دور اول مذاکرات هسته‌ای ژنو پایان یافت

دور اول از نخستین روز اجلاس هسته‌ای ژنو با ابراز امیدواری وزیر امور خارجه ایران به پیشرفت در این مذاکرات پایان یافته است.دو طرف مذاکره توافق کرده اند که طرح پیشنهادی ایران که در اجلاس قبلی ژنو در سه هفته پیش ارائه شد، مبنای مذاکرات باشد.

 

مذاکرات

 

روز پنجشنبه، ۱۶ آبان (۷ نوامبر)، حدود ساعت ۱۱ و بیست دقیقه به وقت ژنو، نشست دو روزه نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ با حضور کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا، و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مقر اروپایی سازمان ملل کار خود را آغاز کرد.

پس از افتتاح جلسه، مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه (اعضای دایم شورای امنیت) و آلمان در سطح معاونان و مقامات ارشد وزارت خارجه این کشورها تا ساعتی پس از ظهر ادامه یافت.

در پایان جلسه صبح پنجشنبه، وزیر خارجه ایران گفت که گفتگوها به خوبی برگزار شده و افزود: “در جلسه بعد از ظهر، بررسی جزئیات بیشتری را آغاز خواهیم کرد.”

وی گفت که در این مذاکرات “پیشرفت هایی به دست آمده، اما راه سختی در پیش است.”همچنین، مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون گفت که مذاکره “به خوبی آغاز شده” اما از طرح جزئیات بیشتری در این زمینه خودداری ورزید. آقای مان اظهار داشت که تمامی طرف‌ها توافق کرده‌اند از افشای جزئیات مذاکرات خودداری ورزند.

در ایران، خبرگزاری فارس به نقل از عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، نوشته است که در جریان مذاکرات صبح پنجشنبه، طرف مقابل “چارچوب پیشنهادی ایران را قبول داشت و هدف طرفین، امضای توافقنامه است.”

تغییر نگرش ایران؟اجلاس دو روزه ژنو دومین دور از مذاکره ایران و گروه ۱+۵ طی کمتر از یک ماه است. در جلسه قبلی در ماه اکتبر، وزیر امور خارجه ایران پیشنهادهایی را به طرف مقابل ارائه داد که محتوای آن نیز هنوز فاش نشده است.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تنها چند ماه پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران برگزار شد.

پیش از آن، چندین نشست بین نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفته اما به نتیجه ای نرسیده بود، در حالیکه کشورهای غربی، جمهوری اسلامی را به جدی نگرفتن این مذاکرات و تلاش برای بهره برداری از آنها برای “وقت‌کشی” متهم می‌کردند.

در مذاکرات قبلی، ظاهرا کشورهای ۱+۵ بر تمرکز گفتگوها بر پرونده هسته‌ای ایران تاکید داشتند در حالیکه نمایندگان جمهوری اسلامی صرفا برای مذاکره در مورد مسایل عمومی بین المللی و مشارکت در حل و فصل آنها ابراز آمادگی می‌کردند.

به گفته برخی ناظران، در جریان دور جدید مذاکرات، به نظر می‌رسد که برای نخستین بار طی چند سال اخیر، نشانه‌هایی از گرایش نمایندگان ایران به مذاکره در مورد جزئیات برنامه هسته‌ای کشورشان دیده می‌شود.

 

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 پس از پایان دور اول مذاکرات گفت: در این جلسه مروری بر آن چه در ژنو قبلی گذشت داشتیم و درباره نحوه ورود به ژنو 2 و دستور کار صحبت کردیم.

سید عباس عراقچی با اشاره به پیشنهاد ایران گفت که در جلسه امروز همه اعضای 1+5 بر طرح ایران و چارچوب آن تاکید کردند و جلسه کارشناسی در وین را خوب و موثر دانستند.

توافق کردیم که در 48 آینده باید وارد جزییات شویم. هم در باره هدف مشترک و هم گام اول و آخر و اقداماتی که هر دو طرف باید در گام اول انجام دهند.

وی افزود: گام اول بسیار مهم است چون ما را وارد فضای همکاری می کند و از سویی گام آخر مهم است چون چشم انداز را مشخص می کند.

این چارچوب مورد توافق است و بر آن تاکید شد و از عصر امروز وارد جزییات برای مشخص کردن اقدامات می‌شویم.

عضو تیم مذاکره کننده ایران افزود: امیدواریم در جلسه ساعت 6 بین دو طرف به تدریج به یک متن واحد برای توافق برسیم.هدف تدوین یک توافق نامه است و بر روی آن کار می کنیم و این که به نتیجه برسیم را هنوز زود است قضاوت کنیم. نه خوشبین هستم و نه بدبین اما فضای مذاکرات را که جدی و عملیاتی است مثبت ارزیابی می کنیم.

وی ادامه داد: ایران در مذاکرات جدی است و همان طور که در ژنو با پیشنهاد مشخص وارد شدیم در این مذاکرات هم جدی هستیم و تلاش داریم ایده ها به هم نزدیک شود.

وی گفت: هدف گام اول این است که به جای موضوعاتی که نمی شود ما را به هم نزدیک کند به موضوعاتی بپردازیم که ما را به هم نزدیک می کند.

ما و طرف مقابل ایده هایمان را بیان کردیم و امیدواریم در این نشست مسیر تثبیت شود که این کار سخت و زمان بر است.

وی ادامه داد: هر دو طرف باید به مجموعه اقداماتی برسند که اعتماد ساز است به همان میزان که طرف مقابل حقوق ما را به رسمیت بشناسد و تحریم ها را لغو کند ما گام بر می داریم .

این عضو تیم مذاکره کننده اظهار کرد: دیدارهای دوجانبه در راستای دیدار های رسمی است و تصمیم گرفتیم جمع را کوچک کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. مذاکرات دو جانبه در چارچوب دستور کار مذاکرات بر مبانی پیشنهاد ایران است.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که شرمن گفته گام اول را باید ایران بردارد؟ گفت: هر دو طرف گام اول را به طور مشترک و هم زمان برخواهند داشت.

عراقچی با بیان این که مذاکرات فردا ادامه خواهد داشت اظهار کرد: اختلاف ها میان دو طرف زیاد است و نزدیک شدن ایده ها کار سختی است اما دو طرف اراده این را دارندکه دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کنند.

وی گفت: یک جلسه با سه کشور اروپایی و سه جلسه با سه کشور دیگر (روسیه، چین، آمریکا) خواهیم داشت و این جلسات هم زمان نخواهد بود و ابتدا با سه کشور اروپایی این جلسه برگزار می شود.

وی درباره مکان مذاکرات بعدی ژنو را سهل‌الوصول ترین مکان برای انجام مذاکرات دانست.

عراقچی تاکید کرد: اصل تعلیق خط قرمز ایران است و غنی‌سازی حتما در ایران ادامه می‌یابد. پیشنهاد هایی که الان مطرح می شود جزئی است درباره اقداماتی که قرار است انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *