اولین روز نشست مذاکرات هسته ای در ژنو پایان یافت

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با ۱+۵، فضای مذاکرات جاری هسته‌ای در ژنو را مثبت ارزیابی کرده و سخنگوی اتحادیه اروپا نیز طرح پیشنهادی جدید ایران را «بسیار مفید» توصیف کرده‌است.

 

مذاکره
به گزارش خبرگزاری رویترز، مایکل مان روز سه‌شنبه گفت که «ما امروز صبح ارائه توضیحات (طرح پیشنهادی) را از آقای ظریف شنیدیم و بسیار مفید بود. گفت‌وگوها امروز بعد از ظهر ادامه می‌یابد و ما جزئیات بیشتری را بررسی خواهیم کرد».

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی نیز خبر داده است که «واکنش اولیه ۱+۵ به طرح پیشنهادی جدید ایران نیز مثبت بود.»

بنا بر این گزارش، وی افزود که «آن‌ها پیشنهاد ما را شنیدند و از روحیه تعامل‌گرایانه و جدیت ایران استقبال کردند و قرار شد تا درباره جزئیات بیشتر صحبت کنیم.»

مذاکرات دو روزه هسته‌ای ژنو روز سه‌شنبه ۲۳ مهر میان ایران و شش قدرت جهانی آغاز شد و در نشست افتتاحیه آن محمد جواد ظریف، رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی بسته پیشنهادی ایران با عنوان «مذاکرات ژنو پایانی بر یک بحران غیرضروری و آغاز افق‌های جدید» را به طرف‌های مذاکره ارائه کرد.

عباس عراقچی خبر می‌دهد که قرار است مذاکرات عصر سه‌شنبه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی میان معاونان وزیران خارجه دو طرف و بدون حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ادامه یابد.

محتوای بسته پیشنهادی

عباس عراقچی روز سه‌شنبه گفت که «طرح ایران محرمانه خواهد بود و باقی می‌ماند تا مذاکرات به نتیجه برسد و این مسئله با ۱+۵ هم توافق شد.»

با این حال او توضیحاتی در مورد این طرح داد و از جمله گفت که «برای مذاکرات یک هدف مشترک در طرح ایران تعیین شده است، امری که در مذاکرات گذشته وجود نداشت و هر یک از دو طرف هدف خاص خود را دنبال می‌کردند که متفاوت بود.»

به گفته او، در این طرح از یک‌سو «ادامه غنی‌سازی برای ایران و برخورداری از تاسیسات هسته‌ای‌اش شامل راکتورهای تحقیقاتی» مطرح شده و از سوی دیگر «شفافیت و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.»

عباس عراقچی افزود که «لغو جامع و کامل همه تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه شورای امنیت» و «برخورداری از جدول زمانی درباره اقدامات فوق» از دیگر بندهای درج شده در طرح پیشنهادی ایران هستند.

وی تاکید کرد که در این طرح، گام اول برای یک دوره شش ماه در نظر گرفته شده است که می‌تواند در صورت آمادگی از این زمان هم کمتر شود.

آقای عراقچی هم‌چنین گفت که وجود مکانیزمی نظارتی برای نظارت بر اجرای توافق‌ها که می‌تواند شامل یک کمیسیون مشترک بین ایران و ۱+۵ باشد امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف، مذاكره‌كننده ارشد هسته‌ای ایران، روز دوشنبه در توضیحات مربوط به طرح ایران گفت که مبنای این طرح، بحث زمان است.

وی افزود: «یکی از روش‌هایی که ایجاد اعتماد می‌کند این است که زمان را باز نگذاریم و در یک بازه زمانی محدود، مذاکرات را پیش ببریم تا هیچ یک از طرف‌ها تصور نکنند می‌توانند با وقت‌کشی برخی اهداف جانبی‌شان را به پیش ببرند.»

دیدار با طرف آمریکایی

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش در پاسخ به این پرسش که طرف آمریکایی پیشنهاد ملاقات با طرف ایرانی را مطرح کرده است گفت: «درخواست ملاقات‌های دو جانبه در حاشیه چنین نشست‌هایی معمول است اما تاکنون نه ما و نه طرف آمریکایی این درخواست را نداشتیم.»

وی درباره حضور یک کارشناس تحریم در هیات آمریکایی گفت: «طبق آن چه در جلسه صبح عنوان شد یک کارشناس تحریم و یک کارشناس مسایل اقتصادی در هیات آمریکا حضور دارند که البته در نشست صبح این دو حضور نداشتند و احتمالا در نشست عصر حاضر شوند.»

عراقچی دراین باره اضافه کرد: «مشهور است که این دو تن برای بحث و بررسی بر سر ورود به بحث لغو تحریم‌ها هستند.»

خبرگزاری رویترز پیش از این خبر داده بود که هیات اعزامی ایالات متحده به گفت‌وگوهای این هفته در ژنو شامل یکی از کارشناسان اصلی آمریکا در امور مربوط به تحریم نیز می‌شود.

به نوشته این خبرگزاری، این امر می‌تواند نشانه آن باشد که «واشینگتن شاید بیش از گذشته روش‌های کاستن از تحریم‌ها علیه ایران را در دست بررسی دارد.»

جان کری وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه با اشاره به باز بودن پنجره ديپلماسی در قبال ايران گفت که توافق نکردن با ايران، بهتر از يک مصالحه ضعيف و ناکافی با اين کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *