روسیه: سامانه‌های «اس-۳۰۰» ساخته شده برای ایران دیگر وجود خارجی ندارد

مدیر شرکت انحصاری تولید سامانه‌های پدافند هوایی روسیه اعلام کرده است که قطعات سامانه ضد موشکی «اس-۳۰۰» که قرار بود به ایران فروخته شود، هم‌اکنون از هم جدا شده و دیگر سامانه‌های یاد شده وجود خارجی ندارند.

 

images (44)

 

خبرگزاری اینترفکس روسیه پنجشنبه ۷ شهریور گزارش داد که ولادیسلاو منشیکوف مدیر شرکت «آلماز آنتِی» در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی هوایی «ماکس ۲۰۱۳» اعلام کرد که تجهیزات سامانه پدافند هوایی «اس-۳۰۰» که زمانی برای فروش به ایران ساخته شده بود، هم‌اکنون کلا از هم دیگر باز شده، بخشی از قطعات آن پیاده شده و برای مصارف دیگری استفاده شده و بخش دیگری نیز کلا جدا و کنار گذاشته شده است.

به گفته وی، تجهیزات سخت‌افزاری که برای فروش به ایران در نظر گرفته شده بود، دیگر موجود نیست. وی تصریح کرد که این اطلاعات کاملا معتبر و موثق است.

خبرگزاری دولتی ریانوستی روسیه نیز از قول منشیکوف نوشته است که هر قراردادی بر اساس خواسته‌های مشخص هر مشتری اجرا می‌شود، به طوری که تولید و ساخت فرق می‌کند؛ وی افزود خصوصیات و نرم افزارهای سیستم هم فرق می‌کند و نمی‌توان آن را برای یک مشتری دیگری با مطالبات خاص، وفق داد و فروخت.

قرارداد تحویل سیستم‌های موشکی پدافند هوایی «اس-۳۰۰» روسیه به ایران در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه ۵ سامانه را به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد.

اما دولت مسکو ۷ اکتبر ۲۰۱۰، بعد از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ژوئن این سال اعلام کرد که این قرارداد را بصورت یکطرفه لغو کرده است.

ایران در واکنش به لغو این قرارداد علیه «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین‌المللی داوری ژنو در سوئیس شکایت کرده و خواستار دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری شده است.

به تازگی اخباری پیرامون آمادگی روسیه برای جایگزین کردن سیستم ضد موشکی «آنتِی-۲۵۰۰» با «اس-۳۰۰» منتشر شده است.

محمودرضا سجادی سفیر ایران در روسیه اوایل مردادماه اعلام کرد که ایران در انتظار پیشنهادات مشخص از طرف روسیه برای تحویل سیستم «آنتِی۲۵۰۰» است و دولت مسکو باید پس از بررسی نهایی، پیشنهادات مشخص خود را ارائه دهد.

اما آناتولی ایسایکین مدیر عامل کمپانی انحصاری صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی موسوم به «روس آبارون اکسپورت» ۲۲ مرداد ماه اعلام کرد که هنوز توافقی برای تحویل سامانه ضد موشکی «آنتِی-۲۵۰۰» به ایران وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *