فیفا نام خلیج فارس را تایید کرد

خبرهای خوش ورزشی حتما نباید پیروزی یک تیم ورزشی یا موفقیت یک ورزشکار باشد، بلکه  یک تغییر نام هم می‌تواند باعث خوشحالی جامعه شود. فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در اقدامی منطقی نام جعلی «خلیج ع ر ب ی» را از تمام نقشه‌ها، قسمت‌ها و حتی خبرهای خود حذف کرد و واژه «خلیج‌فارس» را جایگزین آن کرد.

 

download

 

این اقدام ارزشمند به‌شدت مورد توجه مردم ایران قرار گرفت و از سوی دیگر خشم کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را علیه سپ بلاتر، رییس فیفا دربرداشت. امارات متحده عربی که نام لیگ کشور خود را به خلیج «ع ر ب ی» تغییر داده بود، یکی از معترضان اصلی به این کار فیفا بود. این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران از زمان اجرای این کار توسط اماراتی‌ها با ارسال نامه‌های مختلف اعتراض خود را درخصوص این نام‌گذاری دروغین به فیفا اعلام کرده بود تا سرانجام فیفا حقانیت ایران را در این مسیر تایید کند.

اما این اقدام فدراسیون جهانی فوتبال، باعث خشم کشورهای خلیج‌فارس شده است. برخی روزنامه‌های اماراتی در این مورد گزارش‌هایی را منتشر کردند.

بر این اساس مقام‌های ورزشی این کشور وقتی کسب اطلاع کردند فیفا در وب‌سایت خود نام جعلی «خلیج ع ر ب ی» (نام لیگ فوتبال امارات) را حذف کرده و نام صحیح «خلیج‌فارس» را جایگزین کرده، این اتفاق گویا برخی اعتراضات تیم‌های باشگاهی عربی حوزه خلیج‌فارس را به‌همراه داشته است. در این گزارش‌ها، رسانه‌های اماراتی به‌غلط به جانبداری از واکنش تیم‌های خودی پرداخته و عجیب اینکه از نام همیشگی خلیج‌فارس به‌عنوان یک «نام جدید» در مطالب خود استفاده کردند.

در حالی‌که خلیج‌فارس از قرن‌ها پیش در جغرافیای منطقه و جهان، در تمام اسناد و مدارک بین‌المللی وجود داشته و به ثبت رسیده و حتی در سازمان ملل نیز دقیقا به همین نام ثبت شده است.

به این ترتیب از زمانی که فدراسیون جهانی فوتبال مطابق با اعتراض کشورمان و نیز اسناد بیشمار جهانی در سازمان‌های یادشده در پایگاه اینترنتی خود، در بخش معرفی و اطلاعات کشورهای عضو، امارات را همسایه و مجاور به خلیج‌فارس و دریای عمان ذکر کرده، این امر باعث خشم بی‌دلیل کشور کوچک عربی شده است.

 

در همین ارتباط روزنامه «السعودیه» عربستان نوشته برخی از باشگاه‌ها و بازیکنان شاغل در لیگ‌های عربی حوزه خلیج‌فارس به‌صورت رسمی به این تغییر نام اعتراض کرده‌اند. این اتفاقات درحالی است که اماراتی‌‌ها اواخر بهار و از ابتدای فصل خود وقتی نام لیگ حرفه‌ای فوتبال خود را عوض کردند و نام جعلی خلیج «ع ر ب ی» را جایگزین کردند، این امر با اعتراض قاطع و رسمی فدراسیون کشورمان همراه شد که به همین دلیل نامه مفصلی به مقر فدراسیون بین‌المللی ارسال شد كه خواستار تغییر هرچه‌سریع‌تر و بازگرداندن نام اصلی شدند.

در حالی که مسوولان فدراسیون فوتبال می‌گویند که تصمیم جدید فیفا به‌خاطر نامه‌ها و پیگیری‌های پیاپی آنها بوده است، احمد براتی، کارشناس حقوقی که با فدراسیون فوتبال همکاری نزدیکی دارد، معتقد است هیچ تحرکی از سوی تیم‌های ایرانی صورت نگرفته است و فیفا خودش این کار انجام داده است. او در این‌باره به ایسنا گفت: «روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر تغییر نام خلیج ع‌ر‌ب‌ی به خلیج‌فارس در صفحه امارات در سایت فیفا منتشر شده است اما این نباید به ثمر رسیدن واکنش فدراسیون فوتبال ایران به فیفا تلقی شود چون نامه اعتراضی فوتبال ایران هنوز به دست فیفا نرسیده است.»

او تاکید می‌کند که فدراسیون فوتبال جلساتی در این زمینه برگزار کرده است و حتی نامه‌ای به وزارت امورخارجه هم فرستاده شده است، اما به گفته براتی برای رسیدگی به این نامه وقت زیادی لازم است و هنوز نامه‌ای به فیفا ارسال نشده است. براتی در مورد تعویض نام لیگ امارات گفت: «موضوع نامه‌ای که ما قرار است به فیفا ارسال کنیم، به نام‌گذاری لیگ امارات برمی‌گردد و اگر این نامه جواب دهد، نام لیگ عوض خواهد شد. بنابراین ما مشکلی با فیفا نداریم و فیفا از ابتدا هم در تمام صفحه‌هایش نام خلیج‌فارس را درج کرده است.

حتی در نقشه‌ها و تقویم‌های مربوط به فیفا نیز می‌توانید نام خلیج‌فارس را ببینید. با این حال من خوشحالم که رسانه‌های ایران پیگیر این موضوع هستند تا شاید فدراسیون فوتبال هم کاری کند. شاید اگر پیگیری رسانه‌ها نبود همین نامه اعتراضی هم نوشته نمی‌شد.» اما حسینی، مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال حرف‌های براتی را تکذیب و او را به ناآگاهی متهم می‌کند. به گفته حسینی جلسات فدراسیون فوتبال با نمایندگان وزارت امورخارجه برگزار شد و نامه‌ای به فیفا ارسال شده است.

او می‌گوید: دلیل نمی‌شود، کسی که اطلاع ندارد، بگوید فدراسیون فوتبال کاری در این مورد صورت نداده است. گفته می‌شود فدراسیون فوتبال ایران بعد از جلساتی که با مسوولان وزارت امورخارجه داشت و با مکاتباتی که با (AFC) داشته، مستندات درجه‌یک خود که شامل مسایل تاریخی، جغرافیایی، دستورالعمل‌های فیفا و حتی درس‌هایی که شیوخ عرب در دوران مدرسه خوانده بودند، مي شود را ضمیمه‌ این نامه کرده است. این در حالی است که مسوولان وزارت امور خارجه از فدراسیون فوتبال خواسته بودند یک نامه اولیه بفرستند، اما مسوولان فدراسیون که امکان می‌دادند، فیفا طبق این نامه اعمال‌نظر کند و به‌نوعی اولین و آخرین نامه آنها به فیفا باشد، تمام جزییات را در نامه آوردند تا فدراسیون جهانی با مستندات کامل مجبور به جواب دادن باشد.

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شرق» در مورد اقدام فیفا گفت: در 14 آگوست 1994 طبق دستورالعمل فیفا، تمامی کشورهای عضو باید از نام خلیج‌فارس در مکاتبات خود استفاده کنند، ضمن اینکه در تمامی مسابقات بین‌المللی هم باید از این نام استفاده ‌شود. جالب اینجاست که در مورد منطقه جغرافیایی کشور امارات نوشته شده است از شمال ‌رو به خلیج‌فارس است. به گفته نصیرزاده از این به‌بعد نام لیگ کشور امارات نمی‌تواند، خلیج (ع ر ب ی) باشد چون طبق قوانین فیفا مسابقات بین‌المللی تحت‌نظر فیفا نمی‌تواند با نام‌هایی غیرواقعی برگزار شود. جالب است بدانید، شرکت اتومبیل‌سازی BMW آلمان قرار بوده اسپانسر این فصل لیگ امارات باشد و مبالغ هنگفتی هم پرداخت کرده است و حالا معلوم نیست که با تغییر نام لیگ، قرارداد بین این اسپانسر مشهور و فدراسیون فوتبال امارات برقرار بماند یا خیر.

حالا با توجه به اجبار مسوولان فدراسیون فوتبال امارات در تغییر نام لیگ‌برتر خود، به نظر می‌رسد پولی که صرف بازگرداندن خلعتبری از این لیگ بود، به‌نوعی هدررفته است. این بازیکن می‌توانست با این تغییر نام به فوتبال خود در امارات ادامه دهد و پول هنگفتی از قراردادش بگیرد. البته جواد نکونام، کاپیتان تیم‌ملی هم قرار بود به الشارجه بپیوندد که با ممانعت از سوی مسوولان فدراسیون فوتبال روبه‌رو شد.

 

منبع: آذری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *