انتقاد رفسنجانی از «جعبه سانسور» تلویزیون و فضای امنیتی دانشگاه‌ها

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، از جو امنیتی در دانشگاه‌های کشور و سانسور اخبار در رادیو و تلویزیون دولتی ایران انتقاد کرد و خواستار تغییر فضا شد.

 

هاشمی رفسنجانی

 

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای هاشمی که اکنون در استان کرمانشاه به‌ سر می‌برد یک روز پس از سخنرانی نیمه‌تمام خود در این استان که به اغتشاش انجامید، این بار فضای دانشگاه‌های کشور را امنیتی خواند و رادیو و تلویزیون دولتی ایران را نیز «جعبه سانسور» نامید.

به گفته او، دانشگاه‌ها باید از «قید و بند امنیتی» رها شوند و دیگر «دانشجوی اخراجی و ستاره‌دار» وجود نداشته باشد.

وی همچنین گفت: «مردم ایران نیز دیگر تحت تاثیر صدا و سیما و جعبه‌ای که مطالب را با سانسور به مردم تحویل می‌دهد نیستند، بلکه ایرانیان آگاه شده‌اند و عقل خود را دست جعبه‌ای که سانسور می‌کند نمی‌دهند.»

آقای هاشمی رفسنجانی در سال‌های گذشته به دفعات بر ضرورت اطلاع‌رسانی بدون سانسور در کشور تاکید کرده و از آن جمله رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک را «امری مبارک» برای جهان نامیده، در حالی که فیس‌بوک در ایران تحت سانسور دولتی قرار دارد و فیلتر است.

اما سفر اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کرمانشاه با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است، به‌ طوری که روز دوشنبه، ۲۲ مهر، یکی از سخنرانی‌های او به خاطر شعارهای پی در پی «مرگ بر آمریکا» ناتمام ماند.

این ماجرا در پی بازنشر خاطرات آقای هاشمی در پایگاه اطلاع‌رسانی او به وقوع پیوست که ادعا می‌کرد آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، با حذف شعار علیه آمریکا و شوروی سابق در رسانه‌های دولتی موافق بود.

آقای رفسنجانی ساعاتی پس از این سخنرانی نیمه‌تمام به‌ طور غیرمستقیم دولت پیشین ایران را مسئول این رویداد دانست و از ترویج «افراطی‌گری» در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد.

او در سخنرانی روز سه‌شنبه خود نیز نسبت به حکومت بر مردم با «زور و تهدید» هشدار داد و گفت: «ممکن است بتوان با زور و تهدید مردم را آرام نگه داشت، اما این خلاف فطرت انسان است؛ این آرامش ساختگی همیشه یکنواخت نیست و جزر و مد دارد.»

وی در نهایت تاکید کرد که «با تعصب و لجاجت و دروغ‌گویی نمی‌توان جلوی آگاهی ملت را گرفت و این که هیچ لجوج و دروغ‌گویی در دنیای امروز پیروز نمی‌شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *