جان کری خواهان پیگیری دیپلماسی در برنامه هسته ای ایران است

مترجم: الیناز شیرازی

منبع: سایت بلومبرگ

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا معتقد است که امتناع از پیگیری دیپلماسی در مناقشه هسته ای ایران غیر مسوولانه است و از کنگره تقاضا کرد تا تلاش بیشتری برای توقف توسعه سلاحهای هسته ای انجام دهد.

جان کری

کری به تلاشهای منع گسترش سلاحهای هسته ای توسط دولت اوباما اشاره کرد و گفت: «در حالیکه آمریکا و متحدانش آماده دیدار مجدد در ژنو برای مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران هستند، بر اساس گزارش یک موسسه تحقیقاتی، کره شمالی در حال ساخت و نوسازی سایت اصلی موشکی خود می باشد.»

کری همچنین در اظهارات خود در انستیتوی صلح ایالات متحده که یک مرکز غیر وابسته به احزاب در واشنگتن است گفت: «ما نمی خواهیم در مذاکره با ایران اسیر تاکتیک ترس شویم».

در حالیکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از جزئیات گفتگو با ایران سخنی به میان نیاورد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از تمایل دولت آمریکا برای تعامل با ایران انتقاد کرد.

اوباما به محض به قدرت رسیدن در ایالات متحده، منع گسترش تسلیحات هسته ای توسط ایران را در اولویت سیاست دولت خود قرار داد و یک معاهده منع کاهش تسلیحات با روسیه به امضا رساند.

مذاکره با ایران اکنون فرصتی برای جلوگیری از گسترش سلاحهای اتمی در منطقه خلیج فارس می باشد، جایی که دشمنان ایران در صورت شکست مذاکرات می توانند خود اقدام به ساخت سلاح هسته ای کنند.

رابرت آینهورن که یک عضو ارشد در انستیتوی بروکینگز واشنگتن است می گوید: «روند مذاکره با ایران در سلامت کل برنامه منع گسترش سلاحهای هسته ای تاثیرگزار است». عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران نیز پیشتر گفته بود که کشورش امید به “نتایج خوب” در مذاکره با بازرسان بین المللی انرژی هسته ای دارد.

عراقچی با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدت یک ساعت (در تاریخ 24 اکتبر 2013) ملاقات کرد. بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به دنبال دسترسی بیشتر به مکانها و افراد مظنون به هدایت فعالیتهای هسته ای مخفی هستند.

پیشنهاد ایران

عراقچی می گوید: «ایران ” رویکرد جدیدی” را در سطوح بالاتر مذاکره با آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین که درهفتم و هشتم نوامبر در ژنو برگزار می شود، ارائه خواهد کرد.

ایران اصرار دارد که برنامه هایش دارای اهداف غیر نظامی از جمله تحقیقات پزشکی است. در حالیکه آمریکاو اسرائیل این ادعا را نمی پذیرند.

دورنمای یک راه حل مبتنی بر مذاکره بر سر موضوع برنامه اتمی ایران این است که بر خلاف نظر آمریکا و اسرائیل, به ایران حق ادامه فعالیت هسته ای اما با نظارت شدیدتر داده شود.

چندی پیش نتانیاهو گفت که کم کردن فشارها بر ایران قبل از اینکه این کشور برنامه های هسته ایش را متوقف کند یک ” اشتباه غم انگیز” است.

جان کری می گوید: توقف روند دیپلماتیک با ایران نهایت بی مسئولیتی است. او همچنین گفت: «عدم برخورد بهتر از یک برخورد بد است».

منع گسترش سلاحهای هسته ای ارزان نیست

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از خطر حزبگرایی در کنگره که تلاشهای منع سلاحهای هسته ای را تضعیف می کند ابراز نگرانی کرد.

او به توافق کاهش تسلیحات هسته ای با روسیه که به نام پیمان نامه ” استارت جدید” شناخته شده و در 20 دسامبر به تایید سنا رسید و تمایل نمایندگان جمهوریخواه در به تاخیر انداختن تصویب پیمان و از سرگیری مذاکرات با روسیه اشاره کرد و گفت: «به عنوان ملتی که آغازگر عصر هسته ای بوده ایم, بایستی متعهد به پایان دادن به آن باشیم».

او به قانونگذارانی که بیشتر به فکر بودجه هستند هشدار داد که محدود کردن گسترش سلاحهای هسته ای ارزان به دست نمی آید.

میشل اوهانلون که عضو برجسته مرکز اطلاعات و امنیت قرن 21 در بروکینگ است گفت: «پیشرفت در رابطه با برنامه هسته ای ایران فوق العاده بوده است.  هر چند که هر دو حزب (دموکرات و جمهوریخواه) در آن نقش داشته اند و به دوران ریاست جمهوری بوش باز می گردد». در ادامه گفتگو اوهانلون گفت که تا به امروز این موفقیت ناتمام مانده است.

متاسفانه در رابطه با پاکستان و کره شمالی پیشرفتها یابسیار اندک بوده یا متوقف مانده است و مسیر مذاکرات با این دو کشور از جنبه های متفاوتی دشوار است.

کره شمالی

تلاشها برای از سر گیری مذاکرات با کره شمالی متوقف مانده است چراکه پرزیدنت کیم جونگ حاضر به همکاری با آمریکا و کره جنوبی نیست و پیگیری کاهش گسترش سلاحها توسط آنها را رد می کند.

طبق گزارشی که به تازگی توسط انستیتوی آمریکا-کره در مرکز مطالعات بین المللی جان هاپکینز منتشر شده, کره شمالی در حال ساخت یک سکوی پرتاب جدید برای موشکهای متحرک است که می تواند تا اواسط 2014 تکمیل شود.

این انستیتو در 24 اکتبر 2013 گزارش داد که کره شمالی دو تونل ورودی در مرکز مطالعات اتمی اش ساخته که نشان می دهد این رژیم در حال آماده سازی خود برای انفجارهای اتمی زیرزمینی و تقویت زرادخانه های هسته ای می باشد.

پیونگ یانگ امسال برنامه های تسلیحاتی خود را با انجام سومین آزمایش هسته ای در فوریه تقویت کرد که تهدید آمریکا و کره جنوبی به حمله را در مارچ به همراه داشت. رئیس اطلاعات کره جنوبی تصدیق کرده است که کره شمالی رآکتور اصلی هسته ای خود را راه اندازی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *