نیویورک تایمز: طرح آمریکا برای آزادسازی تدریجی سرمایه‌های ایران

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد در دولت ایالات متحده نوشت از آنجا که دور نخست مذاکرات هسته‌ای با ایران «امیدبخش» بوده است، آمریکا طرح کاهش تحریم‌های تهران و آزادسازی تدریجی اموال آن را در دست بررسی دارد، طرحی که در صورت محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران اجرایی خواهد شد.

 

مجلس سنا

 

بر اساس این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۲۵ مهر، منتشر شد، دولت آمریکا در طرح کاهش تحریم‌های ایران پیش‌بینی کرده که چندین میلیارد دلار از وجوه بلوکه شده ایران را آزاد سازد، اما این وجوه به صورت قسطی آزاد خواهد شود تا از مخاطرات سیاسی و دیپلماتیک لغو تحریم‌ها اجتناب شود.

نیویورک تایمز سپس به نقل از منبع دولتی خود می‌نویسد که چنین طرحی به دولت باراک اوباما اجازه می‌دهد در مواجهه با پیشنهادات ایران در مذاکرات انعطاف داشته باشد، در عین حال که تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را نیز لغو نخواهد کرد.

تنها یک روز قبل از این گزارش، وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز از امکان کاهش تحریم‌ها در ازای محدود شدن برنامه اتمی ایران سخن گفته بود. اما چنان‌ چه سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرده واشینگتن و تهران توافقی ندارند چه تحریم‌هایی باید لغو شود، اگر قرار بر لغو تحریم‌ها باشد.

با این حال دور نخست مذاکرات هسته‌ای مقامات دولت حسن روحانی با گروه ۱+۵ در ژنو امیدها را نسبت به دستیابی به توافق میان طرفین تا حدی افزایش داده است. کاخ سفید طرح ایران برای حل و فصل این مناقشه را «مفید و جدی» توصیف کرده است.

نیویورک تایمز هم به نقل از مقامات دولت آمریکا می‌نویسد که نمایندگان ایران نسبت به مذاکرات پیشین «صادقانه‌تر و روراست‌تر» برخورد کرده‌اند، به‌ویژه در مذاکرات مستقیمی که با وندی شرمن، نماینده ارشد ایالات متحده، داشته‌اند.

این مقامات ایالات متحده همچنین گفته‌اند که دولت آمریکا از سنا خواهد خواست که رای‌گیری درباره طرح جدید تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران را تا پس از دور بعدی مذاکرات که اواسط آبان‌ماه برگزار می‌شود، متوقف سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *