انتخابات پارلمانی زودرس در اسرائيل سوم بهمن برگزار می شود

انتخابات پارلمانی زودرس در اسرائيل سوم بهمن برگزار می شود

 

 

 

دولت اسرائيل يکشنبه اعلام کرد که روز سوم بهمن ماه، بيست و دوم ژانويه، را به عنوان تاريخ برگزاری انتخابات پارلمانی زودتر از موعد مقرر تعیین کرده است. انتظار می رود که مجلس اسرائيل دوشنبه بيست و چهارم مهر رسماً انحلال اين دوره خود را اعلام کند.

 

 

 

 

 
گزارش ها حاکی است که بحث و جدل های انتخاباتی ميان نيروها و احزابی که تا به امروز زير چتر هم پيمانی دولت بنيامين نتانياهو بوده اند شدت گرفته است و از ديگر سو گريز چهره هايی مهم از احزابی که کمتر شانس دارند، به سوی حزب حاکم ليکود به يک اپيدمی مبدل می شود.

رادیو فردا گزارش داد، دولت اسرائيل روز يکشنبه در نشست هفتگی خود تاريخی را که آقای نتانياهو از چند روز پيش برای روز برگزاری انتخابات زودهنگام کنست در نظر گرفته بود، تصويب کرد.

نخست وزير اسرائيل هفته گذشته پس از آنکه پی برد نمی تواند لايحه بودجه سال ۲۰۱۳ را بر اساس اصول مورد نظر خود به تصويب احزاب هم پيمان با دولتش در رای گيری کنست برساند و پس از آنکه اختلافات ميان نتانياهو با اهود باراک وزير دفاع بر سر پرونده هسته ای ايران شدت گرفت، اعلام کرد که به عمر دولت خود پايان می دهد و خواهان برگزاری انتخابات زودتر از موعد است.

دولت نتانياهو می توانست تا اکتبر سال ۲۰۱۳ عمری حدوداً پنج ساله داشته باشد. اما نتانياهو خود کوتاه کردن نفس اين دولت را با اميد تشکيل دولتی قوی تر، ترجيح داد.

کنست اسرائيل از مدتی پيش فضای انتخاباتی را حس می کرد و لذا رئوبن ريبلين رييس مجلس از هفته ها قبل گفته بود که زمينه برای انحلال دوره کنونی کنست آماده است.

انتظار می رود که مجلس اسرائيل دوشنبه بيست و چهارم مهر رسماً انحلال اين دوره خود را اعلام کند.

در حالی که نظرسنجی ها همچنان برتری حزب حاکم ليکود به رهبری نتانياهو و فروپاشی جدی حزب کاديما را نشان می دهد، بسياری از چهره های کاديما برای حفظ جايگاه سياسی خود، از اين حزب روی می گردانند.

يکی از تازه ترين جدايی های پرسر و صدا از کاديما که برای اين حزب شرمندگی ايجاد کرده است، گريز آقای آوی ديختر است که هر چند از اعضای حزب کاديما بود، اما به تازگی از سوی نتانياهو به عنوان وزير امور پشت جبهه و دفاع شهروندی منصوب شده بود.

آقای ديختر يکشنبه بيست و سوم مهر در نشست دولت خطاب به نتانياهو گفت برای هميشه از کاديما جدا شده و درخواست می کنم که به حزب ليکود بپيوندم.

آقای ديختر که پيشتر رييس شباک، تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل، بوده است، تنها سياستمداری نيست که از آينده حزبی خود نظر به نظرسنجی های دلسرد کننده برای حزب کاديما، نگران شده است.

پيش از او نيز آقای تساخی هانگبی از چهره های بارز کاديما از اين حزب جدا شد و به دامان حزبی که خاستگاه سياسی او بود؛ ليکود، بازگشت.

بسياری از نيروهای مهم کاديما يکشنبه در رسانه های اسرائيل تأکيد کردند که از شائول موفاز می خواهند که خود داوطلبانه از رهبری اين حزب کناره گيری کند تا بخت حزب تقويت شود.

نظرسنجی ها می گويد اگر خانم تسيپی ليونی رهبر پيشين کاديما و وزير خارجه سابق اسرائيل يا اگر اهود اولمرت نخست وزير پيشين، رهبری کاديما را بدست بگيرند، اقبال افکار عمومی اسرائيل از اين حزب بيشتر خواهد شد.

بازگشت آقای اولمرت به صحنه سياسی پس از پيروزی ماه گذشته او در پرونده اتهام فساد مالی بود. اما فرمانده کل پليس اسرائيل يکشنبه گفت دادگاه تجديد نظر بايد پرونده اولمرت را دوباره بررسی کند؛ اين فرمانده کل از تبرئه آقای اولمرت بشدت ناخشنود است.

شائول موفاز سياستمدار زاده تهران سال گذشته در انتخابات درون حزبی به رهبری کاديما رسيد و خانم ليونی را شکست داد اما زيگزاگ های سياسی او و نبود ابتکارهای مهم موجب شده که نيروهای اصلی کاديما نيز از وی رويگردان شوند و او را رهبری ضعيف بدانند.

پيوستن چهار هفته ای موفاز در تابستان گذشته به دولت نتانياهو، ضربه جدی به کاديما و شخص موفاز در افکار عمومی وارد کرد.

در اين ميان، اقبال افکار عمومی از حزب تازه تأسيس اهود باراک وزير دفاع کنونی نيز بسيار ضعيف است و ارزيابی می شود که حتی خود او نتواند يک کرسی برای ورود به دوره بعدی کنست داشته کسب کند.

در اين شرايط حزب کارگر که باراک تمايلی به رهبری در آن نداشت، از زمانی که زير رهبری خانم شلی يخيموويچ يک روزنامه نگار کارکشته راديو اسرائيل قرار گرفته است، با بخت بلندتری در افکار عمومی اسرائيل روبرو می شود.

نظرسنجی های منتشره در روز جمعه گذشته نشان می دهد که حزب کارگر می تواند به دستکم بيست کرسی دست يابد و حزب جديدی که يک روزنامه نگار محبوب وجذاب به نام يائير لاپيد با شعار مخالفت با نفوذ مذهبيون افراطی در ساختار کشور، با نام «راه آينده» به تازگی برپا کرده است، ممکن است سيزده کرسی بدست آورد.

نظرسنجی ها می  گويد که ليکود دستکم  با کسب ۲۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس، می تواند حزب تشکيل دهنده دولت ائتلافی بعدی باشد و برخی رخدادهای غيرمنتظره تا آن زمان نيز ممکن است که جايگاه اين حزب را تقويت کند.

و در همين حال که شواهد برای حزب ليکود دلگرم کننده است و نتانياهو خود را با اطمينان نخست زوير بعدی می داند، از هم اينک رقابت ها برای بدست گرفتن پست های مهم در دولت بعدی، بويژه بر سر وزارت دفاع، جدی می شود.

ژنرال ذخيره موشه يعلون که عضو حزب ليکود است شنبه به سختی به اهود باراک تاخت و گفت باراک بخاطر حفظ جايگاه سياسی خود، حتی از پرونده هسته ای ايران «سوء استفاده» کرد و در سفر به آمريکا تلاش کرد تا خود را در چشم مقامات آمريکا به عنوان تنها رهبر اسرائيلی به تصوير بکشد که مايل است راهکار مقابله با مسئله هسته ای ايران ضمن همکاری با آمريکا فيصله يابد.

به گزارش «وای.نت»، موشه يعلون در سخنرانی شنبه خود گفت يک مسئله ملی و امنيتی مهم نيز از سوی باراک بخاطر منافع شخصی و حزبی او، مورد سوء استفاده بوده است.

برخی ناظران می گويند که ژنرال يعلون که در دولت کنونی وزير راهبردی بوده است و از راهکارهای ديپلماتيک برای حل معضل هسته ای ايران حمايت می کرد و مخالف راهکار نظامی در برابر ايران بود، خود را شايسته احراز پست وزارت دفاع در دولت بعدی می داند.

انتخابات اسرائيل در روزی برگزار خواهد شد که دو روز پيش از آن، در اول بهمن، بيستم ژانويه، رييس جمهوری جديد آمريکا کار خود را با ادای سوگند آغاز می کند.

برخی ناظران می گويند که نتانياهو اميدوار است که ميت رامنی نامزد حزب جمهوريخواه که دوستی دهها ساله بين آنها برقرار است، رييس جمهوری بعدی آمريکا باشد زيرا می تواند با وی همآهنگی بيشتری بويژه در ارتباط با برنامه هسته ای ايران داشته باشد و از روی سردی که اوباما در سالهای اخير به نتانياهو نشان می داد، رهايی يابد.

دوو زاکهايم، مشاور يهودی ميت رامنی در امور خارجی، چند روز پيش در واشينگتن گفت «تنها با انتخاب ميت رامنی، آمريکا دوباره اعتماد اسرائيل را که در سالهای رياست جمهوری باراک اوباما مخدوش شده بود، بدست خواهد آورد و از اين طريق، احتمال حمله نظامی يکجانبه اسرائيل به ايران کاسته خواهد شد».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *