نصب بنرهای تبلیغاتی در تهران برای «تخریب» مذاکرات ایران و آمریکا

بنرهایی که به نظر می‌رسد هدف از آنها، «تخریب» مذاکرات ایران و آمریکا باشد، از روز دوشنبه در اکثر تقاطع‌ها و خیابان‌های تهران نصب شده‌اند.

این بنر‌ها که «صداقت آمریکایی» عنوان گرفته‌اند، به نظر می‌رسد حاوی این پیام باشند که مذاکره با آمریکا سودی ندارد چرا که آمریکایی‌ها «فاقد صداقت» هستند.

 

بنر

به گزارش رادیو فردا این بنر‌ها چند روز پس از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در ژنو در خیابان‌های تهران نصب شده‌اند؛ مذاکراتی که از سوی طرف‌های غربی و حتی آمریکایی‌ها «جدی» و «مفید» توصیف شده و قرار است در هفته‌های آینده، ادامه یابد.

در جریان این مذاکرات، هیئت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی با یکدیگر جداگانه دیدار و گفت‌و‌گو داشتند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

سایت آینده در این باره گزارش داده است که «بعد از ماجرای کفش پراکنی در فرودگاه مهرآباد، فشارهای سنگین برخی رسانه‌های وابسته به بیت‌المال و اقدامات سبک برخی از نمایندگان مجلس در هجمه به تیم مذاکره کننده هسته‌ای، این بار شهرداری تهران هم ظاهرا وارد فضای دیپلماسی شده و دامن زدن به فشار تبلیغاتی بر تیم مذاکره کننده وارد شده است.»

در جریان حضور هیئت ایرانی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت‌و‌گوهای دو جانبه‌ای میان مقام‌های آمریکایی و ایرانی صورت گرفت.

هنگام حرکت روحانی به سمت فرودگاه نیویورک برای بازگشت به ایران، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی با او گفت‌و‌گو کرد. این اولین گفت‌و‌گوی روسای جمهوری دو کشور پس از ۳۴ قطع رابطه است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در جلسه وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ در نیویورک که برای بحث بر سر پرونده هسته‌ای ایران برگزار شده بود، شرکت کرد؛ جلسه‌ای که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در آن حضور داشت. پس از جلسه ظریف و کری، گفت‌و‌گوی در جانبه کوتاهی داشند.

این اقدامات دولت روحانی، خشم برخی جریان‌های اصولگرا در داخل ایران را برانگیخته است.

پس از بازگشت حسن روحانی در ایران و خروجش از فرودگاه مهرآباد در میان استقبال صد‌ها نفر از هوادارانش، گروهی هم علیه او شعار داده و به سمت خودروی رئیس جمهوری حمله کردند.

سایت آینده در تشریح تصاویر یکی از بنرهای نصب شده نوشته است که یکی از بیلبورد‌ها «دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی را پشت میز مذاکره نشان می‌داد و در کنار فرد آمریکایی یک سگ وحشی نشسته است.»

این گزارش می‌افزاید: «بررسی دقیق این طرح و ریش پروفسوری مذاکره کننده ایرانی هم می‌تواند دارای بار معنایی خاص باشد.»

اشاره این گزارش به نوع آرایش صورت محمد جواد ظریف است که او نیز ریش پروفسوری می‌گذارد.

سایت تابناک هم با انتشار فیلمی از تقاطع‌ها و خیابان‌های تهران، به تشریح برخی از بنر‌ها پرداخته و نوشته است: «در یکی از این تصاویر، یک سوی میز مذاکره شخصی با کت و شلوار نظامی مقابل شخصی با ریش پرفسوری نشسته و ظاهراً اشاره مستقیمی به مذاکرات اخیر دارد. در تصویر دیگر دستی برای گرفتن دستی دیگر دراز شده که به دست شیطان تعبیر شده و در تصویر سومی که بیشتر در سطح پایتخت دیده می‌شود، مردی به همراه سگ وحشی پای میز مذاکره نشسته است.»

البته برخی مقام‌ها و رسانه‌های اصولگرا به ویژه روزنامه کیهان هم از تیم دولت انتقاد کردند. آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با اعلام حمایت از سیاست‌های خارجی روحانی، برخی اقدام‌ها در نیویورک را «به جا» ندانست؛ اگر وی چه مصداقی برای این اقدام‌ها بیان نکرد. اما همین سخن، تفسیرهای بسیاری را در پی داشت.

طراح و نصاب بنر‌ها

آن گونه که بر روی بنر‌ها نوشته شده است، طراح و تهیه کننده آنها «سازمان هنری اوج» ‌است که یک تشکل غیر دولتی به شمار می‌آید.

به گزارش سایت تابناک، مدیر عامل این سازمان را فردی با نام احسان محمد حسنی بر عهده دارد. محمد حسنی پیش از این درباره موسسه خود گفته بود: «سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تشکل مردم نهاد و تخصصی مردمی است که توسط  ان جی او ها تشکیل شده و هزینه آن و اعتبارات تولیدات خود را با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تأمین می‌کند و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد.»

اما هرشخص یا گروهی که مسئول تهیه بنر‌ها باشد، نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر آن هم با این وسعت، بدون هماهنگی شهرداری، امکان پذیر نیست.

این در حالی است که در زمان مبارزه‌های انتخاباتی، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، تصریح کرده بود: آمریکا «تابو و خط قرمز» نیست و «با آمریکا جایی که لازم باشد حتما مذاکره می کنیم.

تابناک در این باره تاکید کرده است: «اما آنچه مسلم است این بنر‌ها که سطح شهر را ‌کامل پوشش داده، با هماهنگی نهادهای متولی تبلیغات شهری در سطح پایتخت نصب شده است.»

سایت آینده هم با اشاره به این مساله نوشته است: «این در حالی است که دکتر قالیباف، شهردار تهران در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، در مصاحبه‌ها و مناظرات در پاسخ به اینکه برنامه شما برای دیپلماسی و سیاست خارجی چیست، همواره می‌گفت این موضوع در حیطه اختیارات ریاست جمهوری نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *