشته های سیل بهشهر به 8 نفر رسید. مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت : سیل به بیش از 90 دستگاه وسایل نقلیه سبک و سنگین ، ابنیه فنی اعم از پل ها ، دیواره حفاظتی و آسفالت ، زمین های کشاورزی ، واحدهای دامی ، واحدهای مسکونی ، تجاری ، آموزشی ، تأسیسات شهری ، برق ، مخابرات ، آب و گاز حدود 30 میلیارد تومان خسارت زد.

هادی خنجری با اشاره به خسارت 20 تا 100 درصدی سیل به 65 واحد مسکونی در روستاهای گلستان و چلمردی در نکا افزود : 40 هکتار از زمین های جو ، معابر و کوچه های این روستاها ، بسته شدن راه ارتباطی روستاهای درم ، ایویم و درزیکلا و راه ارتباطی روستای واودین به روستای سورک و محسن آباد و ورود گل و لای به جاده های ارتباطی سه روستا از دیگر موارد خسارت سیل است. خسارت سیل در شهرهای رستمکلا و خلیل شهر نیز در حال بررسی است. در شهرستان ساری نیز آبگرفتگی خیابانها و معابر شهری ، واحدهای مسکونی و تجاری و برخی واحدهای مسکونی و زمین کشاورزی آسیب دید .

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران نیز با اشاره به اینکه قطع درختان و ایجاد موانع در مسیر رودخانه دلیل اصلی خسارت سیل در بهشهر بود افزود : این سیلاب در حوزه ای به مساحت 7 هزار هکتار به وقوع پیوست که به دلیل نبود ظرفیت تخلیه 4 رودخانه کوچک منطقه ، 8 نفر از شهروندان بهشهری جان خود را از دست دادند .

طهماسبی با بیان اینکه میزان بارش اخیر 40 سال گذشته در بهشهر بی سابقه بود افزود : به علت وجود تنه و شاخه درختان قطع شده جنگلی در منطقه و ورود آن به رودخانه های کوچک از جمله محله قائم بهشهر و برخورد آن با موانع موجب تشدید سیلاب شد .

وی افزود : در مناطقی که دیواره حفاظتی وجود داشت میزان خسارت حاشیه نشینان رودخانه اندک بود که نشان دهنده اهمیت ساخت دیواره حفاظتی در کنار سیل رودخانه هاست.

 

 42 تن مصدوم شدند

فرزاد بزرگی، رییس اورژانس مازندران، در خصوص آخرین آمار مصدومان این حادثه به ایسنا گفت: در جریان سیل مازندران، 42 نفر مصدوم شده‌اند که شش تن از این افراد نیاز به بستری شدن و دریافت خدمات درمانی در بیمارستان داشتند.

وی عمده علت بستری شدن افراد را شکستگی دانست و گفت: مصدومان به سه بیمارستان امام بهشهر، مهر بهشهر و شهدای بهشهر منتقل شدند.

رییس اورژانس مازندران با تاکید بر اینکه نیروهای اورژانس این استان در حالت آماده‌باش قرار دارند به ایسنا گفت: شش کشته‌شده این حادثه نیز پس از تایید فوت، به پزشکی قانونی تحویل داده شدند.

 

 

نجات 572 سیل‌زده در استان گلستان

 

مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از جاری‌شدن سیل در چهار شهرستان استان گلستان خبر داد.

حسین درخشان با اعلام وقوع جاری‌شدن سیل در استان گلستان به ایسنا گفت: سیل چهار شهرستان گرگان،‌بندر گز، آزادشهر و گنبد را در نوردید.

وی با بیان اینکه بر اثر جاری‌شدن سیل و آبگرفتگی 23 روستا آسیب دیدند، گفت: بر اثر این حادثه 572 تن حادثه دیدند.

مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه پس از اعلام خبر وقوع جاری‌شدن سیل در گلستان 36 تیم عملیاتی به همراه 28 موتورپمپ و لجن‌کش وارد مناطق سیل زده شدند گفت: در حال حاضر 175 امدادگر در محل حادثه حضور دارند.

درخشان با بیان اینکه تاکنون امدادگران از 117 منزل مسکونی آب تخلیه کرده‌اند گفت: چهار تیم جستجو و نجات مازندران نیز برای پشتیبانی به بهشهر اعزام شدند.

 

 

مشکل امنیتی در منطقه نیست

 

سرهنگ روح‌الامین قاسمی، جانشین فرمانده انتظامی مازندران نیز دراین باره به ایسنا گفت: تامین امنیت برای افراد آسیب‌دیده از اولویت‌های برنامه‌های ما است و در این راستا با تمام توان وارد شده‌ایم.

جانشین فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه مشکل امنیتی در منطقه نیست، اظهارکرد: بحث روان‌سازی ترافیک نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا با قدرت وارد می‌شویم.

قاسمی خاطرنشان کرد: امروز ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه مشهود است و باید سهم افراد مقصر و افرادی که مجوز می‌دهند در این رابطه و در این ساخت و سازها مشخص شود.

همچنین سید عیسی هاشمی معاون عمرانی استاندار مازندران نیز گفت: بسیج عهده‌دار جمع‌آوری رسوبات ظرف 48 ساعت آینده است و امیدواریم با جمع‌آوری رسوبات و نخاله‌ها در امدادرسانی فعالانه‌تر وارد شویم.

هاشمی افزود: همه دستگاه‌ها موظف هستند ظرف 24 ساعت آینده ارزیابی خود را از عمق حادثه در دستگاه ذی‌ربط به ستاد بحران اعلام کنند.

 

 

 از عملیات اجراشده در بهشهر راضی نیستیم

 

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: رودخانه بهشهر آسیب‌پذیری بالای دارد که در صورت عدم‌تعریض می‌تواند خطرآفرین باشد.

مرتضی اکبرپور در چهارمین ستاد بحران در فرمانداری بهشهر با بیان اینکه سیل برای مازندران نباید حادثه غیرمترقبه باشد گفت: چرا که مازندران از استان‌های آبخیز است و این حوادث باید برای مازندران طبیعی باشد و خوشبختانه مدیریت بحران بهشهر با حضور به موقع در صحنه و برنامه‌ریزی مناسب 50 درصد مشکلات را رفع کرد.

اکبرپور با بیان اینکه رودخانه بهشهر آسیب‌پذیری بالای دارد که در صورت عدم‌تعریض می‌تواند خطرآفرین برای تمامی ایام باشد، گفت: متاسفانه دیوار خانه مردم دیوار ساحلی رودخانه است و در بستر رودخانه قرار دارد و حتی در حاشیه رودخانه هم نیست و این خطرآفرینی را افزایش می‌دهد.

به گفته اکبرپور این نقاط آسیب‌پذیر باید به نقاط امن تبدیل شوند.

وی گفت: ما از عملیات اجراشده در سطح بهشهر راضی نیستیم و باید همه ما در صحنه به صورت عملیاتی وارد شویم و همه دستگاه‌ها تلاش کنند.

 

قطع درختان در مسیر رودخانه‌ها خسارات سیل در بهشهر را تشدید کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: قطع درختان و ایجاد موانع در مسیر رودخانه‌ها خسارات سیل در بهشهر را تشدید کرد.

به گزارش ایسنا، رمضان طهماسبی در بازدید از مناطق سیل زده بهشهر ضمن ابراز همدردی با مردم سیل زده اظهارداشت: این سیلاب در حوزه‌ای به مساحت 7 هزار کیلومتر به وقوع پیوست که به دلیل عدم ظرفیت تخلیه 4 رودخانه کوچک منطقه چند تن از شهروندان بهشهری جان خود را از دست داده و خسارات سنگین مالی به منازل مسکونی وارد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران این میزان بارش باران در منطقه را طی چهل سال گذشته بی‌سابقه دانست و افزود: متاسفانه به دلیل وجود تنه و شاخه درختان قطع شده جنگلی و غیرجنگلی درسطح حوزه و ورود آن به رودخانه‌های کوچک منطقه از جمله قائم و برزو و برخورد آنها با موانع مسیر، سبب تشدید سیلاب شد و خسارات جانی و مالی بسیاری را درپی داشته است.

طهماسبی با اشاره به احداث دیواره حفاظتی در برخی از مناطق از سوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران طی سال‌های اخیر اظهار کرد: در مناطقی که دیواره حفاظتی احداث شد میزان خسارت حاشیه‌نشینان رودخانه اندک بود لذا انتظار می‌رود اعتبارات مناسب جهت مهندسی رودخانه در هر یک از شهرستان‌ها به ویژه در مناطق سیل خیز اختصاص یابد.
ادامه قطعی تلفن در بهشهر
تلفن مشترکان شهرستان سیل زده بهشهر همچنان قطع است . به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیر عامل شرکت مخابرات مازندران گفت: بر اثر بارش شدید دیروز و جاری شدن سیل در بهشهر تلفن دستکم هزار مشترک این شهرستان قطع شده و 100 میلیون تومان خسارت برجای گذاشته است.

به گفته باباجانی تیم 30 نفره کاردانان فنی مخابرات از امروز وارد مناطق سیل زده بهشهر شدند و درصدد هستند تا پس فردا مشکل قطعی تلفن را برطرف کنند .
وی خاطر نشان کرد: بیشتر مشکل قطعی تلفن در بهشهر ناشی از قطعی جریان برق بود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *