پیشنهاد ایران برای توافق‌نامه اتمی و اجرای یک ساله آن

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ایران در مذاکرات روز پنج‌شنبه با گروه ۱+۵ پیشنهاد توافق‌نامه‌ای را داده است که بر مبنای آن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود را در مدت یک سال برطرف کند.
نشست هسته ای در امریکا
در همین حال پیش از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس اعلام کرده بود که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران زمانی لغو می‌شود که جمهوری اسلامی در عمل نشان دهد در صدد دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نیست و از جمله اجازه بازرسی از تاسیسات فردو را بدهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز که روز جمعه، پنجم مهر، منتشر شد، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مذاکرات روز گذشته با نمایندگان قدرت‌های جهانی و اتحادیه اروپا ابراز تمایل کرده طرفین به توافق‌نامه‌ای دست یابند که ظرف یک سال همه موارد آن به اجرا دربیاید.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی می‌نویسد که پیشنهادات آقای ظریف «متفکرانه» بوده و این که او مطرح کرده ایران «نه تنها خواستار این توافق‌نامه است، بلکه می‌خواهد چنین توافق‌نامه‌ای ظرف یک سال تمام و کمال اجرا شود».

این مقام دولت آمریکا همچنین گفت: «او [ظریف] به همه اطمینان داد که ایران خواهان سلاح هسته‌ای نیست و نیز به بیان دلایلی پرداخت که نشان می‌دهد داشتن سلاح هسته‌ای برای آنها هیچ معنایی ندارد. در نهایت هم ایده‌های خود را درباره اقداماتی که ما باید انجام بدهیم مطرح کرد.»

نشست ۳۰ دقیقه‌ای روز گذشته از آن رو که گفت‌وگوی مستقیم وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده آمریکا را امکان‌پذیر ساخت، اهمیت ویژه‌ای یافته است.

دو کشور از اوایل انقلاب ایران هیچ تماس دیپلماتیکی با یکدیگر در چنین سطحی نداشته‌اند و مذاکراتی هم که پیش از این ایران با گروه ۱+۵ داشت، در سطوح پایین‌تری برگزار می‌شد.

گزارش‌ها از مذاکرات روز گذشته در نیویورک و حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم نشان می‌دهد که محمدجواد ظریف و جان کری، هر دو ارزیابی «مثبتی» از یکدیگر داشتند، چنان‌چه طرف آمریکایی همتای ایرانی خود را «به‌ خاطر لحن و بینش متفاوت» او در مقایسه با نمایندگان سابق ایران «تحسین» کرد.

اما جان کری در عین حال تاکید کرد که «هنوز کارهای زیادی باید انجام شود».

آقای کری ساعاتی پیش از این مذاکرات نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس به توضیح مواضع آمریکا در رابطه با مناقشه هسته‌ای ایران پرداخته بود.

وی در واکنش به پرسشی درباره شروط آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران گفت که ایران می‌تواند بلافاصله امکان دسترسی بازرسان بین‌المللی به پایگاه «مخفی و زیرزمینی» فردو را فراهم آورد تا نشان دهد که برنامه هسته‌ای آن تنها اهدافی صلح‌آمیز دارد.

با این حال به نظر می‌رسد جان کری در مورد تاسیسات غنی‌سازی فردو اشتباه کرده باشد؛ این تاسیسات زیر نظر آژانس است و  در گزارش‌های رئیس آژانس به جزییات بازرسی‌ها و تولید اورانیورم غنی‌شده همواره اشاره شده است.

‌پذیرش پروتکل‌های الحاقی درباره بازرسی‌های بین‌المللی و توقف داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا نیز از دیگر مواردی است که به عقیده وزیر امور خارجه آمریکا، طرف ایرانی می‌تواند انجام دهد تا تحریم‌ها علیه تهران لغو شود.

جان کری در نهایت گفت، ایالات متحده تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر آن که برنامه هسته‌ای ایران شفاف باشد، به‌ طوری که جامعه جهانی بداند آنها دقیقا چه‌ کاری می‌خواهند بکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *