صعود بسکتبال ايران به جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانيا

 

تيم ملی بسکتبال ايران ضمن غلبه بر تايوان در مرحله نيمه نهايی جام ملت های آسيا، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ به ميزبانی اسپانيا را دريافت کرد.

در بيست و هفتمين دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی آسيا که به ميزبانی فيليپين در حال برگزاری است، ايران موفق شد هشتمين پيروزی متوالی خود را ثبت کند و تنها تيم بدون شکست جام تا اين مرحله باشد. شاگردان بچيروويچ برای راهيابی به فينال با نتيجه ۷۹ بر ۶۰ از سد تايوان گذشتند. تايواني ها در مرحله قبلی و در مصافی حيثيتی، چين پرافتخارترين تيم تاريخ بسکتبال آسيا را حذف کرده بودند.

ايران بازی را با ترکيب مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نيکخواه بهرامی، اوشين ساهاکيان و حامد حدادی آغاز کرد و بر خلاف تمام ديدارهای پيشين، اين تيم رقيب بود که توپ و سبد را در اختيار گرفت. کوارتر اول ۲۳ بر ۱۵ به سود تايوان خاتمه يافت.

مهار حامد حدادی از سوی تيم رقيب، باعث شد اوشين ساهاکيان ستاره ايران در نيمه نخست باشد و مهدی کامرانی نيز روزی به ياد ماندنی را سپری کند. در لحظاتی از کوارتر دوم اتفاق جالبی رخ داد و  ايران با برتری محسوس جسمانی و فنی، ۱۵ امتياز پياپی گرفت و در طرف مقابل، تايوان حتی يک امتياز هم کسب نکرد.

بهت زدگی تايوان از تغيير ناگهانی روند بازی باعث شده بود در کوارتر دوم، اغلب حتی ساده ترين توپ های زير سبد را هم از دست بدهند و ايران نيز با طمانينه و توزيع بدون اشتباه توپ، بر اختلاف امتيازات بيافزايد.

تايوان نيز مانند قطر، اردن و کره جنوبی از بازيکن آمريکايی استفاده مي کند و کينزی اسپنسر ديويس ستاره اين تيم است. او که سابقه بازی در ليگ های قبرس، ونزوئلا و ترکيه را دارد، در اين بازی هم ۱۶ امتياز گرفت و بهترين بازيکن تيمش بود.

مهدی کامرانی با کسب ۱۹ امتياز، شش ريباند و شش پاس منجر به گل برجسته ترين بازيکن ايران و ميدان بود. افتخاری که در تمام بازيهای قبلی نصيب حامد حدادی شده بود. حدادی در اين مسابقه ۱۷ امتياز گرفت و ۱۴ ريباند داشت. عملکرد او در نيمه دوم به مراتب بهتر بود.

ساهاکيان چهره شاخص نيمه نخست نيز ۱۳ امتياز کسب کرد. سامان ويسی و جواد داوری فرصت حضور در اين مسابقه را پيدا نکردند اما اصغر کاردوست مانند ديدارهای پيشين، ذخيره طلايی ايران بود.

سفيدپوشان ايران در ديدار فينال به مصاف برنده کره جنوبی و فيليپين خواهند رفت. ياران صمد نيکخواه بهرامی در دور نخست مرحله گروهی موفق شدند کره جنوبی را ۷۶ بر ۶۵ شکست دهند. فيليپين نيز در همان دور نخست، يک شکست مقابل تايوان را متحمل شده.

فيليپين مهد بسکتبال آسياست و سال ۱۹۵۴ روی سکوی سوم جهان ايستاده. اين کشور توانسته پنج بار قهرمان آسيا شود اما آخرين قهرمانياش در سال ۱۹۸۵ بوده و سالهاست از دوران اوج خود فاصله گرفته. اين تيم حالا با شکوفايی مجدد و اتکا به امتيازات ميزبانی، درصدد صعود به فينال و کسب ششمين جام قهرمانی است.

سه تيم نخست آسيا جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانيا را کسب ميکنند. ايران در سال ۲۰۱۰ برای نخستين بار حضور خود در جام جهانی را تجربه کرد و تقريباً با همين ترکيب که به فيليپين آمده، به علاوه بازيکنانی مثل ارسلان کاظمی، در مرحله گروهی به برزيل، کرواسی، آمريکا و اسلوونی باخت اما تونس را شکست داد.

ايران حالا پس از دو دوره قهرمانی متوالی آسيا در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، برای کسب سومين نشان زرين آسيا مبارزه خواهد کرد. بچيروويچ سرمربی تيم ملی ايران پس از راهيابی به فينال گفت: بازی را بد شروع کرديم و موقعيت های خوبی در اختيار حريف قرار گرفت اما توانايی کافی و انرژی لازم برای برتری در طول مسابقه را داشتيم و توانستيم بر حريف خود غلبه کنيم.

رضا مشحون مدير تيم ملی ايران هم به فارس نيوز گفت: در آغاز بازی در عين ناباوری پرتاب های سه امتيازی تايوان وارد سبد شد و پيش افتادند اما سپس بازی را در اختيار گرفتيم. نيمه دوم اوج بازی ما بود و ديگر از اين بهتر نميشد. هر ۱۰ بازيکنی که به ميدان ميرفتند عالی بودند و سرمربی هم به خوبی و با تسلط کافی تيمش را هدايت کرد.

مدير تيم های ملی بسکتبال ايران درباره فينال گفت: برای ما کره جنوبی يا فيليپين فرقی نمي کنند. کسب جام قهرمانی را هدف گرفته ايم و حتماً بايد به آن برسيم. اميدوارم در جام جهانی هم حضوری شايسته داشته باشيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *