نخستین بخشنامه دولت روحانی غیرقانونی اعلام شد

محمدجعفر منتظری٬ رئیس دیوان عدالت اداری نخستین بخشنامه دولت حسن روحانی مبنی بر توقف اجرای طرح «مهر آفرین» را «مغایر» با قانون اعلام کرد.

منتظری روز پنجشنبه گذشته به خبرگزاری «تسنیم» گفته است: «مصوبات هر دولتی اگر در چارچوب مقررات قانونی تهیه و ابلاغ شده با بخشنامه معاون اول نمی‌توان جلوی آن را گرفت.»

اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی سه شنبه گذشته  در بخشنامه‌ای به تمام نهادهای دولتی دستور داد طرح محمود احمدی‌نژاد برای استخدام صد‌ها هزار نفر را متوقف کنند.

آقای جهانگیری در این بخشنامه از تصمیم دولت یازدهم برای «اصلاح» طرح «مهرآفرین» خبر داده و اعلام کرده تا آن زمان٬ مسئولیت توقف این طرح بر عهده وزرا و مقام‌های عالی ملی و استانی است.
رئیس دیوان عدالت اداری در واکنش به صدور این بخشنامه گفته است: «مصوبه دولتی وقتی فرآیند قانونی برای تصویب را طی کرده باشد یا باید رئیس مجلس مغایرت آن با قانون را اعلام کند و یا برای توقف آن شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه شود. در غیر این صورت نمی‌توان مصوبات دولت را از اعتبار انداخت.»
منتظری افزوده است: «موضوعی که آقای جهانگیری به صورت بخشنامه صادر کرده قطعا مغایر قانون است و رئیس جمهور یا معاون اول وی حق جلوگیری از اجرای آن را ندارند.»
اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو نخستین بخشنامه دولت حسن روحانی٬ در پنجمین روز کاری این دولت صورت گرفته است.
غلامحسین الهام٬ سخنگوی دولت دهم نیز امروز با انتشار یادداشتی با انتقاد از صدور چنین بخشنامه‌ای از روحانی خواسته «از رفتار نظاممند غیرقانونی و مغایر قانون اساسی به جد جلوگیری کند.»
الهام در عین حال افزوده است: «چگونه است که مصوبات دولت هویدا مادام که به وسیله مراجع صالح ابطال نشده‌اند، لازم الاجرا هستند ولی مصوبات دولت دوره احمدی‌نژاد غیرقابل اجرا شده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *