اعلام آمادگی پوتین برای تحویل سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران

روزنامه روسی کامرسانت در شماره روز چهارشنبه، ۲۰ شهریور، از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس – ۳۰۰ به ایران و ارائه پیشنهادی درباره ساخت یک راکتور اتمی دیگر برای نیروگاه بوشهر خبر داد.

 

پوتین

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک به کرملین نوشته است که آقای پوتین این پیشنهادات را در جریان دیدار این هفته خود با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان مطرح خواهد کرد.

روسیه و ایران پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ قراردادی را در رابطه با سامانه اس – ۳۰۰ به امضا رسانده بودند، اما این قرارداد در پی خودداری مسکو از تحویل تجهیزات ضدموشکی به تهران فسخ شد.

دلیلی که آن زمان مقامات روسیه برای  این تصمیم خود مطرح می‌کردند، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود که شامل فروش سلاح به تهران نیز می‌شد، اما این مسئله باعث نشد که تهران از مفاد قرارداد چشم‌پوشی کند و در نهایت به دادگاه بین‌المللی شکایت برد.

اکنون روزنامه کرسانت می‌گوید که رئیس جمهوری روسیه تصمیم به احیای این قراداد گرفته و می‌خواهد به ایران پیشنهاد فروش پنج سامانه دفاع موشکی اس – ۳۰۰ را بدهد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد که دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین نیز تایید کرده است که آقای پوتین و روحانی درباره «همکاری بر سر ماسئل نظامی» و نیز انرژی هسته‌ای گفت‌وگوهایی خواهند داشت.

پوشکوف: در صورت حمله آمریکا به سوریه، مسکو سلاح بیشتری به ایران بدهد

در همین حال رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه نیز روز چهارشنبه از ضرورت در اختیار گذاردن سلاح‌های دفاعی بیشتر به ایران در صورت مداخله نظامی آمریکا در سوریه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، آلکسی پوشکوف که در دوما، مجلس نمایندگان روسیه، سخن می‌گفت با اشاره به طرح روسیه برای ممانعت از اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه گفت که دولت ایالات متحده آمادگی خود را برای مطالعه طرح روسیه مبنی بر نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه اعلام کرده، اما اگر «حامیان جنگ» در این کشور دست بالا را داشته باشند و تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه نرسد، مسکو نیز باید به «اقداماتی جدی‌تر» دست بزند.

به گفته این نماینده دوما، اقدامات روسیه در واکنش به مداخله نظامی احتمالی آمریکا در سوریه می‌تواند «گسترش ذخایر سلاح‌های دفاعی ایران و تجدیدنظر در همکاری روسیه با آمریکا در افغانستان به‌ویژه در رابطه با شرایط ترانزیت» باشد.

آقای پوشکوف در نهایت تاکید کرد که اگر ایالات متحده سناریوی نظامی را به دیپلماسی ترجیح دهد و آن را برگزیند، به گمان او چنین اقداماتی کاملا «توجیه‌پذیر» است.

آمریکا طرح روسیه را «بالقوه مثبت» دانسته و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته است که آن را جدی می‌گیرد.

آقای اوباما همچنین اعلام کرده که از کنگره آمریکا خواسته است رای‌گیری درباره اقدام نظامی علیه سوریه را به منظور یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه فعلا متوقف کند، اگرچه او تاکید می‌کند که هنوز قضاوت برای موفقیت طرح روسیه زود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *