پروژه ساخت دومین نیروگاه اتمی کشور در سال ۹۳ آغاز می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که کلنگ دومین نیروگاه اتمی کشور در سال ۱۳۹۳ به زمین زده شود.
به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی که شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری سخن می‌گفت با اشاره به اثرات مثبت امضای توافق نامه بین ایران و آژانس گفت: همکاری ایران با آژانس یک همکاری دیرینه و دیر پا است و ما یکی از کشورهایی بودیم که از ابتدا به NPT پیوستیم، البته مسائل و سو تفاهم‌هایی پیش آمد و مجاهدین آمدند و گفتند ایران در نطنز فعالیت‌های سری دارد و‌‌ همان زمان آقای البرادعی پاسخ آن‌ها را داد.

 

صالحی
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در ضمن تحولات ۱۱ ساله اخیر ما از چند مرحله عبور کردیم، گفت: مرحله اول زمانی دبیری آقای روحانی در شورای عالی امنیت ملی بود که برای حل وفصل موضوع با سه کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره کردیم و آن زمانی بود که ما توان ساخت سانتریفوژ را نداشتیم.

وی افزود: در آن موقع، اقتدار سیاسی داخلی و اجتماعی داشتیم اما در زمینه علمی تازه وارد این عرصه شده بودیم، لذا با این کشور‌ها وارد گفتگو شدیم و پروتکل الحاقی را داوطلبانه امضا کردیم و قرار بود برای شش ماه باشد تا اعتماد سازی شود ولی نزدیک به ۲ سال طول کشید و دیدیم که آن‌ها به عهد خود وفا نکردند.
علی اکبر صالحی، با اشاره به دستور رئیس جمهور، مبنی بر ساخت نیروگاه‌های جدید گفت: ما در حال مذاکره با کشور روسیه هستیم و آن‌ها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.
وی افزود: پروتکلی در سال ۱۹۹۲ بین ایران و روسیه برای ساخت ۴ هزار مگاوات برق هسته‌ای امضا شده بود از این رو ما امیدواریم سال ۱۳۹۳ بتوانیم کلنگ دومین نیروگاه هسته‌ای خود را به زمین بزنیم.
صالحی تصریح کرد: ‌ نیروگاه‌هایی که ساخته می‌شود همراه با آب شیرین کن خواهد بود به گونه‌ای که هر نیروگاه می‌تواند ۳۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین تولید کند از این رو اگر دو تا سه نیروگاه با این ظرفیت در بوشهر آب شیرین کند، با رسیدن حجمی نزدیک به یک میلیون متر مکعب آب شیرین به بوشهر تحولی در این استان ایجاد خواهد شد.
وی گفت: تحول برق تولیدی است به گونه‌ای که با محاسبات انجام شده، برقی که در نیروگاه هسته‌ای تولید می‌شود از نیروگاه‌های فسیلی ارزان‌تر تمام می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: هر نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی معادل نزدیک به ۷ تا ۸ میلیون بشکه نفت صرفه جویی می‌کند که در صورت صادرات معادل ارزی آن به کشور وارد می‌شود علاوه بر اینکه هر نیروگاه جلوی انتشار حدود ۷ میلیون تن آلاینده را می‌گیرد.
وی تصریح کرد: مثلا با داشتن۸ نیروگاه اتمی از تولید حدود ۶۰ میلیون تن آلاینده جلوگیری می‌شود و مشکلات زیست محیطی متعاقب آن هم ایجاد نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *