متن کامل مصوبه اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم های ايران

متن کامل مصوبه اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم های ايران

 

 

شورای اتحاديه اروپا بر اساس نتايج مباحث و تصميم گيری های بخش سياست خارجی اين شورا که در تاريخ پانزدهم اکتبر- ۲۴ مهرماه- در لوکزامبورگ تشکيل جلسه داد مصوبات جديدی را در مورد ايران وضع کرده است که متن آن در بيانيه ای که توسط اين نهاد منتشر شده به شرح زير است.

۱. شورای اروپا ضمن تاکيد مجدد بر نگرانی های شديد و عميق خود در مورد برنامه هسته ای ايران اعلام می کند که این کشور بايد هر چه سريعتر به تعهدات بين المللی خود از جمله مصوبات شورای امنيت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی عمل کند.

۲. اين شورا تداوم غنی سازی اورانيوم و افزايش ظرفيت غنی سازی در ايران، از جمله در تاسيسات فردو و ادامه فعاليت در تاسيسات آب سنگين را محکوم و اين اقدامات را ناقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و مصوبات شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی می داند. اين موارد در گزارش تازه آژانس به خوبی منعکس شده اند.

اين شورا به طور ويژه در مورد موانع ايجاد شده برای بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی جهت روشن کردن موارد مبهم و حل نشده از فعاليت های هسته ای ايران ابراز نگرانی کرده و احتمال وجود يک وجه نظامی در فعاليت های هسته ای ايران را از جمله اين موارد می داند.

به همين دليل شورای اروپا از تصويب قطعنامه مصوب سيزدهم سپتامبر در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی استقبال کرده که تاکيد می کند برای کسب اطمينان از صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران و احياء اعتماد جامعه بين المللی دولت آن کشور بايد هرچه سريعتر در اين زمينه همکاری های لازم را انجام دهد.

۳. ايران به شکلی کاملا آشکار تعهدات بين المللی خود را نقض کرده و از همکاری لازم با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای حل نگرانی های مربوط به برنامه های هسته ای امتناع می کند. در همين رابطه و در راستای تصميمات و مصوبات قبلی شورای اروپا، اين شورا با اعمال اقدامات محدود کننده در عرصه مالی، تجاری، انرژی و حمل و نقل و همين طور قراردادن نام برخی از نهادها و موسسات که به خصوص در عرصه نفت و گاز فعال هستند در فهرست اقدامات تنبيهی موافقت کرده است.

به طور مشخص اين شورا مقرر کرده که تمام نقل و انتقال های بانکی بين بانک های اروپايی و ايرانی متوقف شوند مگر در موارد استثنايی که دولت های اروپايی از پيش در جريان آن قرار گرفته باشند و صرفا جنبه های بشردوستانه داشته باشد.

علاوه بر اين شورای اروپا تصميم گرفته که اقدامات محدود کننده خود عليه بانک مرکزی ايران را تشديد کند. درعرصه صادرات کالا به ايران نيز محدوديت های بيشتری مقرر شده است که به طور مشخص فلزات و نرم افزارهای کامپيوتری برای مصارف صنعتی را شامل شده و اقدامات مشابهی هم در مورد صنعت کشتی سازی وضع شده است.

۴. اقدامات محدود کننده ای که امروز به تصويب رسيده با هدف تاثير گذاری روی برنامه هسته ای ايران و منابع مالی است که حکومت آن کشور برای تامين هزينه های اين برنامه ها اختصاص می دهد و نه مردم ايران. حکومت ايران با اقدامات مسئولانه می تواند زمينه لازم برای پايان دادن به اين تحريم ها را ايجاد کند. تا زمان که حکومت ايران چنين روشی را در پيش نگرفته شورای اروپا در همکاری با ساير بخش های جامعه بين المللی به اعمال فشار بر ايران در راستای سياست دوگانه تحريم و مذاکره ادامه خواهد داد.

۵. شورای اروپا بر تعهد اتحاديه اروپا به تلاش در راستای يک راه حل ديپلماتيک برای بحران هسته ای ايران در راستای سياست دو گانه تحريم و مذاکره تاکيد می کند.

۶. شورای اروپا تاکيد می کند که کماکان هدف اتحاديه اروپا دستيابی به يک توافق همه جانبه و درازمدت از طريق مذاکره است که بتواند اعتماد جامعه بين المللی را در مورد صلح آميز بودن برنامه های هسته ای ايران احياء کرده و در عين حال حقوق مشروع ايران برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای در چهارچوب پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای و تبعيت از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را به رسميت بشناسد.

۷. اين شورا از عزم کشورهای گروه پنج به علاوه يک برای دستيابی به يک راه حل ديپلماتيک که در پايان جلسه وزرای خارجه اين کشورها در روز بيست و هفتم سپتامبر اعلام شد استقبال کرد و به طور کامل از اقدامات نمايندگان ارشد اين شش کشور حمايت می کند. کشورهای پنج بعلاوه يک طرح بسيار مناسب و قابل اتکاء را برای بنای اعتماد متقابل و پيشبرد مذاکرات با ايران بر اساس گام های مثبت دو طرف و پيشبرد گام به گام مذاکرات ارائه کرده اند.

اين شورا از ايران می خواهد که با تمرکز روی گام های مشخصی که می تواند اعتماد را احياء کند، مذاکره جدی و پاسخ دادن به نگرانی های جامعه بين المللی در اين گفت و گوها نقش سازنده ای را ايفا کند.

 

 

منبع: رادیو فردا

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *