ظریف اعتراض کرد، کیهان دست‌بردار نیست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه فیس بوک خود نقل قولی را که از سوی او در روزنامه کیهان منتشر شده بود مطابق با سخنان خود ندانست. روزنامه کیهان اما می‌گوید این “خط سازش” است که دچار شوک شده است.

 

ظریف

 

تیتر یک روزنامه کیهان در روز سه‌شنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) جنجال برانگیز شد. در این تیتر از قول محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران آمده بود: «مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود».

گزارش کیهان درباره دیدار غیرعلنی وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود. روزنامه کیهان مدعی شده بود که در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که روز ۱۴ مهر تشکیل شد، رئیس کمیسیون نظر آقای ظریف را درباره اقداماتی در سفر آمریکا که آیت‌الله خامنه‌ای آنها را “نابجا” دانسته سوال کرده است. آقای ظریف در پاسخ گفته: «ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفت‌وگوها در حدی که انجام شده، در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند، برداشت ما این است که ایشان اولاً به گفت‌وگوی دکتر روحانی با اوباما انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان‌کری را از اقدامات نابجای دیگر سفر می‌دانند».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اما بعدازظهر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرگزاری مهر اظهار داشت که متنی که کیهان از قول آقای ظریف نوشته، در گزارش مکتوب این کمیسیون وجود ندارد.

محمد حسین نقوی ادامه داد: «روزنامه کیهان در گزارش صفحه سه خود عنوان کرده که ظریف در کمیسیون امنیت ملی به دیدار نابجای خود با جان کری و مکالمه تلفنی دکتر روحانی با اوباما اعتراف کرده، این خبر از طرف کمیسیون امنیت ملی تأیید نمی‌شود».

وی اما روز چهارشنبه ۱۷ مهر در نطق میان دستور خود در مجلس اظهار داشت که مطلب کیهان را تکذیب نکرده است. وی همچنین تصریح کرده که جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با ظریف محرمانه و غیرعلنی نبوده است.

به گزارش سایت تسنیم، آقای نقوی در مجلس گفته است: «در اینجا لازم است به دو نکته در مورد حضور آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی اشاره کنم؛ اول اینکه جلسه کمیسیون امنیت ملی نه غیرعلنی بود و نه محرمانه بنابراین با حضور نمایندگانی از برخی از کمیسیون‌های دیگر جلسه برگزار شد و دوم اینکه بنده مطالب رسانه‌ها از جمله روزنامه کیهان را تکذیب نکردم بلکه عرض کردم این مطالب در گزارش مکتوب کمیسیون نبود اما عرض نکردم این مطالب تکذیب می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه اما روز سه‌شنبه مطلب کیهان را تکذیب کرد و گفت: «برداشت‌های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقیق منتشر نشده و تیترهای بـرخی جراید فاقد صحت می‌باشد و تکذیب می‌شود» .

وقتی کمردرد وزیر امور خارجه هم ماجرا را تمام نمی‌کند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در ساعات پایانی روز سه‌شنبه در صفحه شخصی فیس بوکش به ماجرای دیدار با کمیسیون امنیت ملی مجلس و تیتر و مطلب کیهان اشاره کرد و نوشت: «باعث تاسف است که یک و نیم ساعت بحث جدی، صمیمانه و خصوصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیرقابل نقل خواهد ماند، در چندجمله خلاصه شد که هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت و به مطبوعات درز داده شد. بدتر از آن افرادی که خود را قاضی صداقت بنده دانسته و با تیتر کوچک صداقت مرا می‌ستایند، با بزرگترین تیتر ممکن جمله‌ای را از من به عنوان نقل قول مستقیم از بنده منتشر کردند که با آنچه گفته بودم مطابقت نداشت. جالب آنجاست که کسانی که ادعای ولایتمداری دارند جلوتر از رهبری حرکت می‌کنند و هیچ از خود نمی‌پرسند که اگر ایشان مصلحت می‌دیدند خودشان مصادیق را روشن می‌فرمودند».

وزیر امور خارجه ایران که بعد از دیدن مطلب کیهان دچار کمردرد شدید شده و ساعاتی را در بیمارستان گذرانده بود، در ادامه پست خود با اشاره به کسانی که مطالب جلسات محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب و “به سلیقه خود” به بیرون منتقل می‌کنند، به این افراد هشدار داد که از این پس باید تنها توقع اظهار نظر رسمی در جلسات علنی را از او داشته باشند.

روزنامه کیهان به مدیریت حسین شریعتمداری اما ماجرا را تمام نکرد. روز چهارشنبه ۱۷ مهر (۹ اکتبر) باز هم تیتر اول این روزنامه مربوط به سخنان ظریف بود: «برخورد صادقانه ظریف خط سازش را به هم ریخت».

گزارش کیهان با این جمله شروع شده بود: «اظهارات صریح و صادقانه وزیر امور خارجه در نشست کمیسیون تخصصی مجلس، موجب شوک بی‌سابقه در حلقه افراطیون و پدرخوانده‌های خط سازش با آمریکا شده است».

روزنامه کیهان در گزارش روز سه‌شنبه خود هیچ اشاره‌ای به منبع خبر خود نکرده بود اما روز چهارشنبه نوشته است که منبع خبری او گفت و گوی محمد حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با باشگاه خبرنگاران جوان بوده که فایل صوتی آن هم موجود است.

باشگاه خبرنگاران جوان که به صدا و سیمای جمهوری اسلامی وابسته است به نوشته روزنامه کیهان روز یک‌شنبه متن گفت و گو با آقای نقوی را منتشر کرده است.

نویسنده گزارش کیهان سپس به سخنان نقوی در تکذیب خبر کیهان اشاره کرده و نوشته است: «دقت در اظهارنظر آقای نقوی نشان می‌دهد ایشان علی‌رغم فشارهای وارده حاضر نشده اظهارات قبلی خود درباره سخنان دکتر ظریف را تکذیب کند و ظاهراً برای فرار از فشارها به همین اندازه اکتفا کرده که مطلب کیهان “در گزارش کتبی کمیسیون نیامده است” و این در حالی است که کیهان خبر خود را براساس گزارش مکتوب این کمیسیون تنظیم نکرده بلکه اظهارات صریح آقای نقوی مبنای خبر کیهان بوده است».

نمایندگان مجلس چه می‌گویند

روزنامه کیهان از قول یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، بار دیگر سخنان ظریف را تایید کرده و از قول جواد کریمی قدوسی نوشته است: «وزیرخارجه مشخصا به دو اقدام هیئت ایرانی در سفر به نیویورک اشاره و تاکید کرد که مکالمه تلفنی آقای روحانی با رئیس‌جمهور آمریکا و طولانی شدن مذاکرات من و وزیرخارجه آمریکا نابجا بوده است».

این نماینده مجلس سپس به کیهان گفته که احتمالا تکذیب این سخنان از سوی وزیر امور خارجه به دلیل فشارهایی بوده که بر او وارد شده است.

کیهان سپس سراغ نایب رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس رفته و از قول او نیز تصریح کرده که آقای ظریف مکالمه تلفنی با اوباما را یکی از موارد نابجای سفر آمریکا معرفی کرده است.

منصور حقیقت‌پور همچنین به کیهان گفته: «وزیر امور خارجه در این جلسه به نمایندگان گفت که آمریکایی‌ها باید قدم‌های زیادی برمی‌داشتند و بعد ما به تلفن آنها پاسخ می‌دادیم».

خبرگزاری ایسنا نیز سراغ چند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس رفته و نظر آنان را درباره اظهارات ظریف جویا شده است. احمدرضا دستغیب نایب رئيس این کمیسیون از جمله کسانی است که از سوی ایسنا مورد پرسش قرار گرفته است.

وی درباره سخنان ظریف گفته است: «آقای ظریف در این جلسه توضیحاتی دادند که سفر نقاط مثبت فراوانی داشته ولی طبیعتا برخی قسمت‌های سفر هم مورد نقد و تذکر رهبری است. لازم است نه مطلقا خوش‌بینانه به این سفر نگاه کنیم و آن را پیروزی ملی بدانیم و نگاه افراطی به آن داشته باشیم و نه اینکه سرد و منفی به این سفر بنگریم که دستاوردهای آن را هم تحت‌الشعاع قرار دهیم. بنابراین رسانه‌ها باید خیلی به این مساله دقت کنند زیرا توصیه رهبری هم این است که در نقد، نکات مثبت نیز مورد اشاره قرار گیرد».

باقر حسینی نماینده دیگر مجلس نیز در گفت و گو با ایسنتا گفته است: «آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت گفتند به نظرم طولانی شدن صحبت من با جان کری و مکالمه تلفنی با اوباما جزو مواردی است که مقام معظم رهبری آن را نابجا دانستند».
در هر صورت هنوز مشخص نشده که آیا این سخنان از سوی وزیر امور خارجه بیان شده ولی قرار بر انتشار عمومی آن نبوده است یا آنکه اصلا چنین جملاتی از سوی جواد ظریف گفته نشده است.

 

منبع: دویچه وله فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *