عقب نشینی وزارت ارشاد از طرح لغو سانسور پیش از چاپ کتاب

علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم گفته است« نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم». این سخنان آقای جنتی نوعی عقب نشینی از طرح او برای حذف سانسور پیش از چاپ کتاب محسوب می شود.

جنتی

 جنتی در جمع خبرنگاران گفته است« بارها گفته‌ام ممیزی یک اصل حاکمیتی است که به عهده دولت است. البته ما می‌خواستیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم که پس از بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد که نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم». آقای جنتی همچنین گفته است« باید شرایطی را فراهم کنیم تا هر کتابی که به وزارت فرهنگ ارجاع می‌شود، در اسرع وقت بررسی و پاسخ آن روشن شود که نویسنده و ناشر برای مدت طولانی پشت در نمانند».

آقای جنتی گفته است « باید به سمتی حرکت کنیم که کتاب‌ها در ظرف 1 ماه مجوز بگیرد».

طرح پیشین آقای جنتی که در نخستین هفته آغاز به کار او در گفت و گو با هفته نامه آسمان مطرح شده بود با واکنش های متناقضی از سوی ناشران و نویسندگان روبرو شده بود. آقای جنتی در آن سخنان گفته بود که ممیزی پیش از چاپ برداشته می شود و کار بررسی محتوای کتاب توسط ناشران انچام می شود. بر اساس طرح پیشین او ناشران باید پس از چاپ در دادگاه پاسخگوی شکایت ها علیه کتاب می بودند.اتحادیه ناشران تهران و گروهی از نویسندگان به دلیل نگرانی از عدم رسیدگی عادلانه در دادگاه ها با این طرح مخالفت کردند.

وزیر ارشاد همچنین درباره معرفی معاونت فرهنگی این وزارت‌ گفت: باید مطالعات درست انجام شود تا افرادی معرفی شوند که حداقل چهار سال بمانند. معاونت فرهنگی هم پس از ارزیابی‌های کامل معرفی خواهد شد.

علی جنتی در ادامه درباره کتاب‌هایی که باید به نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارسال شوند، گفت: از ریز مسأله اطلاعی ندارم؛ اما از خیلی وقت پیش کار شروع شده است و کتاب‌هایی که باید به فرانکفورت بروند، آماده‌اند که ارسال خواهند شد و مشکلی وجود ندارد.

آقای جنتی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا، پیرامون وضعیت بودجه بخش فرهنگ گفت: کل دستگاه‌ها تلاش دارند که بودجه جاری را کاهش دهند البته اجرای بخشی از بودجه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و حتی شاید در بخش‌هایی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در بخش عمرانی نیز به دنبال این هستیم که بودجه کاهش پیدا نکند و حتی تلاش داریم با افزایش درآمدزایی دولت بودجه‌های عمرانی افزایش پیدا کند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *