جنگ بی پایان, رنج بی پایان

مترجم: الیناز شیرازی

منبع: نیویورک تایمز

 

به تهدیداتی که شهروندان سوری به دلیل جنگ داخلی سوریه با آن مواجه هستند، بیماری فلج اطفال که کودکان را تهدید می کند نیز اضافه کنید.

این بخشی از آن چیزی است که مقامات آمریکا می گویند می تواند بزرگترین فاجعه بشریت بعد از سال 1994 و نسل کشی رواندا باشد که در آن 800.000 انسان کشته شدند. از زمانی که پرزیدنت بشار اسد اعتراضات مسالمت آمیز سال 2011 را سرکوب کرد، و آن را تبدیل به یک جنگ تمام عیار داخلی نمود، شهروندان سوری بهای سنگینی را پرداخت کرده اند.

در حال حاضر شمار کشته شدگان غیر نظامی و نظامی در این جنگ 115.000 نفر تخمین زده شده است. در میان سوریهایی که تاکنون از جنگ جان سالم به در برده اند، 5 میلیون پناهنده داخلی وجود دارد که در کشور خود در مناطقی که در محاصره ارتش است به دام افتاده اند. یا بی خانمانهایی که در ساختمانهای خالی، مدارس، مساجد، پارکها و خانه های آشنایان و خویشان زندگی می کنند.

غذا و داروی کمی در اختیار این افراد است و این شرایط با آمدن زمستان سخت تر هم می شود. در همین حال دو میلیون سوری دیگر نیز به ترکیه، اردن،  لبنان، عراق و مصر گریخته اند. و این به معنی آن است که یک سوم (3/1) از جمعیت سوریه زندگی خود را در جنگ باخته اند. حالا به این شرایط بحران دیگری نیز افزوده شده و آن شیوع بیماری فلج اطفال بعد از 14 سال در سوریه است. مقامات سازمان ملل بعد از کشف 10 کودک آلوده به فلج اطفال در شهر شرقی دیرالزور، شروع به واکسینه کردن 2.5 میلیون کودک در سوریه و بیش از 8 میلیون کودک در مناطق دیگر کرده اند.

لازم به ذکر است که کمپین 25 ساله سازمان بهداشت جهانی, به مقدار زیادی این ضایعه ی جهانی را ریشه کن کرده و میزان آن رابه مقدار قابل توجهی در نیجریه، افغانستان، و پاکستان کاهش داده بود. متخصصان بهداشت جهانی عقیده دارند که جهادیهایی که وارد سوریه شده اند و بر علیه اسد می جنگند وارد کنندگان این بیماری بوده اند. سازمان ملل از اعضای خود درخواست 1.5 بیلیون برای تهیه غذا، مدرسه و دارو برای سوریها کرده است. گرچه مقدار درخواستی تامین کننده نیاز حداقلی جنگ زدگان سوری است،  ولی پاسخ اعضا شرم آور بوده است.

بر اساس آمار و ارقام سازمان ملل متحد، تنها %61 پول در نظر گرفته شده برای پناهجویان خارج از سوریه و تنها %31 مبلغ مورد نیاز جنگزدگان داخل سوریه جمع آوری شده. است. چین که دومین اقتصاد برتر جهان بعد از آمریکاست تنها یک میلیون دلار و روسیه که سرشار از منابع نفت و گاز است تنها 10.3 میلیون دلار اهدا کرده اند. یک بررسی توسط آژانس کمکهای بین المللی، آکسفام آمریکا می گوید که به نسبت درآمد کشورها، فرانسه، قطر، روسیه و امارات متحده عربی بسیار کمتر از چیزی که در توانشان بوده است به سوریها کمک کرده اند.

ایالات متحده آمریکا با بیش از 4 بیلیون بزرگترین کمک کننده است،  با این حال توانش بیش از این مقدار است. (به دلیل مشکلاتی که در جمع آوری داده های قابل مقایسه وجود داشت، در این تجزیه و تحلیل کشور چین نادیده گرفته شده است). خلاصه کلام اینکه: بهترین راه برای کمک به سوریها در درجه اول پایان جنگ است. و بعد از آن بهترین راه کمک سخاوتمندانه به مردم این کشور برای کاهش درد و رنج آنهاست. و همچنین جامعه جهانی بایستی طرفین درگیر در مناقشه را در فشار قرار دهد تا مانع ارسال مواد لازم و ضروری به جنگ زدگان و آوارگان نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *