رهبر جمهوری اسلامی: با «نرمش قهرمانانه» موافقم

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران اعلام کرد مخالف حرکت‌های «صحیح دیپلماسی» نیست و به «نرمش قهرمانانه» در عرصه سیاست خارجی اعتقاد دارد.

 

خامنه ای

 

آقای خامنه‌ای این مطلب را روز سه‌شنبه (۲۶ شهریور) در دیدار با فرماندهان و جمعی از کارکنان سپاه شرکت کننده در بیستمین مجمع عمومی فرماندهان این نیرو بیان کرده است.
وی گفته «من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم، بنده معتقدم به‌‌‌ همان چیزی که سال‌ها پیش نامگذاری شد به نرمش قهرمانانه.»
رهبر جمهوری اسلامی شرط موافقت با استفاده از تاکتیک «نرمش قهرمانانه» را «درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او» اعلام کرده است.
خامنه‌ای با دفاع از انعطاف‌پذیری جمهوری اسلامی در دیپلماسی گفته است: «کشتی گیری که بدلیل فنی نرمشی انجام می‌دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.»
وی در عین حال با اشاره به «بهانه‌جویی» برخی برای «توجیه وادادگی» اظهار کرده که «اینکه دنیا تغییر کرده است نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییر آرمان‌ها و اهداف شود و راه درست طی شده را تغییر دهد.»
اظهارات رهبر جمهوری اسلامی یک روز پس از آنکه حسین موسویان یکی از نزدیکان حسن روحانی اعلام کرد مجوز مذاکره با آمریکا از سوی علی خامنه‌ای به حسن روحانی داده شده٬ بیان می‌شود.
برخی گزارش‌ها از احتمال دیدار حسن روحانی با باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حکایت دارد.
جمهوری اسلامی پس از به قدرت رسیدن روحانی در ایران٬ مواضع به ظاهر معتدلی در سیاست خارجی خود اتخاذ کرده که بخش‌هایی از این مواضع با استقبال کشور‌های غربی همراه شده است.
بسیاری از نهاد‌های قدرت در ایران که به علی خامنه‌ای نزدیک هستند نیز با این مواضع به طور مستقیم و غیرمستقیم همراهی کرده‌اند.
سپاه پاسداران که به عنوان بازوی نظامی جمهوری اسلامی عمل می‌کند هم اعلام کرده که آماده همکاری و کمک به دولت یازدهم است.
حسن روحانی روز گذشته در جمع فرماندهان این نیرو از آن‌ها درخواست کمک کرد و به طور تلویحی خواست در سیاست دخالت نکنند.
علی خامنه‌ای هم امروز خطاب به این فرماندهان گفته «لزومی ندارد سپاه در عرصه سیاسی پاسداری کند اما باید عرصه سیاست را بشناسد.»
وی در عین حال افزوده است: «نمی‌شود مجموعه‌ای که بازوی نگهبان انقلاب است درباره جریان‌های گوناگون انحرافی، غیرانحرافی وابسته و یا دیگر جریان‌های سیاسی، چشمی بسته و نابینا داشته باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *