آغاز رزمایش چهار هفته ای مشترک آمریکا و اسرائیل در صحرای «نقب»

آغاز رزمایش چهار هفته ای مشترک آمریکا و اسرائیل در صحرای «نقب»

 

 

 

 

نیروهای ارتش اسرائيل و آمريکا از بامداد يکشنبه، سی ام مهر، رزمايش مشترک تازه ای را در صحرای «نقب» در جنوب اسرائيل آغاز کرده اند که تمرکز آن بر ارتقای کارآيی سيستم دفاع موشکی اسرائيل است.

به گزارش رادیو فردا، فرماندهان ارتش اسرائيل گفته اند که برنامه ريزی ها برای اين مانور دو سال طول کشيده بود.

ستاد مشترک ارتش اسرائيل در بيانيه خود گفته است که رزمايش «متناسب با اوضاع منطقه» تدارک ديده شده است.

حدود سه هزار و پانصد نفر از نيروهای نظامی آمريکا برای مشارکت در اين رزمايش در روزهای اخير وارد اسرائيل شده بودند اما از سوی اسرائيل تنها هزار نفر از نيروهای نظامی اين کشور در رزمایش شرکت دارند.

اين رزمايش چهار هفته ادامه خواهد يافت و برخی از رسانه های خبری پيشتر ادعا کرده بودند که نيروهای نظامی آمريکايی در پايان مانور نيز در اسرائيل باقی خواهد ماند.

اين رزمايش ششمين مانور از اين نوع ميان ارتش های اسرائيل و آمريکا از زمان افزايش حساسيت های اسرائيل در قبال فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران محسوب می شود، هرچند که فرماندهان نظامی اسرائيل و آمريکا امسال نيز همانند سال های گذشته مدعی شده اند که اين رزمايش ارتباطی با هيچ کشور خاصی ندارد.

قرار بود که رزمايش «چالش دشوار ۲۰۱۲» در اوايل بهار امسال انجام شود اما به نيمه اکتبر موکول شد.

ناظران در آن زمان گفته بودند که در بهار نيز آمريکا نمی خواست که با مشارکت دادن نيروهای نظامی اش در چنين مانوری در کنار اسرائيل، آن هم در حالی که سخنان جنگ طلبانه سران اسرائيل شدت گرفته بود، آمريکا را در يک مقابله نظامی با ايران نشان دهد.

اما پنتاگون به تازگی تاييد کرد که از شمار نيروهای خود در رزمايش  کنونی، به ميزان چشمگيری کاسته است؛ امری که پنتاگون آن را تنها ناشی از جدول زمانی نيروهای نظامی آمريکا در جهان می داند.

پنتاگون همچنين تاييد می کند که نوع و ميزان برخی از تجهيزات و هزينه مالی خود را در اين رزمايش کم کرده است.

اما رسانه های آمريکا نوشته بودند که باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا با کاستن از شمار نيروهای نظامی مشارکت کننده در رزمايش با اسرائيل خواسته است که به بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل پيام بدهد که در انديشه عملی کردن «گزينه نظامی» در قبال تاسيسات هسته ای ايران نباشد.

در دوره اخير مناسبات ميان نتانياهو و اوباما به خاطر اصرارهای نخست وزير اسرائيل برای تعيين «خط قرمز» در پرونده هسته ای ايران متشنج بوده است؛ اين تنش ها به جايی رسيد که نتانياهو در سفر ماه گذشته خود به آمريکا نتوانست تاريخی برای ملاقات با اوباما بگيرد.

مقابله با موشک های دورپرواز و انهدام هواپيماهای بدون سرنشين دشمنان فرضی از هدف های مهم رزمايش جديد مشترک اسرائيلی- آمريکايی تعيين شده است.

احتمال درگرفتن جنگی که در آن در کنار راکت های کوتاه برد از باريکه غزه و راکت های ميان برد از جنوب لبنان، موشک های زمين پايه ی ميان برد از سوريه و نيز موشک های دوربردی از ايران، همزمان خاک اسرائيل را هدف قرار دهد، در اين مانور تمرين می شود.

پيشتر احتمال داده شده بود که ژنرال مارتين دمپسی رييس ستاد نيروهای مسلح آمريکا خود برای نظارت بر آغاز رزمايش «چالش دشوار ۲۰۱۲» در اسرائيل باشد اما در گزارش های روز يکشنبه پيرامون آغاز رزمايش، خبری در اين باره منتشر نشد.

در همين حال، ستاد پشت جبهه و دفاع شهروندی اسرائيل نيز اعلام کرده است که در اين هفته يک مانور ارتقای آمادگی مردم اين کشور را برای مقابله با يک زلزله احتمالی و عواقب آن مانند سونامی، جهت سنجيدن ميزان سرعت و عملکرد نهادهای مختلف در صورت وقوع وضعيت های فوق العاده، برگزار می کند و از طريق راديو و تلويزيون اين کشور، اعلاميه های اين ستاد به طور خودکار در ساعت ۱۹ شامگاه يکشنبه پخش می شود که راديوی اسرائيل نيز آن را به زبان فارسی نيز پخش می کند.

در همين حال، مسئولان ستاد دفاع شهروندی مدعی شده اند که ميان مانور آمادگی «مقابله با زلزله» زير نام «نقطه تحول» با رزمآيش نظامی مشترک «چالش دشوار ۲۰۱۲» ارتباطی وجود ندارد؛ ادعايی که ناظران آن را به سختی قبول دارند.

نشست هفتگی هيات دولت اسرائيل نيز در ساعت ۱۱ پيش از ظهر يکشنبه در چارچوب آمادگی های مانور مقابله با «زلزله» متوقف گرديد و هيات وزيران به «مکان های امن» برده شدند.

رسانه های اسرائيل در همان ساعات نخست مانور«نقطه تحول» گفتند که صدای آژير خطر که می بايست درکشور شنيده شود، اشکالات جدی داشته است و تلفن های همراه مردم که می بايست پيامک های لازم را از ستاد يادشده بگيرند، پيامکی دريافت نکرده اند.

اين مانورها در زمانی که تنش سياسی ميان اسرائيل و ايران بر سر پرونده هسته ای ايران ادامه دارد، مورد توجه بسيار قرار گرفته است و ناظران نظامی بسياری در منطقه وجهان، آن را بخشی از آمادگی های اسرائيل برای مقابله با شليک احتمالی موشک های ايران و همپيمانان آن به خاک اسرائيل تلقی می کنند.

اسرائيل فعاليت های هسته ای ايران را حتی «خطر حياتی» برای موجوديت خود می داند و نخست وزير اسرائيل به تازگی در سازمان ملل «خط قرمز» مورد نظر خود را برای برنامه هسته ای ايران روشن کرد؛ به باور او ادامه غنی سازی اورانيوم از سوی ايران با غلظت بالا ممکن است اواخر بهار يا تابستان ۱۳۹۲ ايران را به سوی داشتن بمب هسته ای سوق دهد.

ايران با رد تمامی اين ادعاها تاکيد دارد که تنها برای مصارف مسالمت جويانه و پزشکی برنامه هسته ای خود را پيگيری می کند و حاضر به پذيرفتن «حرف زور و ناعادلانه» اسرائيل و کشورهای غربی نيست.

اسرائيل در کنار تلاش های گسترده برای وادار کردن آمريکا و جامعه جهانی به تشديد تحريم ها عليه ايران با اين اميد که سران ايران بخاطر حفظ بقای حکومت خود مسير برنامه هسته ای شان را تغيير دهند، نيروهای نظامی خود را نيز از مدت ها پيش برای عملی کردن «گزينه نظامی» در برابر ايران آماده می کند؛ رزمايش جديد در جنوب اسرائيل، آخرين مرحله از اين آمادگی های نظام اين کشور است.

رزمايش اسرائيل و آمريکا با نام «چالش دشوار ۲۰۱۲» در روزی آغاز شد که در ايران فرمانده کل سپاه پاسداران با پس گرفتن ديدگاه ماه گذشته خود که از «قطعی بودن وقوع جنگ» بين اسرائيل و ايران سخن گفته بود، اظهار داشت که «با توجه به وضعيت دشمنان، امکان جنگ نظامی عليه ايران وجود ندارد».

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *