استقبال دبيرکل ناتو از موضع روحانی درباره عدم تمايل ايران به توليد سلاح هسته‌ای

آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو روز پنجشنبه، ۲۸ شهريور ماه، از اظهارات حسن روحانی درباره عدم تمايل ايران به توليد سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای استقبال کرد و گفت که به سود ايران تا با جامعه بين‌المللی تعامل داشته باشد.
دبیر کل ناتو

آقای راسموسن که در نشست انديشکده «کارنگی اروپا» در بروکسل سخنرانی می‌کرد اظهار داشت از ضمانت ايران مبنی بر اينکه در پی سلاح‌های هسته‌ای نيست «بسيار دلگرم» شده است.

وی افزود: به سود ايران است که با جامعهٔ‌ بين‌المللی تعامل داشته باشد.

دبيرکل ناتو تصريح کرد: «اگر آنچه از رييس جمهوری جديد ايران ديده‌ايم نشانه‌ای از تمايل جهت تعامل مثبت‌تر با جامعهٔ بين‌المللی وجود داشته باشد، تنها می‌توانم از آن استقبال کنم».

اظهارات آقای راسموسن واکنشی به مصاحبه حسن روحانی با شبکه تلويزيونی «ان‌بی‌سی» آمريکا است که در آن گفته بود: «ايران بار‌ها تاکيد کرده که تحت هيچ شرايطی به دنبال سلاح‌های‌ کشتار جمعی از جمله سلاح‌های اتمی نبوده و نيست».

کشورهای غربی می‌گويند که برنامه اتمی ايران اهداف احتمالا نظامی را دنبال می‌کند ولی ايران اين اتهامات را رد کرده و بر صلح آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای خود تاکيد می‌کند.

دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در بخش ديگری از اظهارات روز پنجشنبه خود گفت که گزينه حمله نظامی عليه سوريه بايد حفظ شود.

وی از توافق آمريکا و روسيه در مورد از بين بردن تسليحات شيميايی سوريه استقبال کرد اما گفت: «بايد ديد قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل دقيقا چه خواهد بود اما فکر می‌کنم برای حفظ تحرک در روند ديپلماتيک و سياسی ضروری است که گزينه نظامی هنوز روی ميز باشد. فکر می‌کنم صرفنظر از نتيجهٔ بررسی‌ها در شورای امنيت، گزينه نظامی همچنان روی ميز خواهد بود».

وی افزود: ترديدی ندارد که دولت سوريه پشت حملهٔ شيميايی ۲۱ اوت در حومهٔ دمشق بوده است که به گفته آمريکا، بيش از ۱۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

دبيرکل ناتو گفت: «کاملا روشن است که منابع مختلفی به رژيم سوريه به عنوان مسوول حملهٔ شيميايی دهشتناک روز ۲۱ اوت اشاره می‌کنند. موشک‌ها از مناطق تحت کنترل دولت پرتاب شدند. معنا ندارد اپوزيسيون به مردم خود با سلاح‌های شيميايی در مناطقی که کنترل می‌کند حمله کند. و افزون بر اين فکر نمی‌کنيم که اپوزيسيون وسايل اجرای حمله‌ای شيميايی در آن حد و اندازه را در اختيار داشته باشد».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *