اختلاف اوباما و اردوغان درباره سوریه

یک روزنامه آمریکایی از اختلافاتی که در یک نشست مشترک بین نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه بروز کرده بود، پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی امروز، پنجشنبه در گزارشی از یک اختلاف علنی نشده بین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه درباره تحولات سوریه پرده برداشت.

 

سوریه

 

بر اساس این گزارش، باراک اوباما در خلال «دیداری سخت» با نخست وزیر ترکیه با رویکرد این کشور مبنی بر حمایت از تمامی مخالفان مسلح سوریه مخالفت کرد.

این دیدار در ماه مه میلادی صورت گرفته بود که اردوغان به آمریکا سفر کرده و با رئیس جمهور آمریکا گفت وگویی درباره تحولات سوریه داشت. این دو مقام پس از پایان این دیدار بر نقاط مشترکشان تأکید کردند حال آنکه بین آنها اختلاف هایی درباره نحوه تجهیز مخالفان مسلح سوریه وجود داشته است.

طبق آنچه برخی مقامات آمریکا به این روزنامه گفته اند اوباما در این دیدار که پشت درهای بسته انجام شده سخنانی بر زبان آورده که از لحاظ رک و بی پرده بودن بی سابقه بوده است: «آمریکا فکر می کند ترکیه اجازه می دهد هر نوع تسلیحات و هر شورشی وارد سوریه شوند و گاهی تسلیحات به دست شورشی هایی بیفتد که نباید بیفتد؛ یعنی جهادگراهای غرب ستیز».

در این دیدار کاخ سفید طرف ترک این سخنان اوباما مبنی بر اینکه آنها از گروه های افراطی در سوریه حمایت می کنند را رد کرد و از آمریکا خواست رویکرد تهاجمی تری در تسلیح مخالفان سوری داشته باشد.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال شخصی که باعث اختلاف آمریکا با ترکیه در مسائل مرتبط با سوریه شده، «هاکان فیدان»، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه است که در رأس تلاشها برای تجهیز تسلیحاتی شورشی های مسلح بشار اسد قرار دارد.

وال استریت ژورنال افزود فیدان تلاشی مخفیانه برای بالا بردن توانایی های مخالفان مسلح سوری از طریق تجهیز تسلیحاتی آنها به راه انداخته است. وی اجازه ورود سلاح ها، پول و حمایت های لجستیکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای معارضان فعال در شمال سوریه که جزو گروه های افراطی هستند را داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *