جان کری: دریچه دیپلماسی با ایران رو به باز شدن است

جان کری وزير امور خارجه آمريکا، با اشاره به باز بودن پنجره ديپلماسی در قبال ايران گفته است که توافق نکردن با ايران، بهتر از يک مصالحه ضعيف و ناکافی با اين کشور است.

 

جان کری

 

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای کری اين اظهارات را در جريان سخنرانی خود از لندن برای کنفرانس کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل (آيپک) در کاليفرنيا بيان کرده است. این سخنرانی از طريق ویدئو کنفرانس انجام شده است.

آسوشتیدپرس می گوید، وزارت امور خارجه آمريکا بخشی هايی از اين سخنرانی را منتشر کرده است.

طبق این گزارش آقای کری گفته است: «در حالی که در پی حل مسالمت آميز مساله برنامه هسته ای ايران هستيم، بايد حرف ها با اقدامات منطبق باشد. در هر توافقی با ايران ما مساله امنيت اسرائيل را مد نظر خواهيم داشت. ما ضرورت قطعيت، شفافيت و پاسخگويی را در چنين روندی مد نظر داريم. و قاطعانه باور داريم توافق نکردن با ايران، بهتر از يک توافق ضعيف و بد است.»

آقای کری همچنین در آستانه دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز یکشنبه در لندن با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در خصوص برنامه هسته ای ايران، مصر و سوريه مذاکره کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا مذاکرات جان کری و کاترين اشتون را «بسيار سازنده» خوانده است.

به گزارش رادیوفردا،ايران و گروه ۱+۵ در روز های ۱۵ و۱۶ اکتبر (سه شنبه و چهارشنبه) در ژنو سوئيس در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت وگو می کنند.

پيشتر در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ۴ مهرماه ديداری بين محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، و وزيران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ انجام شد، اما اين نخستين بار است که دولت حسن روحانی قرار است پيشنهاد خود برای حل مناقشه هسته ای اين کشور ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با تغيير ات در ايران اميدورای هايی در خصوص دست يافتن به راه حلی در جريان مذاکره ژنو به وجود آمده است.

به گزارش رسانه های ايران اين کشور قصد دارد در مذاکرات «ژنو» طرح پيشنهادی تازه خود را، مشتمل بر سه بخش، به طرف اعضای گروه ۱+۵ ارائه کند.

به گزارش خبرگزرای مهر، اين پيشنهاد جديد «در گام نخست نيز گام‌های هر طرف برای دستيابی به توافق نهايی را مشخص کرده اما در قياس با مذاکرات قبلی اين گام‌ها متوازن و با در نظر گرفتن نگرانی‌های گروه ۱+۵ است که قابليت عملياتی شدن دارد.»

محمد جواد طريف قرار است در جلسه افتتاحيه اين مذاکرات شرکت کنند و پس از آن عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بين الملل وزير امور خارجه ايران، مسئوليت ادامه مذاکرات ايران را برعهده خواهد داشت.

در همين زمينه، يک منبع نزديک به هيات مذاکره کننده هسته ای ايران روز جمعه گفته بود، ايران در سطح وزير امور خارجه در مذاکرات ژنو شرکت دارد و مسئول هيات ايرانی محمدجواد ظريف است.

اين منبع آگاه گفته بود که محمد جواد ظريف دوشنبه شب و پيش از آغاز دور جديد گفت‌و‌گوهای ايران و ۱+۵ در ضيافت شام کاترين اشتون در ژنو شرکت می کند و احتمالا وی در اين ضيافت يا افتتاحيه مذاکرات سه‌شنبه طرح پيشنهادی جديد ايران را به اعضای گروه ۱+۵ ارائه کند.

این در حالی است که عباس عراقچی روز یک‌شنبه گفت که ایران قصد ندارد با گزینه انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود به خارج از کشور موافقت کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای عراقچی تصریح کرده است: «ما در مورد حجم، سطح، و روش‌های غنی‌سازی گفت‌وگو خواهیم کرد اما حمل مواد (غنی‌شده) به خارج برای ایران جزو خطوط قرمز است.»

در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد ايران و اعضای گروه ۱+۵ مذاکرات متعددی را انجام دادند، اما اين مذاکرات نتيجه برای حل مناقشه هسته ای ايران در پی نداشت.

آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵ در تلاشند تا به راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *