همزمان با مذاکرات هسته ای، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت

با نزدیک شدن به مذاکرات ایران با گروه ١+٥ در ژنو و احتمال توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی در نخستین روز هفته کاهش یافت.

 نفت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز دوشنبه، بهای نفت در بازار نیویورک رو به کاهش گذاشت. براین اساس قیمت هر بشکه نفت معامله شده برای ماه دسامبر نیز با دو سنت کاهش به ٩٣٫٨٢ دلار رسید.

قیمت نفت برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه ژانویه، به ١٠٧٫٩٢ دلار رسید که نسبت به روز جمعه با کاهش ٥٨ سنتی روبرو شد.

از سویی قیمت نفت خام سبک در بازارهای آسیا نیز برای تحویل در ماه دسامبر با کاهش ٣١ سنتی، به ٩٣٫٥٣ دلار رسید.

تحلیلگران معتقدند که بازارهای نفتی منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات ایران با گروه ١+٥ در روزهای آینده هستند.

به گفته یک تحلیلگر انرژی در آمریکا، ذخایر بشکه‌های نفتی طی هفت هفته گذشته افزایش یافته، چون تولید نفت روند مطلوبی را طی می‌کند. از سویی تمرکز اصلی تجار در بازار نفت بر ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و احتمال افزایش عرضه نفت ایران به بازار است.

به گفته این تحلیلگر این کاهش قیمت نیز از آنجا ناشی می‌شود که در مورد مذاکرات ایران با گروه ١+٥ چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای وجود دارد و در صورت توافق با ایران و خارج شدن این کشور از تحریم، نفت زیادی به بازارهای جهانی سرازیر خواهد شد.

“ریک اسپونر”- تحلیلگر بازار نفت، نیز دراین مورد می‌گوید: «با توجه به اخبار مثبتی که از ایران به گوش می‌رسد و به دلیل اینکه احتمال کمتری برای کاهش عمده عرضه نفت وجود دارد، احتمال افزایش قیمت نفت در منطقه خاورمیانه کاهش یافته است.»

همچنین به گفته “آندره کریشنکف”- تحلیلگر نفتی، توافق در روزهای آینده در ژنو می‌تواند بر قیمت نفت برنت و کاهش آن تأثیرگذار باشد.

این درحالی است که هفته گذشته با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ژنو، قیمت نفت برنت ٣٫٢ درصد افزایش یافت.

مقامات جمهوری اسلامی  و ٦ قدرت جهانی موسوم به گروه ١+٥ در روزهای بیستم تا بیست و دوم نوامبر جاری مذاکرات خود بر سر پرونده هسته‌ای ایران را در ژنو ادامه خواهند داد.

دستیابی به هرگونه توافقی می‌تواند برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش عرضه نفت در بازار را به دنبال داشته باشد که موجب کاهش قیمت نفت خواهد شد. تحریم‌ها علیه ایران حدود یک میلیون بشکه از نفت کشورمان را از بازار جهانی حذف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *