یادی از یک شهید پان ایرانیست گیلانی

هومن اسکندری

 

مردمان سرزمین گیل و دیلم از گذشته های دور تاکنون،پرچم دار میهن دوستی و ایران پرستی بوده اند و نگاهی گذرا به تاریخ این بخش از ایران بزرگ،موید این نظر می باشد. دلاورترین و رشیدترین سربازان و فرماندهان کوروش بزرگ و داریوش هخامنشی از گیل و دیلم بودند.

شهید پان ایرانیست

پس از هجوم اعراب به ایران، تنها قلعه مستحکمی که حدود سیصد سال تسخیرناپذیر باقی ماند و در مقابل یورش تازیان مقاومت نمود، همین سرزمین بوده است. در کنار شجاعت و دلاوری مردمان این سرزمین،عشق و علاقه این مردمان به آیین و فرهنگ و آبادانی و پیشرفت ایران موجب شد که در دوران معاصر،نخستین نهادهای مدرن مدنی،ۀموزشی و فرهنگی ایران از جمله مدرسه،تئاتر و غیره در گیلان تاسیس شوند. در بزرگترین رویداد دوران معاصر،یعنی جنبش مشروطیت ایران نیز، مردم دیلم و گیلان نقشی مهم و سرنوشت ساز ایفا نمودند.

در دهه های اخیر علیرغم نفوذ جریان های انحرافی چپ، به خصوص حزب توده که با شعارهای هیج و فریبنده قصد نفوذ در جامعه ی دهقانی و کشاورزی این منطقه را داشتند،عشق و علاقه به ایران، بیشترین اقبال عمومی کشاورزان و دهقانان گیلانی را به سوی جریانات میهن پرستانه و ایران دوست متوجه نمود.

در دهه های سی و چهل شمسی و هگامی که ندای ایران پرستی حزب پان ایرانیست در گیلان طنین انداز شد، بسیاری از این دهقانان و کشاورزان با آن هم آوا شدند که اثرات آن هنوز در خاطره ی روستاییان این منطقه باقی مانده است.

شهید محمد حسین پاکزاد بی بالانی یکی از نخستین گروندگان به این ندای مقدس بود. ایشان از دهه ی چهل در جذب و ساماندهی کشاورزان و کسبه روستاهای بی بالان،امیربنده،خانا پشتان،نوده و بسیاری از روستاهای شهرستان رودسر و همچنین در برپایی میتینگ ها و تجمعات خیابانی حزب پان ایرانیست در این مناطق نقشی اساسی داشت.

Untitled

تصاویر باقیمانده از این میتینگ ها و تظاهرات گواه این مدعا می باشد. در سال ۱۳۵۹ و با آغاز یورش مجدد تازیان(حکومت بعث عراق) به سرزمین ایران، شهید پاکزاد به مانند بسیاری از پان ایرانیست ها،فعالانه در صحنه های نبرد دفاع مقدس شرکت نمود و در مهرماه سال ۱۳۶۱ جان پاکش را فدای میهنی نمود که این همه بدان عشق می ورزید. مزار این شهید پان ایرانیست در گورستان زیبای روستای امیربنده رودسر می باشد و مهرماه امسال بیست و هفتمین سالگرد شهادت او بود. پان ایرانیستها یاد و نام این هموند جان باخته در راه میهن مقدس و دیگر شهیدان پان ایرانیست عرصه دفاع مقدس را گرامی می دارند.

هر آن کو شود کشته ز ایران سپاه

بهشت برینش بود جایگاه

پاینده ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *