جنگ رسانه‌ای رژیم اسرائیل در موضوع هسته‌ای ایران

وزارت خارجه رژیم اسرائیل سفرا و دیپلمات های خود در حوزۀ رسانه ای و تبلیغاتی را مکلف به ارتباط فشرده با مسئولان و سردبیران و به خصوص خبرنگاران و تحلیل گران متخصص امور ایران و پیگیر مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب کرد.
اسرائیل
به گزارش «تابناک» در این ملاقات های حضوری و تماس های تلفنی اسرائیلی ها تلاش دارند تا با استناد به مفادمذاکرات ، در عین حال مطالب کذبی را به رسانه درز بدهند که با فضای واقعی مذاکرات و جهت گیری و رویکرد کلی حاکم بر جلسات مذاکرات کاملاً مغایر است.
جلسات اخیر مقامات وزارت خارجه اسرائیل با سفرای این رژیم در کشورهای همسایگان شمالی ایران در اسیای میانه در همین راستا ارزیابی می شود.
این منابع تأکید دارند به دلیل نخ نما و کهنه شدن شیوه های گذشته پیش بینی می شود در این سناریوی جدید تبلیغاتی اسرائیلی ها و برخی رسانه های وابسته اظهاراتی را به چهره های جدید حاضر در مذاکرات اتمی از جمله مسائل فنی و حقوقی روند رو به حل مذاکرات را به نوعی به عنوان حرکت به سوی بن بست یا شکست و ناکامی مذاکرات القاء نمایند.
در این بین به دلیل اقدام ناشیانه رسانه ای اسرائیلی ها در برهه زمانی بعد از دور اول مذاکرات و هجمه گسترده ای که به دلیل این ناشی گری رسانه ای متحمل شدند گزارش های خبری به ظاهر محرمانه و به دست آورده از درون مذاکرات در حلقه های دوم و سوم رسانه های خود، همان رویکرد تخریبی را با شدت بیشتری دنبال می کنند .
در این بین جذابیت این گزارش های خبری و تحلیلی ساختگی هم برای دیگر رسانه های مستقل جهانی نیز به ظاهر بیشتر خواهد بود و احتمال گزفتار شدن برخی رسانه های دیگر در این دام تبلیغاتی نیز وجود دارد.
از سوی دیگر کارشناسان و متخصصان مطلع در دو حوزۀ سیاسی و رسانه ای در این امر اشتراک نظر دارند که علی رغم دشواری مذاکرات در دو موضوع غنی سازی و تحریم ها از سوی طرفین، در عین حال صرف پیگیری روند مذارات فنی و جزئی در جلسات کارشناسی نتیجه اراده و عزم برای ورود روند معطوف به حل سوءتفاهمات و نگرانی‌های منطقی دو طرف و تلاش برای دستیابی به راهکار است.در حالی که گزارش‌های القایی از سوی محافل اسرائیلی در راستای خبرسازی و فضاسازی در مبدل کردن یا القای این مسائل و روند بحث و مذاکرات بر سر آن به عنوان گره‌های کور غیر‌قابل گشایش بیش از گذشته خواهد بود.
همچنین در حالی که دو طرف به صورت طبیعی و عرف حاکم بر مذاکرات بین‌الملل بر غیرعلنی بودن مذاکرات توافق دارند، رسانه‌های اسرائیلی و برخی رسانه‌های غربی برای حفظ تفوق و نفوذ رسانه‌ای خود بر افکار عمومی جهان همچنان به پردازش‌های رسانه‌ای و تحلیلی آن هم به نقل از دیپلمات‌ها و منابع آگاه و حاضر در مذاکرات ادامه خواهند داد و بخشی از این تلاش‌ها به رقابت‌های رسانه‌ای هم بازمی‌گردد؛ رقابتی که با پیش‌دستی رسانه‌های ایرانی در انتشار گزارش‌های دقیق و مستند از فضای مذاکرات در دور پیش تا حدی تشدید هم خواهد شد.
این منابع آگاه همچنین با ابراز تأسف از این که در سال‌های گذشته دیدیم که رسانه‌های معتبر شنیداری و دیداری منطقه‌ای در جهان عرب نیز تنها بازتاب‌دهنده گزارش‌های خبری و تحلیلی منابع غربی و حتی صهیونیستی از فضای مذاکرات قبلی بودند، این بار نیز در صددند تا با برجسته‌ کردن گزارش‌‌های رسانه‌های به ظاهر معتبر وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی و دیگر منابع رسانه‌ای اسرائیلی و برخی رسانه‌های غربی، فضای نگرانی از روند مذاکرات را به افکار عمومی جهان عربی و اسلام تسری دهند. در حالی که در فضای واقعی هیچ نگرانی مشترک و واقعی بین مسلمانان و اعراب و حتی کشورها و دولت‌های عربی و اسلامی با فضای عمومی و کلی رژیم صهیونیستی در بحث موضوع برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و حتی احتمال تغییر روند روابط ایران با غرب و آ مریکا وجود ندارد.
محافل اسرائیلی با پردازش‌های گسترده خبری و تحلیلی و متأسفانه با همراهی برخی محافل رسانه‌ای عربی درصدد القای طبیعی و واقعی بودن نگرانی مشترک عربی ـ اسرائیلی از این روند هستند که با هیچ منطقی سازگار نیست و اسرائیل در میان همه کشورهای عربی و حتی نخبگان در جهان عرب و اسلام به عنوان دشمن اصلی و واقعی مسلامانان به شمار می‌رود.
این منابع بر این نکته تأکید می‌کنند که مقامات ایران همانند گذشته نباید لحظه‌ای درباره تأکید بر این واقعیت درنگ کنند که هر گونه تغییر وتحول معطوف به حل مسائل بین ایران و غرب و حتی با آمریکا در روند مذاکرات جاری با نگاه کلان و راهبردی به حفظ مصالح و منافع عالی جهان اسلام و تأمین صلح و ثبات و امنیت در منطقه در سایه همکاری و تعامل بین خود کشورهای منطقه با تکیه بر اصول ثابت و غیرقابل مخدوشه ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *