حسن روحانی: برنامه هسته ای ایران ملی است

اولین نشست خبری حسن روحانی در مسند ریاست جمهوری، سه‌شنبه ۱۵ مرداد در نهاد ریاست جمهوری با حضور رسانه‌های خارجی و داخلی برگزار شد. روحانی در این کنفرانس خبری اهم سیاست‌های داخلی و خارجی خود را برای خبرنگاران تشریح کرد.

 

download (26)

بخشی از مهمترین سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری یازدهم در این نشست خبری به شرح زیر بود:

-برنامه هسته ای ایران مساله ای ملی است. برنامه صلح‌آمیز ما می‌تواند تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد. کسی هم نگفته که غنی‌سازی را متوقف می‌کند. آن‌چه ما گفته‌ایم رفع نگرانی‌های طرف مقابل و دستیابی به منافع مشترک است. می‌خواهیم مذاکرات ما با ۱+۵ برد برد باشد.

-درباره لایحه جرم سیاسی دولت برنامه دارد و تحت بحث حقوق شهروندی دنبال خواهد شد. درباره مشکلاتی هم که برای سیاسیون وجود دارد باید قوای سه‌گانه همکاری و رایزنی کنند.

-جنگ داخلی در سوریه را محکوم می‌کنیم. حضور تروریست‌ها در سوریه را محکوم می‌کنیم. مردم این کشور باید درباره حقوق خود و حکومت خود تصمیم بگیرند. کشورهای منطقه مثل ترکیه و ایران میتوانند کمک کنند تا صلح زودتر برقرار شود.

-در میان سؤال‌ها در مورد مشارکت زنان هم سؤال شد. در هیئت دولت افرادی از خانم‌ها هم خواهند بود و از نظرات آن‌ها استفاده خواهد شد، مثلا به عنوان معاون. البته حتی اگر یک وزیر زن هم داشته باشیم خانم‌ها نباید راضی بشوند. تمام کمبودها در این زمینه باید رفع بشود. باید این فرصت‌ها را ایجاد کنیم. عقب‌ماندگی‌های فراوانی وجود دارد.

-برای مذاکره مستقیم با آمریکا اظهار تمایل نکردم. گفتم برای منافع ملی حاضرم مذاکره کنم. آمریکا باید پیام مردم را بشوند، همین. کاری که گروه فشار در آمریکا برای تشدید تحریم انجام می‌دهد به معنای سردرگمی کاخ سفید است. ما پیشنهاد می‌کنیم آمریکا از این سردرگمی دربیاید. اگر جدی باشند کار پیش می‌رود.

– هدف تحریم‌ها ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است نه جلوگیری از برنامه هسته‌ای و موشکی و آنها هم خودشان می‌دانند. ما مذاکره جدی را با طرف خارجی آغاز خواهیم کرد و همزمان البته برای بهبود شرایط حال هم برنامه داریم.

-بیانیه‌های کاخ سفید با رفتارهای آن همسو نیست. من به آینده مذاکره بدبین نیستم. فکر نمی‌کنم که غرب بر این باور باشد که تهدید آنها را به جایی می‌رساند. تعامل به نفع دو طرف خواهد بود. ما به فکر بازی برد برد هستیم. مسیر دوگانه‌ای که آمریکا انتخاب کرده، آنها را به جایی نخواهد رساند. این مسیر دوگانه صداقت آنها را زیر سئوال می‌برد. نمی‌خواهم از تقسیم کار ژنهان کنگره آمریکا و دولت این کشور سخن می‌گویم. آن‌چه برای ما اهمیت دارد سیاست عملی آنهاست. اگر آمریکا باصداقت برخورد کند راه برای تعامل بازخواهد بود.

-با همه دنیا با منطق حرف می‌زنیم تا دنیا بفهمد ما به دنبال حقوق مسلم خودمان هستیم و قصد تهدید و مداخله نداریم و اینکه فعالیت ما قانونی و صلح‌آمیز است. در صورت مقتضی هم ما راهکار و مسیر داریم که اگر لازم بود بعدا اعلام خواهد شد.

-برنامه محوری من مبارزه با فساد است. این مبارزه با فساد به رونق و عدالت اجتماعی می‌انجامد. مبارزه با فساد با شعار نمی‌شود. باید انحصارها شکسته و فضا رقابتی شود. حذف رقیب در دنیای سیاست یعنی ایجاد فساد. ما برای رفع فساد نیاز به شفافیت و دادن اطلاع به مردم داریم. این که گروهی از رانت اطلاعاتی استفاده کنند، به معنای فساد خواهد بود. در یک جمله خلاصه می‌کنم. برای مبارزه با فساد باید با ریشه‌های اصلی آن برخورد شود. البته به خوبی می‌دانم دولت چه مشکلاتی در این راه خواهد داشت. با صداقت با مردم صحبت خواهم کرد. علامت‌ها را نه از هم‌اکنون بلکه از زمان تبلیغات انتخابات احساس کردم. اما فعلا زمان پاسخ نیست. نباید این‌طوری باشد که اگر وزیر موردنظر یکی انتخاب نشد، بخواهد فشار بیاورد. با سعه صدر جلو می‌رویم. و این آغازی است برای دفع فساد و سژس رونق اقتصادی و مبارزه با فقر.

-دوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است. مبنای اصلی ما در این مورد، فصل سوم قانون اساسی است. دولت تلاش خواهد کرد اصول معطل‌مانده عملی شود. فضای دانشگاه باید بازتر و با احساس امنیت بیشتر و آزادی بیشتر برای بیان اظهارنظر و نشاط بیشتر و فضای سیاسی و علمی مورد لزوم جامعه ما باشد.

-من وعده داده‌ام که دولت آینده دولت پاسخگو و شفاف خواهد بود. بنابر این به طور نوبه‌ای و مستمر با مردم کشور صحبت خواهم کرد، از پیشرفت‌ها و حتی از کاستی‌ها و نقص‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *