نگرانی اصولگرایان از رابطه ایران و امریکا

با آغاز مذاکرات محدود مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای تهران٬ نگرانی‌ها از احتمال بیشتر شدن شکاف میان مردم و حاکمیت بر سر رابطه با ایالات متحده در بین مقام‌های جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

 

امریکا
روحانیون و نظامیان حاکم بر ایران پس از استقبال مردم از بهبود نسبی رابطه ایران و آمریکا٬ نگران افزایش مطالبات شهروندان از آن‌ها برای برقراری رابطه رسمی با ایالات متحده آمریکا شده‌اند.
گفتگوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما پس از ۳۴ سال علاوه بر ایجاد شکاف در حاکمیت٬ منجر به نمایان شدن میزان و شدت اختلاف دیدگاه‌های مردم ایران با مقام‌های تصمیم‌گیر جمهوری اسلامی شده است.
اکبر هاشمی رفسنجانی پس از انجام این گفتگو با نقل قولی از روح‌الله خمینی به طور تلویحی خواستار حذف شعار «مرگ بر آمریکا» شده که این مساله منجر به تشدید جدال‌های داخلی در ایران شده است.
محافظه‌کاران تندرو و حامیان علی خامنه‌ای در دو هفته گذشته هاشمی رفسنجانی را متهم به «جعل» نفل قول‌هایی از آقای خمینی کرده و حملات گسترده‌ای علیه وی سازماندهی کرده‌اند.
آن‌ها در یادداشت‌ها٬ سخنرانی‌ها و تحلیل‌های خود اعلام کرده‌اند که تلاش‌های هاشمی از یک‌سو و مقام‌های آمریکا از سویی دیگر برای برقراری رابطه٬ در جهت ایجاد شکاف در میان مردم ایران صورت می‌گیرد.
حسین ‌الله‌کرم٬ رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله در این‌باره گفته اوباما و دوستانش طرحی دارند {رابطه با آمریکا} براساس آن میان مردم ایران دو دستگی شده و «نافرمانی مدنی» به راه بیفتد.
اسماعیل کوثری٬ عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به سایت «بی‌باک نیوز» گفته که «آمریکا به دنبال تفرقه افکنی بین مردم و مسئولین ایرانی است.»
احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران و محمدرضا نقدی٬ رئیس سازمان بسیج نیز در روز‌های اخیر گفته‌اند مذاکرات ایران با آمریکا باید متکی بر «انسجام» و «استحکام» ملی و داخلی صورت بگیرد.
به نظر می‌رسد منظور این افراد از «انسجام ملی»٬ ضرورت هماهنگی مردم و سایر مقام‌های دولتی با علی خامنه‌ای در زمینه سیاست خارجی به خصوص آغاز گفتگو‌ها با آمریکا باشد.
این دسته از محافظه‌کاران تندرو با توجه به پیروزی حسن روحانی در انتخابات٬ نگران هستند دولت و مردم بر سر مذاکره با آمریکا در یک‌سو و رهبر جمهوری اسلامی و حامیانش در سویی دیگر قرار بگیرند.
به علت همین نگرانی است که گروهی از آن‌ها در دو هفته گذشته بار‌ها از تصمیم دولت یازدهم برای انجام نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا خشمگین شده و با آن مخالفت کرده‌اند.
در تازه‌ترین این مخالفت‌ها با بهبود رابطه با آمریکا محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران انتقاد‌هایی متوجه حامیان این رابطه به خصوص اکبر هاشمی رفسنجانی کرده است.
جعفری بی‌آنکه به نام هاشمی رفسنجانی اشاره کند٬ وی را متهم به تحریف نظرات روح‌الله خمینی درباره آمریکا کرده است.
جعفری گفته که «مردم دست کسانی را که ادعا می‌کنند حضرت امام موافق تعطیلی شعار مرگ بر آمریکا بودند خوانده‌اند و فریب آنان را نخواهند خورد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *