عراقچی: کاهش تحریم‌ها اندک باشد، گام‌های ایران هم کوتاه خواهد بود

دومین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای در ژنو در حالی آغاز شده است که گویا هنوز بی اعتمادی ناشی از اقدامات فرانسه در دور قبل مذاکرات از بین نرفته است. پس از عبور از این مرحله طرفین احتمالا وارد مذاکره بر سر جزئیات توافقی خواهند شد که سنگ بنای آن در دور قبل گذاشته شد.

مذاکرات

به گزارش «تابناک»، روز اول مذاکرات به تلاش طرفین برای برنامه‌ریزی مذاکرات گذشت. اشتون و ظریف در حالی گفتگوی خود را با ناهار کاری دیروز آغاز کردند که پیش از آن اعضای 5+1 نشست‌هایی داخلی برای حل اختلافات خود داشتند.

جلسه اول بین ایران و 5+1 که از ساعت شش عصر به وقت ژنو شروع شده بود، بعد از 15 دقیقه پایان یافت. گفته می‌شود که طرف آمریکایی به مدت پنج دقیقه برای دیگران مسائل را توضیح داده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید جلسه هفت جانبه بین ایران و 1+5 از آن رو کوتاه بوده است که در آن فقط در خصوص نحوه پیگیری مذاکرات بحث شده است.

طبق برنامه، امروز پنج شنبه، صبحانه کاری دکتر ظریف و روسای سازمانهای بین المللی مستقر در ژنو برگزار خواهد شد، سپس ملاقات دکتر ظریف و خانم اشتون انجام خواهد شد تا درباره چگونگی پیشبرد متن، بررسی متن بر اساس کار مشترک و احترام متقابل بخث شود.

در عین حال روز گذشته، سفر نتانیاهو به مسکو برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات هسته‌ای را مورد توجه قرار گرفت. معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که در این سفر نتانیاهو را همراهی می‌کند، اظهار داشته است که هر چند امید چندانی به تاثیرگذاری جدی بر پوتین ندارد ولی از تلاش برای وارد کردن کوچک‌ترین تاثیرات نیز دست نخواهند کشید.

در حالی که وندی شرمن مذاکره کننده آمریکا گفته بود، معماری تحریم‌ها در اثر کاهش آنها فرو نخواهد ریخت، تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران تا زمان حصول توافق جامع حذف نخواهد شد، وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اختلافات به اندازه کافی کاهش نیافته است تا وزیر خارجه به ژنو برود. وی با تیم مذاکراتی در ارتباط است و در 36 ساعت آینده در مورد رفتن به ژنو تصمیم خواهد گرفت.

آخرین خبر مهم دیروز نیز، خبر منتشر شده توسط مارگارت وارنر خبرنگار پی‌بی‌اس بود که بر اساس آن، مایکل مان سخنگوی اشتون تائید کرده که در دور قبل مذاکرات، اشتون تنها کری را برای شرکت در مذاکرات دعوت کرده است و فابیوس و دیگر وزرا بدون دعوت به ژنو آمدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *