نتانیاهو هنوز بر محکوم کردن ایران پافشاری می کند

مترجم: الیناز شیرازی

منبع: نیویورک تایمز

نتانیاهو

نتانیاهو که فرزند یک تاریخ دان است اغلب گله مند است که حافظه تاریخی مردم فقط تا زمان صرف صبحانه قد می دهد. اما وقتی خودش در تلاش بود تا توجه دنیا را با استفاده از متون قدیمی, تاریخچه هولوکاست و کتابی از حسن روحانی به برنامه هسته ای ایران جلب کند, نشان داد که چیز زیادی از تاریخ نمی داند. از آنجا که قرار است شش قدرت دنیا هفته آینده در رابطه با مساله هسته ای با رئیس جدید دولت ایران گفتگو کنند, اسرائیل ناچار است دیدگاه ژئوپولیتیک جدیدی اختیار کند. با اینکه نتانیاهو چندین یار قابل اعتماد و تنی چند از همکاران کابینه ای را از دست داده و به طور فزاینده ای در داخل و خارج تنها مانده است,. همچنان بر این موضوع پافشاری می کند که اگر مردم بیشتر بدانند, در کنارش خواهند ایستاد. او در سخنرانی پنجشنبه خود اظهار داشت: “شما تاریخ می خوانید تا حال را دریابید و آینده را به وسیله آن ترسیم نمایید. تاریخ یک نقشه است. می دانید نقشه چیست؟ یک نقشه کریستاله کردن مسیرهای اصلی مورد نیاز برای رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر است”. او همچنین تلاش می کند در سخنرانیهایش با حملات رعدآسای رسانه ای از آنچه که یک “معامله بد” با ایران می نامد جلوگیری کند.نتانیاهو همچنان برموضع توقف غنی سازی اورانیوم وعدم کاهش تحریمهای اعمال شده به تحریک اسرائیل بر ایران اصرار می ورزد. اما به نظر می رسد اجماع غرب بر یک معامله دیپلماتیک با ایران می باشد و اسرائیل مجبور به مصالحه بر سر این موضوع با غرب است.

چنین انزوایی برای مردی با دوستان شخصی انگشت شمار و متحدان اندک که هرگز در بیان نظریه “تمایل اسرائیل در دفاع از خودش ” کوتاهی نمی کند پدیده ای جدید و بسیار سخت است.

میشل باراک که از اوایل 1990 به عنوان مشاور سیاسی بیت المقدس برای نتانیاهو کار کرده و او را از نزدیک می شناسد معتقد است که نتانیاهو همیشه مایل است که مصیبت را پیش بینی, و با ترسی که در مردم ایجاد می کند آنها را متقاعد به انجام کاری کند. مشکل نتانیاهو در حال حاضر این است که ابتکار حرکت را از دست داده. پیام او روشن است. سخنش تغییر نکرده. موقعیت هم مانند گذشته است اما دیدگاه افراد تغییر کرده است. موقعیت او در حال حاضر مانند شخصی است که در یک اتاق تاریک با چراغ قوه قرار دارد.

در آغاز دور سوم نخست وزیری, نتانیاهو, مراقب بود تا رودرروی آمریکا قرار نگیرد در حالیکه موضعش در مورد ایران, سوریه, مصر و فرایند صلح فلسطین کاملا متفاوت بود. این تفاوت دو سال پیش در موقع سخنرانی اوباما در مقابل خبرنگاران در کاخ سفید بیشتر آشکار شد. هر دو رهبر 3 ساعت (یک ساعت بیشتر از برنامه تعیین شده) رابا هم سپری کردند. تحلیلگران مذاکره را دوستانه ارزیابی کردند. در میان هرج و مرج حاکم بر خاورمیانه, مقامات اسرائیل و آمریکا روابطشان را نزدیکتر از همیشه خواندند. نتانیاهو در پایان این دیدار اظهار داشت “درک متقابل میان ما عمیق و در نوع خود بی نظیر است”:. “

افرادی که در روزهای اخیر با نتانیاهو ملاقات کرده اند او را یک آدم مصمم ارزیابی میکنند که بر کارش تمرکز دارد. جو حاکم بر اتاقش رعب آور نیست اما بیانگر نیاز شدید است. او پیام رسانی خود را متوقف نمیکند. تعداد مصاحبه های معمولش را از هفته ای 2 الی 3 مصاحبه با نیویورک تایمز به 9 مصاحبه افزایش داده است.

تحلیلگران سیاسی اسرائیل معتقدند نتانیاهو که فارغ التحصیل هاروارد و انستیتو تکنولوژی ماساچوست است اگرچه در عمل ضعیف نشان می دهد اما در مقابل دوربین و در موقع سخنرانی یک دیپلمات زبردست به نظر می اید. سخنرانی او در سازمان ملل شامل 50 پیش نویس بود که 45 دقیقه قبل از آغاز سخنرانی آن را با یک متن 3 صفحه ای جایگزین کرد و تیتر برجسته پایانی آن این بود: “امیدواری آینده را ترسیم می کند.و تیزبینی از آن مراقبت می کند”.

در پشت میز کار نتانیاهو در بالای قفسه ای که دانشنامه ویرایش شده توسط پدرش را در آنجا نگهداری میکند. دو عکس از دو مرد در قاب عکس می باشد. که نتانیاهو از ان ها به عنوان کسانی که خطر را پیش از وقع پیش بینی میکنند یاد می کند. یکی از آن ها وینستون چرچیل است و دیگری تئودور هرزل بنیانگزار صهیونیسم. نتانیاهو می گوید آنها خیلی بیشتر از من تنها بودند.

در یکسال گذشته نتانیاهو و همسرش سارا- که یک روانشناس است و به خاطرنظریاتش در مورد ارتباط تمام خلقیات به روشهای تربیتی دوران کودکی, مورد انتقاد بسیاری از شهروندان اسرائیلی است- جوابگوی اتهامات زیادی ازخوردن  بستنی وانیل-پسته (2800 دلار در سال),و  ارایش و مدل مو (18000 در 2012) گرفته تا, نصب تختی به مبلغ 140000 دلار درهواپیما به منظور شرکت در مراسم تشییع جنازه مارگارت تاچ, بوده اند. با این وجود, بیانات نتانیاهو علیه ایران شهرت دارد ومورد حمایت مردم می باشد. اسرائیلیها باوجود تنفری که از او دارند او را بهترین مدافع خود می دانند. بن کاسپیت-یک مقاله نویس اسرائیلی و نویسنده بیوگرافی نتانیاهو-می گوید:”وقتی همه مشغول به گفتگو در مورد گفتگوها هستند او مشغول دریافت کالای مورد نظرش است. او یک پیامبر و افشا کننده حرفه ای است. اما همیشه با بدبینی در حال تهدید کردن می باشد.”.

به نظر می رسد نتانیاهوهم درعرصه جهانی به تنهایی عمل میکند وهم در اسرائیل  میرود تا تبدیل به چهره برجسته ای شود که با انتصابش به عنوان وزیر امور خارجه مسئولیتهایش دو برابر شده است. در حال حاضر شماری از همکارانش که دارای اعتبار امنیتی بودند از کابینه رفته اند. نزدیکترین مشاورش در حزب لیکود- رن درمر , اسرائیل را ترک کرد تا سفیر این کشور در واشنگتن باشد .

او حتی منشی درازمدت خود را هم از دست داده و کهنه مشاور امنیتی اش هم به زودی او را ترک خواهد کرد. با وجود مخالفتهای روزافزون در حزب لیکود, هنوز رقیب جدی برای مشاغل رده بالا در مقابل او وجود ندارد و بحث داخلی و خانمانبرانداز حمله نظامی به ایران تقریبا ناپدید شده است.

آقای نتانیاهوبعد از عمل فدق در آگوست, 10 پوند از وزنش را از دست داده. شب جمعه شامی برای سارا و دو پسرشان (یر و آونر) تدارک دیده شده بود. بعد ازناهار او و پسر 19 ساله اش آونر برنامه هفتگی تورات خوانی را به مدت 45 دقیقه به انجام رساندند.

تاریخ برای نتانیاهو که برادرش را در شورش 1979 در فرودگاه انتب در کشور اوگاندا و در حال نجات پناهندگان از دست داده, یک مساله شخصی است. او هفته گذشته در سازمان ملل گفت که پدربزرگش بعد از زخمی شدن توسط یک اوباش ضد سامی در اواخر قرن 19 در اروپا سوگند یاد کرده تا به ایجاد یک کشور یهودی کمک کند.

روی دیوار محل کارش نقشه ای نصب شده که نام ایران به بزرگی در مرکز آن جلوه نمایی می کند. ایران اولویت آقای نتانیاهو است. در سال 1996 در اولین سخنرانی بعد ازرسیدن به سمت نخست وزیری با وسواس در مورد ایران هسته ای هشدار داد… در طی سه سال بعد از آن نیز او سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را ترغیب به تمرکز بر روی تهران کرد. به عنوان  رهبراسرائیل در فاصله سالهای 2006-2009 تمام تلاشش را برای خالی کردن صندوق پول آمریکا از سرمایه حاصل از داد و ستدد با ایران به کار برد. وقتی در سال 2009 دوباره در اسرائیل به قدرت رسید هدایت تحریمها علیه ایران را به عهده گرفت و به طور یکجانبه ایران را تهدید به حمله نظامی کرد.

منتقدان و ستایندگان او هر دو از او به عنوان پیام آور جنگ صلیبی یاد می کنند. نتانیاهو مذهبی نیست اما خودش را رهبر سرنوشت ساز می داند.

اوپنجشنبه شب گفت: ” ما برای یک هدف اینجاییم. من برای یک هدف اینجا هستم و آن دفاع از آینده یهودیهااست. که به معنی دفاع از دولت یهودیهاست. دفاع از آن در مقابل قدرت هسته ای ایران”.

من اجازه نمیدهم این اتفاق بیفتد. این اتفاق رخ نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *