گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: همکاری جدید ایران و آژانس گامی مهم محسوب می‌شود

جدیدترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران در سال 2013 روز پنجشنبه در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گرفت.

یوکیا آمانو عصر پنجشنبه گزارش خود در 13 صفحه به علاوه سه صفحه ضمیمه 1 و 2 درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز هسته‌یی ایران را برای بررسی در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار داد.

 

آمانو

 

ضمیمه اول شامل فهرست تأسیسات هسته‌یی اعلام شده و مکان‌های خارج از تأسیسات در ایران است و ضمیمه دوم به وضعیت سانتریفیوژها در ایران، خلاصه ای از جریان و تولید UF6 و تبدیل (مواد) در اصفهان اشاره دارد که با استفاده از جداول و نمودار روند فعالیت و پیشرفت ایران در این زمینه‌ها را نشان داده است که در گزارش‌های آژانس کم‌سابقه است.

 

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که دوشنبه هفته جاری – 20 آبان – ایران و آژانس در چارچوب رویکرد جدید دولت ایران و تصمیم برای رفع ابهام‌های آژآنس از برنامه هسته‌یی‌اش در قالب تفاهم‌نامه‌ای جدید، بیانیه‌ای مشترک در شش بند امضا کردند.

 

بر اساس مذاکرات کارشناسی و فنی که میان معاونان آمانو و صالحی عصر دوشنبه – 20 آبان – و بر اساس بیانیه مشترک تازه به امضا رسیده برگزار شد، ایران به بازرسان آژانس اجازه داد تا فراتر از تعهدات پادمانی‌اش از تأسیسات تولید آب سنگین اراک و معدن گچین بندرعباس بازدید کنند.

 

‎ به گزارش ایسنا، در بخش خلاصه این گزارش آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌یی ایران را که تحت پادمان های آژانس است، تایید می‌کند اما در موقعیتی نیست که تضمین قابل اتکایی در خصوص وجود نداشتن مواد و فعالیت‌های هسته‌یی غیر اعلام شده در ایران ارائه و نتیجه‌گیری کند که همه مواد هسته‌یی در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز است.

 

در این گزارش همچنین آمده است: چارچوب همکاری که به تازگی آژانس با ایران امضا کرده است، گامی مهم محسوب می‌شود. در این چارچوب آژانس و ایران توافق کردند برای فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس درباره حل و فصل همه مسائل گذشته و کنونی همکاری کنند و ایران اقدامات عملی اولیه را در سه ماه آینده به کار خواهد بست.

 

مدیرکل آژانس در این گزارش می‌افزاید: آن بخش از موضوعات باقی مانده که در این اقدامات عملی به آنها پرداخته نشده از جمله موضوعاتی که در گزارش های قبلی مدیرکل به شورای حکام آمده است، در گام‌های بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.

 

در ادامه این گزارش نیز آمده است: مدیرکل آژانس دوباره از ایران می‌خواهد همه تعهدات پادمانی و سایر وظایف خود را به صورت کامل اجرا کند. مدیرکل آژانس پیشرفت‌های آینده از جمله در زمینه اجرای اقدامات عملی اولیه را در جلسه بعدی شورای حکام در ماه مارس 2014 گزارش خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *