صالحی: نیروگاه اتمی بوشهر به ایران تحویل داده می‌شود

علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت اول مهر واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به طور موقت به ایران تحویل داده می‌شود. او گفت واحد دوم نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور، كلنگ‌زنی می‌شود.

علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز یک‌شنبه (۳۱ شهریور/۲۲ سپتامبر) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری ‌ایرنا گفت مراسم امضای پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر قرار است روز دوشنبه (۲۳ سپتامبر/اول مهر) در محل نیروگاه بوشهر برگزار شود.

 

download (3)

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت تحویل نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر به بهره‌بردار ایرانی به طور موقت خواهد بود و “نیروگاه اتمی بوشهر در دوره تحویل موقت، دو سال یا هفت‌هزار ساعت باید كاركرد داشته باشد كه تحت گارانتی (ضمانت) طرف روسی خواهد بود.”

صالحی توضیح داد که پس از طی این دوسال، نیروگاه اتمی بوشهر به‌طور كامل در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و در دوره دوساله ضمانت نیز تعدادی از كارشناسان روس در ایران حضور خواهند داشت تا از مشورت‌ها و كمك‌های فنی آنها استفاده شود.

واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در باره واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت مذاكرات در این باره به خوبی پیش رفته است و “واحد دوم در آینده‌ای نه چندان دور، كلنگ‌زنی خواهد شد.”

به گزارش خبرگزاری ایرنا قرار است در مراسم امضای پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر در کنار صالحی، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، رییس شركت روسی پیمانكار نیروگاه اتمی بوشهر و محمد احمدیان، مدیرعامل شركت تولید و توسعه انرژی اتمی و برخی دیگر از مسئولان دولتی ایران حضور داشته باشند.

هم‌زمان با مراسم امضای پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر در روز دو‌شنبه (۱ مهر/۲۳ سپتامبر) محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه ۵+۱ در مذاکرات اتمی دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر

نیروگاه هسته‌ای بوشهر از نظر زمان ساخت و راه‌اندازی در جهان رکوردار است. قرارداد ساخت این نیروگاه در ابتدا در سال ۱۳۵۵ (۱۹۷۶) میان سازمان انرژی اتمی ایران و “کرافت‌ورک یونیون” یکی از شرکت‌های وابسته به زیمنس آلمان امضا شد و در سال ۱۳۹۱، پس از گذشت ۳۶ سال به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شد.

ساخت نیروگاه بوشهر سال‌هاست که با تحولات سیاسی ایران دستخوش توقف و تاخیر است.

قرارداد ایران با شرکت آلمانی کرافت‌ورک یونیون برای احداث دو واحد نیروگاه اتمی بود. در سال ۱۳۵۷ در حالی که حدود ۷۵ درصد از واحد اول و ۶۰ درصد واحد دوم نیروگاه ساخته شده بودند، با تغییر نظام سیاسی ایران ساخت هر دو واحد متوقف ماند.

در سال ۱۳۷۳ قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر با روسیه امضا شد و در بهمن ماه ۱۳۷۶ دو کشور توافق کردند که روسیه ساخت این نیروگاه را تکمیل کند.

مدت زمان ساخت یک نیروگاه مشابه بوشهر در کشورهای پیشرفته صنعتی حداکثر هفت‌سال و در کشورهای مشابه ایران حداکثر هشت سال طول می‌کشد.

مطابق قرارداد، سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر تا ده‌سال پس از راه‌اندازی از سوی روس‌ها تامین می‌شود. سوخت مورد نیاز این نیروگاه اورانیوم با غنایی ۵/ ۳ تا ۵ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *